اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۱۱

 راه‌اندازی سامانه جدید ساماندهی

فارس| سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص موضوع ساماندهی کولبران که به‌تازگی در هیات دولت تصویب شده است، گفت: براساس پیشنهاد مشترک دو وزارتخانه کشور و صنعت، معدن و تجارت و همچنین گمرک ایران و با هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این آیین‌نامه در هیات دولت تصویب و ابلاغ شد. قاسم خورشیدی اضافه کرد: لایحه وزارت کشور که به آن اشاره شد ناظر به توسعه پایدار در تمام مناطق مرزی کشور است اما آیین‌نامه اخیر هیات دولت درخصوص ساماندهی مبادلات مرزی از طریق کولبری مربوط به 4 استان آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان‌وبلوچستان است که براساس آن معابر کولبری در بازارچه‌های مرزی و رسمی ادغام می‌شود. بنا به گفته خورشیدی، براساس آیین‌نامه ساماندهی کولبران، راه‌اندازی سامانه‌یی توسط وزارت صمت و صدور کارت‌های الکترونیکی برای کولبران در دستور قرار گرفته است. به این ترتیب کولبران برای واردات کالا به جای عبور از معابر صعب‌العبور از طریق بازارچه‌های مرزی و رسمی کشور و تحت نظارت‌های قانونی که قانونگذار در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی کرده، نظیر حوزه بهداشت و درمان، استاندار، قرنطینه و ثبت واردات در گمرکات کشور اقدام به واردات کالا خواهند کرد.

 مسیر مبارزه با قاچاق کالا  مسیر درستی است

معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش 50درصدی حجم قاچاق طی 3 سال گذشته گفت: حجم قاچاق از 25 میلیارد دلار به 12.6 میلیارد دلار در سال 95 رسید که نشان می‌دهد مسیر مبارزه با قاچاق کالا، مسیر درستی است. به گزارش پایگاه خبری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سیدمحمدرضا عبادی، با اشاره به مولفه‌های رونق اقتصاد در کشور گفت: رونق اقتصادی در کشور تابع شرایط و زمینه‌های بسیاری است که یکی از آنها مبارزه با قاچاق کالاست. وی تهیه و برآورد آمار قاچاق را از وظایف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و افزود: کارگروه برآورد حجم قاچاق متشکل از 10 نهاد ازجمله وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی است که به دقت کار را دنبال می‌کنند و آمار ارائه شده نشأت گرفته از تلاش این کارگروه است. عبادی ادامه داد: در عین حال برخی افراد روش برآورد آمار قاچاق به لحاظ تجارت بین کشوری را مطرح می‌کنند که این شیوه خطای ٣ تا ٥درصدی را به همراه خواهد داشت. وی گفت: از مجموع 12.4 میلیارد دلار قاچاق مهار شده در کشور، حدود 7 میلیارد دلار آن مربوط به قاچاق خروجی ازجمله سوخت بوده است.

 پوشش ریسک نوسان ارزی

تعادل| صندوق ضمانت صادرات ایران جهت پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز صادرکنندگان اعلام آمادگی کرد. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ضمن تشریح خدمات صندوق، از آمادگی صندوق جهت پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز صادرکنندگان، صدور ضمانتنامه گمرکی خبر داد. وی افزود: این صندوق آمادگی دارد با تمام توان خدمات موردنیاز صادرکنندگان را در‌ سریع‌ترین زمان ممکن ارائه دهد و در این راستا هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. از سوی دیگر، استاندار اصفهان، خواستار تسهیل بیشتر در شرایط استفاده صادرکنندگان از خدمات صندوق شد. رسول زرگرپور همچنین از صادرکنندگان استان خواست با استفاده بیشتر از خدمات بیمه‌یی صندوق با کاهش ریسک خود موجبات توسعه صادرات استان را فراهم آورند.

 افتتاح حوض‌های خشک تعمیر کشتی

شاتا| وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در سفر یک‌روزه خود به استان هرمزگان، طرح احداث حوض‌های خشک بندرعباس با ظرفیت تعمیر سالانه ۱۲۰هزار تن انواع کشتی را افتتاح کرد. این طرح که ظرفیت تعمیر انواع کشتی زیر ۱۲۰ هزار تن در سال را دارد در منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج‌فارس واقع شده است. طرح احداث حوض‌های خشک بندرعباس با دارا بودن دو حوض تعمیرات و نوسازی ازجمله بزرگ‌ترین داک‌های خشک منطقه محسوب می‌شود. با بهره‌برداری از این طرح که برای ۸۴ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال می‌کند،

 7 هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ثابت ریالی و بیش از ۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی در قالب تسهیلات انجام گرفته است.

 

ارسال نظر