روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۱۶

شروع تولید پژو 301 تا آخر امسال

ایسنا| مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: تولید پژو 301 از اواخر امسال آغاز می‌شود. هاشم یکه‌زارع از تولید 650 هزار دستگاه خودرو توسط شرکت ایران‌خودرو طی سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: امسال تلاش داریم این تعداد را چند درصدی افزایش دهیم تا به این شکل بتوانیم نیاز بازار را از نظر تنوعی تامین کنیم. وی با بیان اینکه ایران‌خودرو امسال چند محصول جدید به بازار ارائه خواهد کرد، گفت: شهریورماه امسال خودرو 2008 را به بازار می‌دهیم و تحویل «دنا پلاس» هم امسال انجام می‌شود. وی تصریح کرد: ظرف ماه‌های آینده نیز خودرو پژو 207 صندوق‌دار روانه بازار می‌شود. یکه‌زارع افزود: تا پایان امسال نیز تولید خودرو پژو 301 آغاز می‌شود. وی در ادامه با اشاره به شروع پروژه خودروسازی کرمانشاه از یک سال و نیم گذشته گفت: خوشبختانه گروه صنعتی ایران‌خودرو با همت خود توانست ظرف مدت 18ماه این پروژه را به بهره‌برداری برساند و این واحد صنعتی، ‌تولیدکننده پژوپارس است و امیدواریم با توجه به فاز توسعه کارخانه و نیز مشارکت بخش خصوصی در قطعه‌سازی این موارد بتواند گامی جهت رفع بیکاری باشد.

خودروهای وارداتی گران شد

تسنیم| رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: ممنوعیت واردات خودرو توسط شرکت‌های متفرقه و مشکلات ثبت سفارش خودرو باعث شده تا خودروهای وارداتی ۵ تا ۱۵میلیون تومان گران شوند. سعید موتمنی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت سراتو از 141 میلیون تومان به 146میلیون تومان و النترا از 145 میلیون تومان به 150میلیون تومان رسیده است. وی با بیان اینکه قیمت سورنتو هم از 245میلیون تومان به 260میلیون تومان رسیده است، افزود: پیش‌بینی این اوضاع را از چند ماه گذشته که قرار شد شرکت‌های متفرقه امکان واردات خودرو را نداشته باشند، داشتم؛ چرا نمایندگی‌های رسمی امکان پاسخ دادن به تمام نیاز بازار خودروهای وارداتی را ندارند. به گفته موتمنی؛ شرکت‌های خودروساز هنوز مجوز شورای رقابت را اجرایی نکرده‌اند اما بازار همچنان با قیمت دو نرخی خودروها مواجه است. البته باید بگویم تنها خودرویی که طی روزهای اخیر به دلیل عرضه زیاد ارزان شده سمند ال‌ایکس است به نحوی که قیمت این خودرو از 31میلیون و 700هزار تومان به 31میلیون تومان رسیده است.

تاسیس مراکز تجاری خارجی تخلف نبوده

سازمان توسعه تجارت ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در صورتی‌که مرکز تجاری با مدیریت دولت ایجاد شود باید در قالب امضای تفاهمنامه مشترک و اعطای حق متقابل بین دو کشور و در جهت توسعه صادرات انجام پذیرد، اگر تنها جنبه تجاری دارد باید پس از دریافت مجوزهای لازم شروع به فعالیت نماید که در غیر اینصورت غیرقانونی است. روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تاکید براینکه افتتاح مرکز تجاری ترکیه در تهران هدفش اصولاً بازاریابی و خدمات مشاوره‌یی تجاری است و از نظر قانونی رعایت ضوابط ثبت هیچ خلافی رخ نداده، تصریح کرده است: طبق قوانین ایران، شرکت اداره‌کننده مرکز تجاری ترکیه در تهران با رعایت مقررات داخلی ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و وظیفه آن تنها بازاریابی و ارائه مشاوره‌های تجاری است.

تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها اقدامی اشتباه

پایگاه خبری اتاق ایران| رییس سابق سازمان توسعه تجارت گفت: در شرایط حاضر تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها بدون بررسی دقیق آن و بدون ارزیابی تصمیم قبلی نادرست است. جدا کردن وزارتخانه‌ها از یکدیگر طی سیر قهقرایی و بازگشت به عقب است. ولی‌الله افخمی‌راد افزود: تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد هر چه دولت کوچک‌تر باشد، مزاحمت آن برای فعالان اقتصادی کمتر خواهد بود. وی با اشاره به ادغام وزارتخانه‌ها در دولت دهم گفت: ادغام وزارتخانه‌ها در ابتدای کار با هدف کوچک‌سازی دولت انجام شد اما انجام این کار با مطالعه و بررسی جدی انجام نگرفت. در واقع این کار مبتنی بر مطالعه علمی نبوده است اگرچه هدف از انجام این کار کوچک و چابک شدن دولت بود. به گفته افخمی‌راد در دولت یازدهم، در بخش بازرگانی اقدام خوبی انجام‌ شده است. مهم‌ترین مساله این است که تولید بدون تجارت کارآ نیست و نادیده گرفتن تجارت برای تولید همان حلقه مفقوده‌یی است که باعث نارسایی در امر تولید و صادرات می‌شود. وی تصریح کرد: ما وقتی نتوانیم کالایی را در داخل تولید و در خارج با بازاریابی آن را به فروش برسانیم تولید به درد نخواهد خورد. تجارت بخش مهمی از تولید است. برای همین ادغام وزارتخانه صنایع و معادن با وزارت بازرگانی کار درستی بوده است. اما باید ایرادات این وزارتخانه واحد را بررسی و اصلاح کنیم. به گفته افخمی‌راد؛ کشورهایی که از پیشرفت خوبی برخوردارند حوزه تولید و تجارت را باهم ادغام کرده‌اند. در کشورهای توسعه‌یافته تجارت و صنعت قلمرو جدای از همدیگر نیست. ما هم نباید دنبال انتزاع تجارت از تولید باشیم. باید ایرادات روند ادغام را بررسی کنیم تا این وزارتخانه چابک و چالاک باشد.

تدوین طرحی برای فرآوری فولاد خام صادراتی

فارس| عضو انجمن فولاد از تدوین طرحی برای فرآوری فولاد خام صادراتی در کشور خبر داد و گفت: با صدور گواهی عبور موقت، فولاد صادراتی پس از فرآوری و با ایجاد ارزش افزوده صادر خواهد شد.

رضا شهرستانی اظهار کرد: درخواست تولیدکنندگان فولاد از دولت این است که از ساخت و ساز حمایت شود تا صنعت فولاد نیز رونق بگیرد. برای این کار، پیشنهادی را تهیه کرده‌ایم تا جهت اجرا به مجلس و دولت ارائه شود. وی توضیح داد: در این راستا پیشنهادی برای تصویب در مجلس تهیه شده تا شرکت‌هایی که صادرات فولاد خام مانند بیلت و اسلب را انجام می‌دهند، این مواد را با قیمت صادراتی و مشوق‌های مالیاتی و صادراتی به شرکت‌های داخلی فرآوری‌کننده ارائه دهند تا فولاد خام پس از فرآوری صادر شود. وی ادامه داد: به این ترتیب، فولاد خام با نرخ صادراتی به کارخانه‌های فرآوری مستقر در شهری که گمرک در آنجا قرار دارد، تحویل داده می‌شود و گمرک نیز با صدور گواهی عبور موقت دو یا سه ماهه اجازه می‌دهد که شرکت فرآوری، کار تولید محصول نهایی را انجام دهد و پس از آن، محصول نهایی صادر می‌شود. به گفته شهرستانی در صورت اجرای این طرح هم ارزش افزوده بیشتری در کشور ایجاد خواهد شد و هم رکود فعلی تا حدی برطرف می‌شود.

 

ارسال نظر