تفاهم ریلی با روس‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۱۱
تفاهم ریلی با روس‌ها

تعادل|

 خط تولید واگن روسی با امضای قراردادی مشترک بین «ایدرو» و «شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه» به تهران می‌آید. مقدمات این قرارداد مهم صنعتی و تجاری در سفر حسن روحانی به روسیه فراهم شده است. مدل همکاری بین دو طرف شامل تاسیس یک شرکت مشترک با سهم سرمایه‌گذاری ۸۰‌درصدی طرف روسی و سهم ۲۰‌درصدی«ایدرو» خواهد بود که پس از تشکیل شرکت با فاینانس بیش از 2میلیارد یورویی، مدل و برنامه کسب وکار همکاری تهیه خواهد شد.

 این قرارداد مشترک 30ساله و قابل تمدید است که شروع تولید با داخلی‌سازی ۵۵‌ درصدی خواهد بود و از محورهای مورد نظر در این توافقنامه این است که حداکثر ساخت داخل با استفاده از توانمندی‌های کشور مدنظر قرار می‌گیرد و مدیریت آن به صورت چرخشی خواهد بود و بنایی بر بنگاهداری ندارد. از سوی دیگر، در شرایطی که امریکا به دنبال بر هم زدن برجام است؛ توافق با بزرگ‌ترین کمپانی واگن‌ساز روسی علاوه بر اینکه نشان‌دهنده تنوع در همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی و در راس آن روسیه است، می‌تواند حامل پیام مهمی به دنیا باشد.

از یک سو نشان‌دهنده شکست سیاست‌های تندروها، دولت امریکا و رژیم صهوینستی علیه ایران است. از سوی دیگر امضای قراردادهایی از این دست می‌تواند سرمایه‌گذاران خارجی را برای ورود به ایران که هنوز مردد هستند، ترغیب کند. به گفته معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه این نوع همکاری نشان‌دهنده فضای اقتصادی بسیار خوبی است که حول و حوش ایران برای کار اقتصادی و سرمایه‌گذاری وجود دارد.

 جزئیات قرارداد

در همین راستا، مراسم امضای قرارداد مشارکت تولید واگن بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه روز گذشته با حضور معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل ایدرو، سفیر روسیه در ایران و هیاتی از شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

براساس این تفاهمنامه قرار بر این است که یک شرکت مشترک با سهم سرمایه‌گذاری ۸۰‌درصدی طرف خارجی و ۲۰‌درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با فاینانس دو میلیارد یورویی تاسیس شود. علاوه بر این با خرید شرکت واگن پارس که نحوه همکاری با تولیدکننده داخلی متناسب با پروژه‌ها و شرایط کاری تعریف شده، اقدام به تولید و تامین محصولات مورد نیاز کشور در حوزه‌های تعیین شده صنایع ریلی خواهد کرد که به مرور زمان متناسب با پروژه‌های آتی حجم سرمایه‌گذاری دو طرف افزایش می‌یابد.

«ترنس مش» بزرگ‌ترین شرکت ساخت لکوموتیو روسیه است که 23درصد از سهام آن متعلق به آلستوم است و درحال حاضر موضوع توافقنامه همکاری«ایدور» با این شرکت فرانسوی در راستای همکاری در حوزه تحقیق و توسعه، اخذ مجوز مطابقت طرح نهایی با مقررات و استانداردها(همولوگیتینگ)، ساخت، مونتاژ، تست، توزیع، تعمیرات و نگهداری، تولید، مهندسی، انتقال تکنولوژی و تامین انواع واگن‌های مختلف مترو و زیرمجموعه‌های مرتبط و قطعات، ارائه خدمات آموزش، فروش و خدمات پس از فروش، صادرات و حداکثر داخلی‌سازی در ایران خواهد بود. همچنین براساس این قرارداد، تولید 2هزار دستگاه واگن در فاز اول در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این تعداد زیادی واگن مسافری و باری تولید خواهد شد. همچنین 6 هزار واگن باری که وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران علاقه‌مند به خریداری آن از روسیه بودند با هماهنگی‌های انجام شده، قرار بر این است که ۱۱۰۰دستگاه آن به صورت آماده خریداری شود و نزدیک به ۵۰۰۰ دستگاه دیگر با مشارکت در داخل کشور ساخته شود.

 روسیه کارخانه واگن ایرانی را می‎خرد

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه که در امضای این قرارداد مهم پسابرجامی حضور داشت، گفت: بسیار خوشحال هستیم که یکی دیگر از قراردادهای تجاری بزرگ ایران یعنی سرمایه‌گذاری بین ایدرو و طرف روسی پس از گذشت یک سال و نیم از توافق برجام امضا شده است.

سیدعباس عراقچی همچنین از روسیه به عنوان یک کشور دوست و همراه در شرایط تحریمی یاد و تاکید کرد که ما دوستان قدیمی خود و کشورهایی چون روسیه که در زمان تحریم‌ها کنارمان بودند را فراموش نمی‌کنیم و همکاری‌های آینده ما با آنان بیشتر می‌شود. او یادآور شد: قرارداد توتال، ایدرو و این قرارداد نشان می‌دهد تنوع در همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی، آسیایی و دوستان قدیمی ایران به ویژه روسیه ادامه دارد.

سکاندار بخش صنعت، معدن و تجارت نیز که در مراسم امضای این قرارداد حضور یافته بود، اظهار کرد: یکی از موارد بسیار جدی و مهم که در دستور کار دولت قرار گرفته، توسعه حمل و نقل ریلی است و در این راستا قوانین و مصوبات لازم مصوب شده است.

محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به اینکه پروژه مذکور که مربوط به تولید واگن خواهد بود، پروژه‌یی طولانی‌مدت است که نزدیک به ۳۰سال و حتی بیشتر طول خواهد کشید، گفت: ۸۰درصد سرمایه‌گذاری در این بخش مربوط به شرکت خارجی و ۲۰درصد مربوط به ایدروست که اگر لازم باشد در آینده نیز می‌تواند تغییر کند هر چند که ما معتقدیم این میزان مناسب است و شرکت روسی معتبرترین و بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل این کشور است.

نعمت‌زاده با بیان اینکه روسای جمهور ایران و روسیه طی مدت اخیر بیش از 5 الی 6 بار همدیگر را ملاقات کرده‌اند، خاطرنشان کرد: همکاری با شرکت‌های روسی ازجمله برنامه‌های ماست و تفاهمنامه‌یی نیز پس از ملاقات روسای جمهور دو کشور در ارتباط با تولید واگن آماده شده و موارد دیگری نیز وجود دارد که دنبال خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه ایران از توسعه روابط با کشورهای همسایه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا استقبال می‌کند، اظهار کرد: توافق با اوراسیا در ارمنستان درحال انجام است و 5 کشور عضو حضور دارند. امیدواریم در سفری که به ارمنستان انجام شده و معاونان وزیر حضور دارند، کار تمام شود و در اکتبر سال جاری که قرار است روسای هر 5 کشور عضو اوراسیا با یکدیگر ملاقات کنند، موافقت‌نامه به تصویب نهایی برسد.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در مراسم امضای این قرارداد محور مهم این قرارداد را استفاده حداکثری از تولید داخل عنوان کرد و گفت: مدیریت در این قرارداد چرخشی است و تامین مالی هم توسط طرف روسی انجام شده است. به گفته منصور معظمی، طرف روسی با خرید یک کارخانه واگن‌ساز داخلی شروع به تولید واگن و سرمایه‌گذاری داخلی خواهد کرد.

رییس سازمان گسترش با اشاره به تاکید دولت و الزامات برنامه ششم توسعه همچنین مصوبه شورای اقتصاد برای ساخت ٢هزار واگن مترو ادامه داد: این شرکت روسی برای ساخت این واگن‌ها هماهنگی‌های لازم را با ایدرو باید انجام می‌دهد. وی نیاز کشور به واگن را 8 تا 10هزار واگن طبق اعلام وزارت کشور خواند و افزود: همکاری با روس‌ها یک فرصت برای طرفین است و امیدواریم این همکاری سرآغاز یک همکاری گسترده بین دو کشور باشد. معظمی همچنین با اشاره به اینکه آلستوم شرکت بسیار بزرگی محسوب می‌شود که در زمینه‌های مختلف فعال است، اظهار کرد: قراردادی که با آلستوم به امضا رساندیم صرفا در زمینه‌ واگن بود و با توجه به اینکه نیاز کشور حدود ۲۰هزار دستگاه برآورد می‌شود بنابراین در قالب یک شرکت حل مساله معنا و مفهوم ندارد. مدیرعامل ایدرو با اشاره به مقوله صادرات نیز گفت: در قراردادهای امضا شده، بندهایی آورده‌ایم که مسوولیت صادرات برعهده آلستوم یا ترنس مش هلدینگ است چراکه به شبکه جهانی وصل هستند و خودشان جزو صادرکنندگان عمده به حساب می‌آیند.

منصور معظمی در حاشیه مراسم امضای توافقنامه ریلی، سازمان گسترش و شرکت ترنس مش روسیه اظهار کرد: سال گذشته قرار بود 6 هزار دستگاه واگن توسط وزارت راه به کشور وارد شود که محمدرضا نعمت‌زاده گفت اگر این اتفاق بیفتد، می‌روم روی ریل می‌خوابم. در نهایت بدون اینکه وزیر روی ریل بخوابد، قرار شد 1100دستگاه واگن از روسیه وارد شود اما بقیه واگن‌ها در داخل به تولید برسند.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران نیز در این مراسم با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های ایران و روسیه بیان کرد که از دو ماه آینده حضور گردشگران ایرانی در روسیه همچنین سفر گردشگران روس به ایران بدون صدور روادید امکان‌پذیر خواهد شد.

 

ارسال نظر