روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۷۰

عقب‌ماندگی در الحاق به WTO جبران شود

فارس| رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه نپیوستن به سازمان تجارت جهانی منجر به کاهش صادرات غیرنفتی در آینده می‌شود، گفت: دولت باید عقب‌ماندگی‌ها را در رابطه با پیوستن به سازمان تجارت جهانی جبران کند. غلامحسین شافعی ادامه داد: در پیوستن به این سازمان شکی نیست و این کار باید انجام شود، زیرا تعرفه‌هایی که برای واردات کالاهای صادراتی ما در مقایسه با کشورهای عضو این سازمان تعیین می‌شود، قیمت تمام شده کالای صادراتی ما را بالا می‌برد و منجر به از دست رفتن قدرت رقابتی می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه یکی از علل توقف پیوستن به سازمان تجارت جهانی رابطه ایران با اقتصاد جهانی بود، افزود: تحریم‌ها علیه ایران یکی از مسائل مهمی بود که عضویت ما را در سازمان تجارت جهانی کند و حتی متوقف کرد. وی بیان کرد: با انتخاب محمد شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم که سابقه خوبی هم در تلاش برای پیوستن به این سازمان داشته‌ است، باید جبران عقب‌ماندگی در این مورد صورت گیرد تا از مزایای پیوستن به این سازمان استفاده شود. شافعی با اشاره به اینکه در گذشته بخشی از مسیر پیوستن به سازمان تجارت جهانی را طی کرده بودیم، گفت: اگر مسائل تحریم پیش‌ نمی‌آمد، قطعا اتفاقات خوبی در این زمینه به وقوع می‌پیوست. وی اظهار کرد: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در تجارت، منافع ما در پیوستن به این سازمان است.  

رشد صادرات ایران به سوریه

صادرات ایران به سوریه در 4ماهه نخست سال جاری نسبت به همین زمان در سال گذشته رشد دو برابری را تجربه کرده است. به گزارش پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی با اشاره به رشد صادرات ایران به سوریه گفت: طی 4ماهه نخست سال 1395 صادرات ایران به سوریه 29میلیون دلار بود که این رقم در 4ماهه منتهی به تیر ماه سال جاری به 58 میلیون دلار رسیده است. فرزاد پیلتن افزود: از عمده‌ترین اقلامی که به سوریه صادر شده می‌توان ترکیبات آلی، مکمل‌های دارویی، شیرخشک، قطعات توربین بخار، دستگاه بیهوشی، شیرآلات، استرلیزه‌کننده‌های طبیعی و دستگاه‌های رادار را نام برد. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت درخصوص نشانه‌های ورود سوریه به دوره رونق اقتصادی گفت: پس از 6 سال وقفه، نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی دمشق طی روزهای گذشته آغاز به کار کرد که سهم ایران از این رویداد، پاویونی به وسعت 600 متر و حضور 30 شرکت مطرح است.

 

ارسال نظر