جزئیات ثبت‌نام دریافت وام تولید

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۸۹
جزئیات ثبت‌نام دریافت وام تولید

7هزار و 350 بنگاه در طرح رونق تولید در سال 1396 ثبت‌نام کرده‌اند

تعادل|

دولتمردان در ادامه طرح رونق تولید که سال گذشته کلید خورده بود، منابع جدیدی را در راستای رونق تولید و ‌ایجاد اشتغال برای سال 1396 تعریف کردند. بر همین اساس، با ابلاغیه سیاست‌گذار پولی، ثبت‌نام‌ متقاضیان دریافت وام 30هزار میلیارد تومانی عملا از طریق سایت بهین‌یاب در پایان خردادماه آغاز شد. نحوه توزیع این وام‌ها برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰هزار بنگاه‌ اقتصادی، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰درصد و تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی خواهد بود.

 البته پرداخت تسهیلات با شروطی نیز همراه شده است؛ یعنی واحدهایی که از نقدینگی کافی برخودار بوده و از نظر ظرفیت تولیدی و بازار مانعی برای راه‌اندازی یا افزایش تولید خود نداشته باشند، در اولویت دریافت وام قرار خواهند گرفت تا با دریافت این وام بتواند در مسیر ایجاد اشتغال گام بردارند. جزئیات روند ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات جدید از ابتدای تیرماه سال جاری نشان می‌دهد، تاکنون و در روزهایی که ثبت نام آغاز شده بیش‌از 7 هزار واحد تولیدی و طرح صنعتی برای دریافت تسهیلات در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند که ۵۶درصد از این تعداد جزو واحدها و طرح‌های داخل شهرک‌های صنعتی هستند.

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد، که تاکنون حدود 7هزار و 350 بنگاه در طرح رونق تولید در سال 1396 ثبت‌نام کرده‌اند که استان‌های «اصفهان، مازندران، آذربایجان‌شرقی، قزوین، یزد، خراسان‌رضوی، گلستان، مرکزی، گیلان و فارس» حدود 60درصد تقاضاها را به خود اختصاص داده‌اند، که جزو 10 استان اول از حیث تقاضای ثبت‌نام به شمار می‌روند. یعنی ترتیب از 11 تا 4 درصد کل تقاضا برای استان‌های مذکور گزارش شده است. آمار ثبت‌نامی به تفکیک استان‌ها، حاکی از این است که 791 واحد صنعتی متقاضی برای دریاقت وام مربوط به استان اصفهان است. در 9 استان دیگر به ترتیب «597 واحد در استان مازندران، 48 واحد در استان آذربایجان شرقی، 482 واحد در استان قزوین، 352 در استان یزد، 315 خراسان رضوی، 315 واحد در استان گلستان، 304 واحد در استان مرکزی، 294 واحد در استان گیلان و 293 در استان فارس برای دریافت وام تولید ثبت‌نام کردند.

     

 متقاضیان وام تولید

سال جاری سیاست‌گذار پولی کشور برای ایجاد تحرک در بخش صنعت و اشتغال، اقدام به تزریق پول جدید به واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی در قالب طرح رونق تولید کردند. از این رو، 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال 96 در قالب سه نوع تسهیلات به بنگا‌های تولیدی اعطا خواهد شد که متقاضیان دریافت وام می‌توانند با مراجعه به سایت بهین‌یاب زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست خود را ثبت کنند.

همچنین براساس دستورالعمل اعلام شده میزان تسهیلات پرداختی براساس نیاز واقعی و تایید کارگروه استانی برای بنگاه‌های کوچک تا سقف 10میلیارد ریال، بنگاه‌های متوسط تا سقف 30میلیارد ریال و برای طرح‌های نیمه‌تمام بالای 60درصد پیشرفت فیزیکی تا سقف 20میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

 از سوی دیگر، بنا بر اظهارات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علاوه تسهیلات مصوب 30 هزار میلیارد تومان، در سال جاری برای بازسازی و نوسازی 5 هزار واحد صنعتی و 100 هزار واحد صنوف تولیدی نیز 10 هزار میلیارد تومان و بخشی تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است. به گفته علی یزدانی، در طرح رونق تولید، 2 هزار واحدی معدنی برای دریافت تسهیلات نیز در طرح رونق تولید گنجانده شده‌اند. البته واحدهایی هم که در طرح رونق سال گذشته موفق به دریافت تسهیلات نشدند، امسال در روند دریافت تسهیلات قرار می‌گیرند.

 3 گام تا اخذ تسهیلات

از سوی دیگر مطابق دستورالعمل ابلاغی، اولویت اصلی پرداخت تسهیلات مشمول بنگاه‌های کوچک و متوسطی می‌شود که عمدتا دارای نقدینگی بوده و از لحاظ ظرفیت تولیدی، دانش فنی، توان مدیریت و بازار مشکل و مانعی برای راه‌اندازی یا افزایش تولید نداشته باشند و با دریافت این تسهیلات قادر به راه‌اندازی سریع و ایجاد اشتغال جدید باشند.

از سوی دیگر «تعادل» درگفت‌وگو با متولیان صنعتی کشور تلاش کرده به بررسی جزئیات بیشتر طرح اعطای تسهیلات در طرح رونق تولید در سال 1396 بپردازد. بنا بر اظهارات متولیان صنعتی کشور، در گام نخست برای دریافت وام، ثبت‌نام در سامانه بهین‌یاب برای واحدهای تولیدی و صاحبان طرح‌های صنعتی است که متقاضیان می‌توانند از سامانه‌های سازمان صنایع کوچک استانی هم برای ورود به سامانه بهین‌یاب استفاده و ثبت‌نام کنند. از سوی دیگر، در گام دوم، بعد از پایان فرآیند ثبت‌نام و تکمیل مدارک مورد نیاز، کارشناسان استانی که دولتی‌ها و غیردولتی‌ها را شامل می‌شود، به همراه سرمایه‌گذار، طرح را مورد بررسی قرار می‌دهند که آیا طرح مورد نظر حایز شرایط دریافت تسهیلات است یا خیر.

متولیان صنعتی هدف از این اقدام را این‌گونه عنوان کردند که واحدهای تولیدی با دریافت این نوع تسهیلات در واقع باید بتوانند افزایش تولید داشته باشند. همچنین واحدهایی که خط تولید آنها متوقف شده است، نیز بتوانند تولید خود را از سر بگیرند.

در مرحله سوم و بعد از تایید اولیه، طرح مورد نظر در ستاد تسهیل استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک‌ها، صندوق‌ها و استاندار، مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرد و در صورت تایید به بانک مورد نظر برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شود. حال در صورتی که چالشی در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وجود داشته باشد، متولیان صنعتی کشور تلاش خواهند کرد با تجمیع طرح‌های مشکل‌دار در هر استان تا حد امکان مشکلات با سرپرستی‌های بانک‌ها برطرف شود.

 شروط اعطای تسهیلات

همچنین مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره چگونگی بازپس‌دهی تسهیلات بنگاه‌ها، می‌گوید: اعطای 30 هزار میلیارد تومان با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار نرخ سود در نظر گرفته شده و در مورد سرمایه در گردش نرخ عقود مبادله‌یی و برای طرح‌های نیمه‌تمام نرخ عقود مشارکتی خواهد بود.

به گفته یزدانی، این وام به واحدهایی که از بازار برای محصولاتشان هستند، اعطا می‌شود. یعنی نخستین شرط برای اعطای این تسهیلات، داشتن بازار برای فروش محصولات بنگاه است. وی در خصوص اینکه آیا واحدهای صنعتی که بدهی مالیاتی داشته باشند، مشمول این طرح می‌شوند یا خیر، گفت: باتوجه به مصوبه اقتصاد مقاومتی، چنانچه یک واحد صنعتی، بدهی مالیاتی داشته باشد، باید موضوع را از طریق سازمان مالیاتی استانشان تعیین و تکلیف کنند و با انجام مذاکره میان طرفین ظرف یک هفته نیز به این واحدها مفاصاحساب تعلق می‌گیرد.

از سوی دیگر چنانچه این واحدها دارای چک برگشتی و بدهی غیرجاری باشند، برای آنها نیز امتیازاتی درنظر گرفته شده و با همراهی دولتمردان به این واحدها نیز تسهیلات جدید تعلق می‌گیرد. یزدانی درباره نحوه توزیع پول به واحدهای صنعتی نیز گفت: چنانچه طرح‌های صنعتی نیازمند سرمایه در گردش باشند، متناسب با خرید آن واحد صنعتی پول به‌طور یکجا پرداخت می‌شود. اما چنانچه واحدها برای پیشرفت فیزیکی طرح نیازمند سرمایه ثابت باشند، بنا به اقدامات مورد نظر طرح و خرید ماشین‌آلات به‌طور مرحله‌یی منابع تزریق می‌شود.

در عین حال، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت، از آغاز ثبت‌نام از واحدهای تولیدی کشاورزی برای دریافت تسهیلات رونق تولید از طریق سامانه بهین‌یاب خبر می‌دهد و می‌گوید: این ثبت‌نام بر اساس درخواست وزیر جهاد کشاورزی و موافقت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورده است.

رضا رحمانی تصریح می‌کند: با فراهم‌سازی امکان ثبت‌نام برای واحدهای کشاورزی در سامانه بهین‌یاب واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی، واحدهای صنایع غذایی، واحدهای تولیدی محصولات گلخانه‌یی و واحدهای پرورش ماهی در قفس می‌توانند با مراجعه به این سامانه و ثبت درخواست خود از مزایای طرح رونق در سال جاری بهره‌مند شوند. وی با بیان اینکه طرح رونق تولید از مجموعه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: سال گذشته این طرح با پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید. به گفته او، با توجه به عملکرد بسیار موفق طرح رونق در سال گذشته این طرح امسال نیز مورد تاکید و تایید ستاد فرماندهی قرار گرفته و جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر