اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۹۹

برخورد قانونی با تغییر قیمت خودروهای وارداتی

ایسنا| سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که مستند به ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و براساس دستورالعمل بهمن ماه 1395 معاون اول رییس‌جمهور شرط ثبت سفارش خودرو و ‌سایر کالاهای ‌بادوام‌ منوط‌ به‌ داشتن‌ نمایندگی‌ مجاز و خدمات پس از فروش است. همچنین در بازار از سوی این سازمان رصد می‌شود و پس از بررسی و در صورت تغییرات غیرمنطقی قیمت‌ها، برخورد قانونی لازم اعمال خواهد شد. تا قبل از ابلاغ دستورالعمل مذکور، اقدامات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در راستای وظایف ذاتی و همچنین اقدامات نظارتی مندرج در دستورالعمل واردات خودرو سواری، موجب شد ضمن ساماندهی فعالیت واردکنندگان غیرنماینده از فعالیت اشخاص و شرکت‌های کاغذی که با استفاده از کارت‌های بازرگانی غیراقدام به واردات خودروهای فاقد اصالت (کارکرده، تغییرات غیرمجاز، عدم تطبیق استاندارد آلایندگی و...) می‌کردند، جلوگیری شود. همچنین نظارت بر اجرای دستورالعمل واردات خودرو سواری منجر به جلوگیری از حجم قابل توجه ورود خودروهای بدون گارانتی شد. در حال حاضر نیز موضوع رصد قیمت‌های فروش خودرو توسط نمایندگان رسمی و همچنین قیمت‌های بازار در دستور کار این سازمان قرار داشته و پس از بررسی و در صورت تغییرات غیرمنطقی قیمت‌ها، برخورد قانونی لازم اعمال خواهد شد. ازجمله عوامل تغییرات قیمت غیر از افزایش تقاضای جاری به دلیل قرار گرفتن در زمان انجام سفرهای تابستانی، می‌توان به اجرایی شدن دستورالعمل یادشده و در نتیجه حذف واردات از طریق شرکت‌های غیرنماینده نیز اشاره کرد.

آفریقای‌جنوبی بازار جدید صادراتی

فارس| سفیر ایران در آفریقای‌جنوبی گفت: در آفریقای‌جنوبی برای تمام کالاها و خدماتی که ایران در تولید آنها به مزیت نسبی دست یافته بازار مناسب وجود دارد. محسن موحدی‌قمی با اشاره به اینکه امکان صادرات کالاهای ایرانی به همه کشورهای آفریقایی وجود دارد، گفت: اینکه تجارت با کدام کشورهای آفریقایی پرسودتر است، به متغیرهای وابسته به ایران، کشورهای آفریقایی و متغیرهای عام در نظام بین‌الملل بستگی دارد. وی از لزوم حمایت، برنامه‌ریزی و اعطای مشوق‌ها از سوی دولت به بخش خصوصی، توجه به آفریقا و باور به ظرفیت‌های این قاره و ایجاد بسترهای قانونی و ساختاری که بخش خصوصی را به سمت اقتصاد صادراتی هل دهد، به‌عنوان متغیرهای وابسته به ایران نام برد و ادامه داد: تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه، اندازه جمعیت، زیرساخت‌های مناسب، فضای کسب و کار، جریان سرمایه و بستر ارائه خدمات و روان بودن بروکراسی و قوانین و مقررات مربوطه متغیرهای مربوط به آفریقا و مسائلی نظیر نقل و انتقال مالی و پول، رقبا، موضوعات FATF و از این قبیل و متغیرهای وابسته به فضای بین‌الملل هستند. موحدی قمی افزود: با توجه به موضوعات فوق، کشورهای آفریقای‌جنوبی، کنیا، تانزانیا، الجزایر، مصر و تونس از فضاهای بهتری برخوردارند. البته سطح روابط و حضور نمایندگی مستقر، عنصری غیرقابل انکار و اساسی است، بنابراین آفریقای‌جنوبی را می‌توان یکی از بهترین بازارها برای کالاها و خدمات ایرانی در قاره آفریقا دانست. سفیر ایران در آفریقای‌جنوبی در رابطه با بازار موجود در این کشور برای کالاها و خدمات ایرانی گفت: کالاها و خدماتی که جمهوری اسلامی ایران در آنها دارای مزیت نسبی هستند، دارای بازار بهتری در آفریقای‌جنوبی هستند. اقلامی مانند، قیر، روغن‌ها، مواد پتروشیمی، برخی مصالح ساختمانی، برخی مواد غذایی، فرش، صنایع وابسته به نفت و گاز و... در مورد خدمات، خدمات تولید ایران در اکثر موضوعات فنی و مهندسی دارای بازار در آفریقای‌جنوبی است. او در رابطه با هزینه‌های تجارت با آفریقا افزود: برای ورود به بازار این کشورها نیاز به پرداخت عوارض است، اما با توجه به پیمان‌های منطقه‌یی بین کشورهای هر حوزه مانند سادک، کومسا، جامعه شرق آفریقا و...، ورود به یک کشور به معنی ورود بدون عوارض به دیگر کشورهای عضو این پیمان‌هاست. به عنوان مثال 14 کشور عضو سادک در جنوب آفریقا فرصت بسیار خوبی برای تجارت هستند. ضمن اینکه امکان صادرات مجدد کالا از آفریقا به امریکا نیز وجود دارد.

رویکرد مثبت وزیر پیشنهادی صنعت

ایرنا| دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: حضور محمد شریعتمداری به عنوان سکاندار وزارت صنعت که رویکرد کوچک‌سازی و توسعه صادرات دارد، موجب امیدواری است و می‌تواند تحول‌آفرین باشد. سیدحمید حسینی افزود: مطرح شدن حضور محمد شریعتمداری در راس وزارت صنعت، معدن و تجارت را به فال نیک می‌گیریم. وی در مقوله‌های تشکلی و بخش خصوصی بسیار جدی است. او تصریح کرد: برخی انتقاد می‌کنند که آقای شریعتمداری رویکرد صنعتی ندارد و بیشتر به مباحث بازرگانی توجه دارد، اما فراموش نکنیم که ابتدا باید تجارت راه بیفتد تا چرخ‌های صنعت را به حرکت وا دارد. این مقام مسوول تاکید کرد: لکوموتیو بخش صنعت، بازار و صادرات است و مطمئنیم حضور شریعتمداری منجر به ساماندهی بیش از پیش بازارها خواهد شد. وی با اشاره به رویکرد کوچک‌سازی بخش‌های دولتی از سوی گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: مطمئنیم با حضور وی دیگر بحث تفکیک بخش‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح نخواهد شد. حسینی با اشاره به ساختار گسترده و بزرگ وزارتخانه، با تقدیر از زحمات محمدرضا نعمت‌زاده در کسوت وزیر، بیان داشت: در حالی که چهار سال پیش نعمت‌زاده برای سه وزارتخانه نفت، صنعت و رفاه مطرح بود، اما در ساختار گسترده وزارت صنعت گم شد؛ مدیری که پروژه محور بود و سیاست‌گذار نبود.

 

ارسال نظر