روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۲۱:۴۸
کد خبر: ۱۰۵۹۲۹

جایگزین ترکان مشخص شد

ایسنا| با روی کار آمدن دولت دوازدهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از جمله بخش‌هایی است که هنوز در ارتباط با آن تصمیم نهایی ابلاغ نشده است اما ریاست آن مشخص شده و به‌زودی حکم مربوطه صادر خواهد شد. در همین راستا، مرتضی بانک به‌عنوان جایگزین اکبر ترکان در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشخص شده و به‌زودی حکم وی اعلام می‌شود. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پیش‌نویس حکم ریاست مرتضی بانک در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آماده شده و به‌زودی به امضا خواهد رسید، اظهار کرد: موضوع جانشینی مرتضی بانک به جای ترکان قطعی است و به‌زودی حکم مربوطه اعلام می‌شود. مرتضی بانک،‌ زاده ۱۳۳۴ در اصفهان، سیاستمدار و کارشناس امور بازرگانی، گردشگری و صنعت است. وی همچنین معاون پژوهشکده و معاون دفتر و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور حسن روحانی است. وی در دوره اکبر هاشمی‌رفسنجانی، استاندار کرمان و معاون اداری مالی وزارت امور خارجه در دوره اصلاحات بوده است. در سال ۱۳۹۲ نیز با حکم حسن روحانی، مرتضی بانک به‌عنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انتخاب شد.

مقررات‌زدایی اولویت کاری وزیر اقتصاد باشد

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران، به همراه پدرام سلطانی، مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری، حسین سلاح‌ورزی، کیوان کاشفی و علاء میرمحمدصادقی در دفتر مسعود کرباسیان حاضر شدند و برای وزیر جدید اقتصاد آرزوی موفقیت کردند. رییس اتاق ایران در این نشست ضمن تبریک به مسعود کرباسیان و اشاره به سابقه حضور او در پارلمان بخش ‌خصوصی، ابراز امیدواری کرد که اهداف تعیین شده برای دولت دوازدهم در زمینه اقتصاد عملی شود. غلامحسین شافعی در این دیدار، سوابق مسعود کرباسیان در رفع موانع کسب ‌و کار در گمرک را به فال نیک گرفت و تسری این رویکرد در زمان تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی را خواستار شد. رییس پارلمان بخش ‌خصوصی، حضور محمد نهاوندیان به‌عنوان معاون اقتصادی رییس‌جمهور و مسعود کرباسیان در جایگاه وزارت اقتصاد را به‌عنوان کسانی که سابقه حضور در پارلمان بخش خصوصی را دارند، خوشایند دانست. شافعی گفت: شناخت دغدغه‌های بخش‌خصوصی و فعالان تولید، می‌تواند به نقطه قوت فعالیت اقتصادی دولت تبدیل شود و در تصمیم‌گیری‌ها، یاری‌بخش مسوولان دولتی باشد. رییس اتاق ایران، مقررات‌زدایی از مسیر کسب‌ و کار را خواسته مهم بخش خصوصی از دولت دوازدهم دانست و گفت: هیات مقررات‌زدایی در وزارت اقتصاد، اقداماتی داشته اما نتیجه مطلوب مورد نظر بخش ‌خصوصی هنوز حاصل نشده و نیازمند سرعت‌بخشی به این فرآیند است.

افزایش قیمت آهن متوقف شد

تسنیم| رییس اتحادیه آهن با اعلام اینکه افزایش قیمت آهن متوقف شده است، گفت: بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد. محمد آزاد با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت آهن در بازار متوقف شده است، اظهار کرد: بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد به‌همین دلیل ما روزانه با نوسان قیمت آهن روبه‌رو هستیم.

رییس اتحادیه آهن با بیان اینکه روزانه قیمت آهن 20تومان افزایش و روز بعد 20 تومان کاهش پیدا می‌کند، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با کاهش نرخ سود بانکی بخشی از منابع مردم به سمت ساختمان‌سازی حرکت کرده و تا حدودی رونق به این حوزه بازگردد. وی در مورد قیمت‌های فعلی آهن هم افزود: امروز هر کیلو میلگرد با قیمت‌2480 تا 2500 تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین قیمت هر کیلو تیرآهن هم 2750 هزار تومان است. از سوی دیگر، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌دنبال انتشار خبری با عنوان «افزایش قیمت 40درصدی آهن» گزارشی از این خبر به اداره کل تعزیرات استان تهران ارائه کرد و با استناد به افزایش قیمت مواد اولیه آن را مصداق گرانفروشی ندانست. در توضیحات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آمده است: «تغییر قیمت آهن‌آلات ناشی از قیمت تمام شده مواد اولیه از جمله الکترودگرافیکی، فروآلیاژها، سنگ آهن، افزایش نرخ ارز بوده و همچنین روند تغییر قیمت از طریق بورس کالا برمبنای عرضه و تقاضا موجب کشف قیمت کالای مذکور می‌شود. لذا باتوجه به مراتب فوق، درخصوص کالای مزبور گرانی صورت گرفته لیکن گرانفروشی قیمت موضوعیت ندارد. بدیهی است باتوجه به بازرسی‌های نوبه‌یی و موردی انجام شده در صورت مشاهده تخلف مراتب پیگیری و نتایج به آن اداره کل منعکس خواهد شد.»

انقلاب لجستیک در کمین شرکت‌های پخش غیررقابتی

مهر| معاون وزیر صنعت با اشاره به سرعت پیشرفت‌های لجستیک در دنیا گفت: حتی اگر شرکت‌های پیشرو در صنعت پخش خود را با این سرعت تطبیق ندهند، از گردونه رقابت خارج خواهند شد.

یداله صادقی صنعت پخش کشور را به عنوان یکی از ارکان توزیع سازمان یافته دانست و گفت: این صنعت نقشی بی‌بدیل در اقتصاد کشور دارد و متشکل از شرکت‌های توانمندی است که تاثیر فراوانی بر بخش عظیمی از زنجیره تامین دارند و در نهایت، عاملی پیشران در حوزه توزیع تلقی می‌شوند. معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشرفت‌های سریع در حوزه لجستیک که از آن به عنوان انقلاب لجستیک یاد می‌شود، شیوه‌های نوین کسب و کار را پیش رو قرار داده و عدم توجه به این تغییرات در عمل سبب خواهد شد حتی شرکت‌هایی که اکنون پیشرو هستند، از دایره رقابت بیرون افتاده و توجیه اقتصادی خود را از دست بدهند. وی تصریح کرد: لذا به نظر می‌رسد که انجمن شرکت‌های صنعت پخش به عنوان تشکل توانمند بخش خصوصی می‌تواند با ساماندهی و جهت دهی مطالعات و پژوهش‌های کاربردی توسط نخبگان این حوزه و به کارگیری مطالعات سایر کشورها، مسیر حرکت پرشتاب و اولویت‌های صنعت را مشخص کند و ایجاد اجماع و طرح‌ریزی ارتباطات و آموزش‌های لازم آینده نگری را در فعالیت‌های صاحبان و متولیان آن پدیدار سازد.

 

ارسال نظر