دومین ثمره برجام در صنعت خودرو

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۸۳
دومین ثمره برجام در صنعت خودرو

تعادل|

یک محصول جدید دیگر به سبد محصولات خودروسازان ایرانی اضافه شد؛ با رونمایی از خانواده «موتور ملی 3 سیلندر پرقدرت کم مصرف یورو 6»، گام دیگری در صنعت خودروسازی کشور رقم خورد که می‌توان از آن به عنوان دومین ثمره برجام پس از تولید خودروی 2008 توسط فرانسوی‌ها در ایران نام برد، چراکه این موتور با مشارکت و استفاده از تجربه شرکت«AVL اتریش» تا 2 سال آینده به تولید می‌رسد. به گفته متولیان صنعتی کشور، اگر مشارکت خارجی‌ها در این پروژه نبود، برای تولید آن نزدیک به 8 سال زمان نیاز بود که علاوه بر صرف هزینه‌های زیاد از گردونه رقابت نیز باز می‌ماندیم. این در حالی است که خودروسازان مطرح جهانی در حرکت به سمت استفاده از موتورهای کم‌مصرف سه سیلندر هستند. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از نخستین نمونه موتور ملی تاکید کرد که زمان پیشنهادی ۳۰ ماهه برای توسعه موتور ملی سه سیلندر در سطح خودرو باید کاهش پیدا کند. از سوی دیگر مدیرعامل سایپا عنوان کرد که طراحی خودرو برقی نیز در گروه خودروسازی سایپا صورت گرفته و تیبای برقی به عنوان نخستین نمونه در حال تست‌های اولیه بوده و به زودی عرضه خواهد شد. به گفته مهدی جمالی، گروه سایپا علاقه‌مند به خارج کردن پراید از چرخه تولید است و قصد دارد محصولات جایگزین آن را تعریف کند، اما دغدغه اصلی وابستگی اقتصادی خانواده‌ها به این محصول است. به گفته متولیان امر، سرمایه‌گذاری انجام شده برای این پروژه 750میلیارد ریال و 6.5میلیون یورو است و پیش‌بینی می‌شود، بتواند استاندارد یورو 6B را کسب کند.

  تاخیر 7ساله در اجرای یورو ٤ خودروها

روز گذشته در مراسمی «نخستین نمونه موتور ملی» سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو 6 تولید شده در شرکت سایپا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد. معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که در مراسم رونمایی حضور یافته بود، بیان کرد که صنعت خودرو‌سازی باید به سمت ایده‌های جدید و استفاده از موتورهای کم مصرف حرکت کند که طراحی و توسعه موتور ملی سه سیلندر یکی از برنامه‌ها در این زمینه است. سورنا ستاری موضوع خودرو هوشمند را طرح کلان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دانست و گفت: توجه به تحقیق و توسعه و به‌روزآوری خطوط تولید در صنعت خودروسازی کشور همانند شرکت‌های مطرح جهان امری ضروری است. به عنوان نمونه شرکت گوگل هم‌اکنون روی خودرو برقی هوشمند خود سرمایه‌گذاری می‌کند. ستاری اظهار کرد: فکر نمی‌کردم سایپا بتواند نخستین موتور کم مصرف کشور را تولید کند، مخصوصا در شرایطی که ما در تحریم

به سر می‌بردیم. ستاری با بیان اینکه همه می‌دانید کار تولید در ایران سخت است، گفت: فعالیت تولیدی به دلیل عدم حمایت بانک‌ها و با شرایط مالی کشور نمی‌تواند، موفق باشد. از سوی دیگر رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از اینکه قرار بود، سال٨٦ خودروهای داخلی یورو٤ شوند، اما متاسفانه این اتفاق تا سال٩٣ به تاخیر افتاد، گفت: ما 6 میلیون و 800 هزار خودرو در سطح شهر داریم که مشکل کیفیت و آلایندگی دارند. معصومه ابتکار با اعلام اینکه وزارت نفت هم باید همپا با خودروسازان طرح‌های کیفی‌سازی بنزین را دنبال کند، تصریح کرد: پالایشگاه‌ها باید به سمت بنزین یورو ٥ بروند. وی ادامه داد: اگر وزارت نفت وظایف خود را به درستی انجام ندهد، نمی‌توان میزان آلایندگی هوای کشور را کم کرد. از این رو غیر از بازدید از خطوط تولید خودرو مرتبا در حال بازرسی جایگاه‌های سوخت هستیم. ابتکار با اشاره به اینکه درست است که وزارت نفت به سمت بنزین یورو٤ رفت اما این برای ما کافی نیست، افزود: از امروز معاینه فنی خودروهای در حال تردد سختگیرانه‌تر می‌شود تا بتوانیم در کاهش آلایندگی هوا اثرگذار باشیم.

  همکاری با اتریشی‌ها

سکاندار صنعت کشور هم که در این مراسم حضور داشت، تکمیل این پروژه را از نتایج ملموس برجام عنوان کرد و با اشاره به اینکه شرکت اتریشی طرف قرارداد (AVL) از سال ۶۹ در ایجاد مرکز تحقیقات موتور با کشور همکاری داشت، گفت: دولت یازدهم در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشرفته از یک‌سو و انتقال فناوری روز به کشور از سوی دیگر در چند سال اخیر تلاش‌های قابل توجهی انجام داد. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: با شرایط به وجود آمده از پسابرجام در حوزه صنعت و همکاری‌های علمی و فنی با کشورهای دنیا محدودیت‌های خاصی نداریم. همچنین رایزنی‌های لازم جهت گشایش LC و تعاملات بانکی برای شرکت‌های ایرانی نیز صورت گرفته که نتایج خوب و مفیدی داشته است. وی توجه به تحقیق، توسعه و نوآوری در صنعت خودرو را امری ضروری عنوان کرد و گفت: به‌روزرسانی خطوط تولید در صنعت خودروسازی که بیش از ۱۵درصد صنعت کشور را تشکیل می‌دهد، باید مورد توجه ویژه‌یی قرار گیرد. وی با تاکید بر این موضوع که زمان پیشنهادی ۳۰ ماهه برای توسعه موتور ملی سه سیلندر در سطح خودرو باید کاهش پیدا کند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی برداشتن موانع موجود در توسعه و پیاده‌سازی پروژه موتور ملی را دارد.

  تولید انبوه تیبای برقی

از سوی دیگر، مدیرعامل سایپا هم با اشاره به اینکه تنوع محصول سایپا در فاصله دو سال از 13محصول به 23محصول افزایش یافته است، اظهار کرد: این امر در حالی انجام شده که در دوره‌های قبل تغییرات فیس‌لیفتی با هزینه‌های بالا اتفاق می‌افتاد. مهدی جمالی به این موضوع نیز اشاره کرد که در قرارداد با سیتروئن در لحظات آخر وزیر صنعت، معدن و تجارت روی «موتور نیو» تاکید کرد که به زودی با سرمایه‌گذاری مشترک و با توان رقابتی بالا این اتفاق می‌افتد. به گفته او طراحی خودرو برقی در گروه خودروسازی سایپا صورت گرفته و تیبای برقی به عنوان نخستین نمونه در حال تست‌های اولیه بوده و به زودی عرضه خواهد شد. این شرکت همچنین در نظر دارد، خودروهای برقی را روی دو پلتفرم FP100 و SP0 تولید و عرضه کند. جمالی یادآور شد: در سه سال گذشته 6200میلیارد ریال در این شرکت برای سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه محصول برنامه‌ریزی شده که تاکنون 4هزار میلیارد ریال آن اجرایی و هزینه شده، اما از نمایندگان مجلس و سایر مسوولان می‌خواهیم که تسهیلات کم بهره برای توسعه صنعت خودرو کشور پیش‌بینی کنند. مدیرعامل تیوان و مجری پروژه موتور ملی سه سیلندر گفت: با مصوبه شورای عالی اقتصاد 328میلیون دلار از محل یارانه کاهش مصرف سوخت به طرح موتور سه سیلندر اختصاص یافت. به گفته مجتبی میرسهیل با موتور سه سیلندر سایپا ٦میلیارد دلار معادل 1.2برابر قرارداد توتال صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

 

ارسال نظر