بازار خودرو

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۷۰

 رکورد تولید خودرو تا پایان 96 کلید می‌خورد

پایگاه خبری اتاق تهران   معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش تولید خودرو و رکورد یک میلیون و 600 هزار دستگاهی اعلام کرد: در پایان امسال رکورد تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو کلید زده خواهد شد.  محسن صالحی‌نیا در ادامه توضیح داد: آن طور که در این 4ماه و نیم اخیر رخ داده است، گویای این است که نسبت به سال گذشته رشد تولید خودرو داشته‌ایم. همچنین با برنامه‌هایی که خودروسازان در توسعه تولیداتشان دارند قطعا به این عدد خواهیم رسید. به گفته او، همانطور که در ابتدای سال اعلام شد، برنامه‌ریزی وزارت صنعت امسال بیش از یک میلیون و 300هزار دستگاه است که درحال محقق شدن است.  او با اشاره به قراردادهای خارجی صنعت خودروسازی گفت: قرارداد با رنو نهایی شد. حال قرارداد دیگر خودرویی کشور با فولکس واگن است که درحال انجام مذاکرات هستند. آن طور که به ما منعکس شده است، اواخر شهریور فولکس واگن برای امضای قرارداد به ایران خواهد آمد. همکاری فولکس واگن در ایران با شرکت ماموت است. او درباره فیات هم اعلام کرد: هنوز اطلاعاتی که حاکی از عقد قرارداد جدی باشد، مطرح نشده و فعلا خبری از همکاری فیات مطرح نیست.

 

 عرضه دومین خودرو فرانسوی

فارس   دومین خودرو پسابرجامی فرانسوی هم با قیمت نزدیک به ۱۰۰میلیون تومان عرضه شد. پس از پیش‌فروش پژو 2008 با قیمت اولیه 98میلیون و 900هزار تومان، حال نمایندگی‌های ایران خودرو فروش پژو 301 را با قیمت 94میلیون و 900هزار تومان آغاز کرده‌اند. به این ترتیب دومین خودرو پسابرجامی که هنوز برنامه‌ دقیقی برای تولید آن اعلام نشده است با قیمت 94میلیون و 900هزار تومان عرضه می‌شود. عرضه خودروهای با قیمت 90 تا 100میلیون تومان درحالی است که خودروسازان همواره از مذاکره با خودروسازان خارجی برای پاسخگویی به نیاز بازار سخن گفته‌اند، حال آنکه نیاز اصلی بازار خودرو ایران، خودروهای با قیمت 20تا 30میلیون تومان است و اصولا خودروهای 100میلیون تومانی سهم زیادی در بازار خودرو ایران ندارند.

 

 واردات خودرو متوقف نشده است

ایسنا   درحالی که با اقدام اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در توقف ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو برخی واردکنندگان با هدف فشار بر این وزارتخانه از توقف واردات و افزایش قیمت خودروهای وارداتی سخن می‌گویند، قائم‌مقام این وزارتخانه به این فضاسازی‌ها واکنش نشان داده و تاکید کرد که واردات خودرو همچنان ادامه داشته و با توجه به افزایش شدید واردات، قیمت خودروهای وارداتی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد. در 3ماه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰درصدی داشت. رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح «ساماندهی واردات خودرو» در هیات دولت، متوقف کند هر چند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد. جوسازی واردکنندگان خودرو برای ملتهب نشان دادن بازار خودروهای وارداتی و مطرح کردن احتمال افزایش قیمت‌ها به دلیل توقف واردات موجب شد تا قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا وارد عمل شده و با رد ادعاهای واردکنندگان خودرو تاکید کند که از یک سو واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه داشته و متوقف نشده و از سوی دیگر با توجه به افزایش قابل توجه واردات، قیمت خودروهای وارداتی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد. مجتبی خسروتاج اظهار کرد: با ثبت سفارشات اواخر سال گذشته و 4ماه ابتدایی سال جاری حداقل تا 6 ماه آینده از محل این ثبت سفارشات واردات خودرو به کشور در جریان است و خواهد بود. وی ادامه داد: توقف ثبت سفارش جدید واردات خودرو به معنی توقف واردات نیست. آنچه درحال حاضر وارد می‌شود، ناشی از ثبت سفارش اواخر سال گذشته و 4ماه اول سال جاری است و تا دی ماه سال جاری نیز فرصت ورود آن وجود دارد.

 

 

ارسال نظر