روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۶۲

امضای توافقنامه جدید با فرانسه

ایرنا| توافقنامه مشترک همکاری در زمینه ساخت واگن‌های مترو شهری و حومه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد. این توافقنامه 3جانبه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، شرکت آلستوم فرانسه و ایریکو(شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان) برای ورود تکنولوژی و دانش این صنعت همچنین ایجاد فاینانس میلیاردی فرانسوی‌ها در ایران به امضا رسید. در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود رکود سال‌های اخیر صنایع کشور اما با تدبیر دولت یازدهم و سیاست‌های صنعتی کشور در برنامه ششم توسعه، توسعه صنایع ریلی جزو اولویت‌های دولت قرار گرفته است. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: سهم حمل و نقل ریلی با وجود تاکیدات بسیار از ابتدای انقلاب همواره ناچیز بوده و با توجه به نیاز صنعتی و معدنی کشور نیازمند توسعه صنایع ریلی هستیم. وی ادامه داد: این مهم به ویژه با آغاز پروژه‌های مترو در 7 کلان‌شهر کشور حائز اهمیت است که یکی از نیازمندی‌های اولیه آنها واگن است. نعمت‌زاده افزود: با توجه به اعتماد شورای اقتصاد به ایدرو، مدیریت پروژه ساخت 2هزار واگن مترو به این سازمان واگذار شده و با افزایش توانمندسازی داخلی از طریق مشارکت‌های بین‌المللی به دنبال اجرای این پروژه هستیم. وی همچنین از ورود تیمی از شرکت زیمنس در اواخر هفته جاری برای سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در این زمینه به کشور خبر داد و تصریح کرد: تاکید اصلی ما استفاده حداکثری از توانمندی کشور است که با توجه به جمعیت بالای تحصیلکردگان دانشگاهی امکان‌پذیر است. در ادامه منصور معظمی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) افزود: مطابق برنامه ششم توسعه و تاکید دولت برای توسعه صنعت ریلی، مصوبه شورای اقتصاد برای ساخت دو هزار دستگاه واگن مترو به تصویب رسید که ایدرو به عنوان مجری طرح برگزیده شد. به گفته او قرار است با امضای این قرارداد همکاری 3جانبه مشکل واگن‌های مترو شهری و حومه حل شود. رییس هیات عامل ایدرو افزود: بین 8 تا 10هزار واگن در کشور مورد نیاز است اما یکی از مشکلات فعلی نبود توان ساخت داخلی با استفاده از منابع مالی و دستیابی به آخرین فناوری‌های روز است. وی تصریح کرد: پس از برجام شرکت‌های مختلف خارجی برای حضور در این بخش اعلام آمادگی کردند و همین موضوع فرصت مناسبی برای کشور است تا به ارتقای توان تولید داخلی خود بپردازد.

اعطای تسهیلات به معدن

ایرنا| معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال برای نخستین ‌بار در کشور بیش از 10هزارمیلیارد ریال تسهیلات بانکی در قابل طرح رونق به فعالان بخش معدن پرداخت می‌شود. جعفر سرقینی در جریان بازدید از معادن و کارخانه‌های طلای تکاب در جنوب آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: ثبت‌نام معدنکاران برای دریافت این تسهیلات آغاز شده است. وی اظهار کرد: در طرح تشویقی دیگری با هدف رونق بخش معدن، تمام بدهی‌های ناشی از جرایم دیرکرد حقوق دولتی معادن تا پایان سال 95 بخشیده می‌شود.

واردات تایر بر پایه عرضه و تقاضاست

ایرنا| معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: واردات تایر بر پایه عرضه و تقاضای بازار است و تولیدکنندگان داخلی نگرانی از این بابت نداشته باشند. محسن صالحی‌نیا افزود: واردات انجام شده تایر به کشور از ابتدای امسال تاکنون از طریق نمایندگی‌های مجاز رسمی و براساس شرایط کیفی و استانداردهای مربوطه انجام شده است. به گفته او این واردات با تعرفه حقوق ورودی 26درصدی انجام می‌شود که تعرفه مناسبی است. وی با اشاره به رشد 17درصدی تولید لاستیک در کشور در سال گذشته خاطرنشان کرد: در 3ماه ابتدای امسال این آمار در همسنجی با پارسال 18درصد رشد داشته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: در ماه‌های گذشته گاهی اوقات حتی جلسات هماهنگی برای هم‌افزایی بیشتر تولیدکنندگان داخلی و خودروسازان برای تامین به موقع لاستیک برای خطوط تولیدی خودروها برگزار شده است.

کشمکش‌ بر سر تعیین قیمت خودرو

تسنیم| کشمکش‌ها بر سر نحوه تعیین قیمت خودرو وجود دارد. در یک سوی ماجرا مدیرعامل سایپا معتقد است که قیمت‌گذاری خودرو باید به بازار محول شود. مهدی جمالی می‌گوید: دلیل این امر نارضایتی مصرف‌کننده و تولید‌کننده در قیمت‌گذاری دستوری است. در عین حال رییس شورای رقابت نیز می‌گوید: مطمئنا اگر نظارت شورا نبود، وضعیت بازار خودروهای زیر ۴۵میلیون تومان خیلی بدتر از حال حاضر می‌شد. رضا شیوا با اشاره به اینکه درحال حاضر بازار خودرو در آرامش نسبی به سر می‌برد، گفت: اگر عده‌یی معتقدند که بازار خودروهای پایین‌تر از 45میلیون تومان انحصاری نیست، بیایند بگویند سهم خودروسازان و تنوع محصولات آنها در این بخش چگونه است و آیا مردم در خرید ملزم به خرید محصولات محدودی هستند یا قدرت انتخاب دارند؟

توقف روند ثبت سفارش خودرو

تسنیم| نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: سایت ثبت سفارش خودرو باز است اما کسی امکان ثبت سفارش نهایی را ندارد. کوروش مرشدسلوک با اشاره به اینکه 3هفته از ممنوعیت ثبت سفارش خودرو می‌گذرد، گفت: مسوولان بهانه جمع‌آوری اطلاعات را مطرح کردند؛ اما هنوز این مشکل برطرف نشده و واردکنندگان سرگردان هستند. مرشدسلوک با اشاره به اینکه درحال حاضر هیچ واردکننده‌یی امکان ثبت سفارش خودرو را ندارد، افزود: این موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده که کسی پاسخگو نیست. در این رابطه انجمن واردکنندگان حتما پیگیری لازم را انجام خواهد داد.

 

 

ارسال نظر