تحریم بانکی درکار نیست

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۸۰
تحریم بانکی درکار نیست

تعادل|

چندی پیش خبری مبنی بر مسدود شدن حساب‌های بانکی بعضی از ایرانی‌ها در سه بانک چین « ABC و ICBC و MERCHENT» بر خروجی رسانه‌های کشور قرار گرفت. برخی در واکنش به این اقدام بی‌سابقه چین آن را تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده توسط امریکا علیه ایرانیان عنوان کردند. اما یک مقام مسوول در اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در این باره گفته بود که حساب‌های ایرانیانی که در چین بسته شده حساب‌های شخصی است. ایرانیانی که توریست یا دانشجو در چین هستند، بدون مجوز کار حساب شخصی باز می‌کنند و با آن حساب کار تجاری و بیزینس انجام می‌دهند و ارقام درشت گردش مالی دارند، حساب‌های‌شان از طرف چینی‌ها بسته می‌شود. به گفته وی، کسانی که حساب شرکتی دارند حساب‌شان در چین بسته نمی‌شود در واقع کسانی که با حساب‌های شخصی شان کار تجاری انجام می‌دهند بسته می‌شود. این طبیعی است، در ایران هم اگر در حساب شخصی که به دارایی اعلام نشده است، تراکنش‌های مالی بالا وجود داشته باشد حتما صاحب آن حساب احضار می‌شود. این موارد مربوط به قوانین FATF و قوانین مبارزه با پولشویی است که باید رعایت شود. از آنسو، سفیر ایران در چین در واکنش به ایجاد برخی محدودیت‌های بانکی و مسدود شدن حساب‌های بانکی ایرانیان مقیم چین و ارتباط داشتن آن با تحریم‌های امریکا، به بیان جزییات و اخبار پشت صحنه این موضوع پرداخت. علی اصغر خاجی گفت: این موضوع هیچ ارتباطی با تحریم‌های اخیر امریکا علیه کشورمان ندارد و واقعیت آن‌گونه که عنوان می‌شود، نیست. البته سفیر چین در تهران نیز در دیدار با فعالان اقتصادی اتاق تهران در واکنش به این موضوع می‌گوید: دولت چین از مدتی پیش، یک بانک این کشور را به ارائه خدمات برای تجار ایرانی اختصاص داده است و با وجود اعمال برخی محدودیت‌ها علیه این بانک از سوی دولت امریکا، اما خدمات‌دهی این بانک به تجار و بازرگانان ایرانی ادامه دارد. به گفته «پانگ سن»، مذاکراتی میان مقامات دو کشور در حال انجام است که در این زمینه باید قدری صبر و تحمل داشت تا این مشکلات برطرف شود.

 تکذیب مسدود شدن حساب‌ ایرانیان در چین

اخیرا اخباری مبنی بر بروز مشکلاتی جدید در راه همکاری‌های اقتصادی تهران-پکن مطرح شد که سفیر چین به دعوت اتاق تهران در جمع فعالان بخش خصوصی حاضر شد تا علاوه بر پاسخگویی به سوالات آنها، اطمینان دهد که مسائل پیش آمده با کمی صبر و تحمل و فرآیند مذاکره قابل حل است. «توسعه مراودات تجاری، جذب گردشگران چینی و افزایش سهم ایران از هزینه سالانه ۱۰۰میلیارد دلاری گردشگران چینی، بسته شدن برخی حساب‌های بانکی یا انتقال پول مبادلات پتروشیمی» از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست تجاری بین تجار ایرانی و چینی بود. در عین حال سفیر چین در ایران با اشاره به پیشینه روابط تجاری دو کشور، چشم‌انداز روشنی را برای تهران و پکن متصور شد. در همین راستا، سفیر ایران در پکن به بیان زوایای تازه‌یی از مسدود شدن حساب‌های ایرانی از سوی چینی‌ها پرداخت وگفت: دولت چین اخیرا با تغییر قوانین داخلی خود و البته برای شفافیت بیشتر بانکی و مبارزه با پولشویی کنترل‌ها و نظارتهای بانکی خود را تشدید کرده است.

علی‌اصغر خاجی افزود: این کنترل‌ها، سختگیری‌ها، قوانین و نظارت‌ها فقط مختص به هموطنان ما نیست بلکه در خصوص اتباع تمامی کشورها و حتی شهروندان چینی نیز اعمال می‌شود. وی تصریح کرد که در برنامه‌ریزی‌های جدید صورت گرفته توسط مقامات بانکی چین، چنانچه نقص مدارک و ابهام در تراکنش‌های مالی حساب‌ها مشاهده شود، بانک‌های مربوطه نسبت به مسدود کردن حساب‌ها تا روشن شدن وضعیت آنها اقدام می‌کنند.

خاجی ادامه داد: در همین راستا نیز حساب‌های بانکی تعدادی از شرکت‌های ایرانی فقط در چند شعبه از بانک‌های کشاورزی، ‌ای. بی. سی و نه در تمام شعب و البته فقط در شهر «ایوو» که فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌یی در این شهر انجام می‌شود، مسدود شده است. وی بار دیگر تاکید کرد که مسدود شدن حساب یکایک ایرانیان در تمامی بانک‌های چین صحت نداشته و موضوع تنها محدود به تعدادی از شرکت‌های ایرانی در چند بانک و فقط در شهر «ایوو» است. سفیر کشورمان این را هم گفت که در همین راستا مراتب ناخرسندی و نگرانی از بسته شدن حساب هموطنان‌مان به مراجع بانکی و نظارتی چین منعکس شده و موضوع جهت حل مشکل همچنان در حال پیگیری است.

خاجی در عین حال اظهار کرد که در این خصوص ملاقات‌هایی نیز با مقامات دولتی و بانکی چین از جمله مدیرکل کمیسیون نظارت بر مقررات بانکی این کشور داشته و مراتب نگرانی ایرانیان مقیم را به اطلاع آنان رسانده است.

سفیر ایران در چین همچنین از ایرانیان مقیم چین خواست تا همکاری‌های لازم را با شرایط اعلام شده توسط بانک‌های چینی داشته باشند و با توجه داشتن به قوانین و مقررات جدید، فعالیت‌های اقتصادی خود را بدون مشکل انجام دهند.  وی در بخش دیگری از سخنان خود به گسترش روابط میان ایران و چین در زمینه‌های مختلف اشاره کرد که در تازه‌ترین همکاری‌های دوجانبه، ایران به عنوان میهمان ویژه در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن حضور خواهد داشت.

خاجی همچنین در این خصوص به حضور هفته گذشته رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین به عنوان فرستاده ویژه «شی جین پینگ» رییس‌جمهوری این کشور در مراسم تحلیف حسن روحانی ریاست‌جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت که همکاری‌های دو کشور در عالی‌ترین سطوح در حال انجام است و ایران و چین هم‌اکنون دارای روابط راهبردی هستند. سفیر ایران در چین خاطرنشان کرد که دو کشور پس از برجام و برای پیشبرد مناسبات، قدم‌های خوبی در گسترش روابط دوجانبه برداشته‌اند و همکاری‌های اقتصادی تهران و پکن با توسعه و جهش همراه بوده است.

احد محمدی، رییس انجمن دوستی ایران و چین همچنین با بیان اینکه ایران هنوز نتوانسته نقش واقعی خود را در طرح «یک جاده، یک کمربند» دولت چین ایفا کند، افزود: موضوع بسته شدن برخی از حساب‌های بانکی ایرانیان در چین نگران‌کننده است و ما درحال بررسی این مساله هستیم که دلیل اینکه بانک‌های چینی یک‌باره اقدام به مسدودی تعدادی از حساب‌های بانکی افراد ایرانی کرده‌اند، چیست.

همچنین به گفته اسداله عسگراولادی رییس اتاق مشترک ایران و چین اخیرا فعالان حوزه پتروشیمی در وصول وجوه حاصل از صادرات خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند. همچنین حساب‌های برخی ایرانیان در بانک‌های چینی مسدود شده است؛ در حالی که به جای محدود کردن، شایسته است مشکل برطرف شود.

در مقابل، «پانگ سن» سفیر چین در ایران نیز با اشاره به پیشینه روابط ایران و چین و در پاسخ به دغدغه فعالان بخش خصوصی ایران گفت: در زمان تشدید تحریم‌ها نیز روابط دو کشور در سطح خوبی نگاه داشته شد. اما پس از اجرایی شدن برجام شرایط بهتری برای همکاری ایجاد شد. به‌ویژه سفر رییس‌جمهور چین به ایران در سال ٢٠١٦ روابط دو کشور را به سطح روابط استراتژیک همه‌جانبه ارتقا داد. پانگ سن در ادامه درباره مشکلات بانکی، گفت: دولت چین از مدتی پیش، یک بانک این کشور را به ارائه خدمات برای تجار ایرانی اختصاص داده است و با وجود اعمال برخی محدودیت‌ها علیه این بانک ازسوی دولت امریکا، اما خدمات‌دهی این بانک به تجار و بازرگانان ایرانی ادامه دارد.

«پانگ سن» همچنین با اشاره به اعمال محدودیت‌های FATF علیه ایران، افزود: دولت‌های دو کشور ایران و چین تلاش‌هایی برای رفع مشکلات ایجاد شده در نقل و انتقال پولی میان دو کشور داشته‌اند. سفیر چین در تهران در ادامه به ارائه فاینانس از سوی اگزیم‌بانک و بانک توسعه ملی چین برای اجرای پروژه‌های احداث خط ریلی در ایران، اشاره کرد و گفت: در خصوص مسدود شدن برخی از حساب‌های بانکی ایرانیان در چین، مذاکراتی میان مقامات دو کشور در حال انجام است و در این زمینه باید قدری صبر و تحمل داشت تا این مشکلات برطرف شود.

سفیر چین در ایران همچنین درباره مساله عدم وصول وجوه فعالان حوزه پتروشیمی ایران گفت: این مساله، مربوط به همکاری بانک‌های دو کشور است. بانک‌های چین تجاری هستند و دولت نمی‌تواند به صورت دستوری با آنها برخورد کند. اما راه گشایش فاینانس باز است. همان‌گونه که چندی پیش دو بانک چینی تفاهمنامه‌هایی با ایران به امضا رساندند که برای برخی پروژه‌ها نظیر راه آهن تهران- مشهد اقدام به گشایش فاینانس کنند. پانگ سن ادامه داد: بانک‌های چینی نسبت به نقش‌آفرینی در فرآیند توسعه ایران تمایل دارند که این تمایل شامل تجارت محصولات پتروشیمی میان دو کشور نیز می‌شود.

رییس اتاق تهران در این نشست، با اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری گفت: امروز جایگاه تعاملات اقتصادی دو کشور به سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه نفت و گاز و نیز ساخت نفتکش‌ها ارتقا پیدا کرده است. مسعود خوانساری با اشاره به طرح بزرگ دولت چین با موضوع «یک جاده، یک کمربند» افزود: این پروژه که سرمایه عظیمی از سوی دولت چین، پشتوانه آن قرار گرفته فرصتی بسیار طلایی است تا نوع همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و چین وارد مرحله تازه‌یی شود. وی با اشاره به ظرفیت پنهان اقتصادی دو کشور در حوزه گردشگری افزود: براساس آمار، مردم چین سالانه نزدیک به 100 میلیارد دلار در زمینه گردشگری هزینه می‌کنند که با برنامه‌ریزی دقیق دولت‌های دو کشور، ایران می‌تواند با توجه به ظرفیت‌ها و جذابیت‌های بالای گردشگری، سهم بالایی در جذب گردشگران چینی داشته باشد. خوانساری گفت: بخش خصوصی دو کشور می‌توانند از فرصت‌ها در بخش گردشگری و ساخت هتل استفاده کنند. همچنین سرمایه‌گذاری چین در پروژه احداث خط راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان و نیز خط راه‌آهن برقی تهران به مشهد گامی بزرگ در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور است که باید این مزیت‌ها افزایش یابد.

 چشم‌انداز تجارت تهران – پکن

سطح مبادلات تجاری ایران و چین در سال‌های نخست پس از انقلاب ٥٠ میلیون دلار و سپس ٢٠٠میلیون دلار آغاز شد، اما با سفر مقام معظم رهبری در کسوت رییس‌جمهور ایران به چین، نقطه عطفی در روابط دو کشور ایجاد شد و ارزش مبادلات ایران و چین رو به فزونی مداوم گذاشت. درنهایت طی سال‌های 2014 - 2012 به مرز ٥٠ میلیارد دلار رسید. همچنین سطح مناسبات تجاری دو کشور در سال ٢٠١٥ به‌دلیل کاهش قیمت نفت و برخی مسائل دیگر، حدود ٢٠ درصد کاهش یافت و با تداوم این روند نزولی، ارزش تجارت ایران و چین در سال ٢٠١٦ به رقم ٣٢ میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد، در 5 ماهه نخست سال ٢٠١٧، ارزش مبادلات تجاری 2 کشور از مرز ١٥میلیارد دلار گذشته و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان این سال، ارقام ٤٠ تا ٤٢ میلیارد دلار در تجارت ایران و چین محقق شود، البته فعالان اقتصادی دستیابی به این میزان تجارت مورد اشاره را برطرف‌سازی مشکلات موانع بر سر راه تجار ایرانی می‌دانند.

 

 

ارسال نظر