روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۳۴

نگرانی از تکرار «تجربه تلخ» کارت اعتباری خرید

تسنیم   دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه نباید واقعیت تلخ کارت اعتباری خرید کالای ایرانی دوباره تکرار شود، گفت: بانک مرکزی به روشنی اعلام کند در طرح جدید چه میزان اعتبار را برای کارت اعتباری درنظر گرفته است. حبیب‌الله انصاری با اعلام اینکه قرار بود در کارت اعتباری 3 شرط اجرایی شود، گفت: براساس توافقات به‌عمل آمده باید این کارت مشمول همه افراد جامعه شده و فقط صرف خرید کالای ایرانی شود. همچنین مقرر بود فقط کارخانجاتی که مجوز رسمی تولید دارند امکان فروش محصولات خود را پیدا کنند ولی این موضوع هم اجرایی نشد به نحوی که بانک مرکزی محدودیت‌هایی را برای مشمولین کارت اعتباری درنظر گرفته و حتی سقف آن را از 10میلیون به 6میلیون کاهش داد. انصاری با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اعمال تغییرات بانک مرکزی نقشی نداشت، افزود: اعمال تغییرات متعدد در کارت اعتباری باعث شد تا نه تنها این طرح اجرای مناسبی نداشته باشد بلکه به نتایج مطلوب خود در افزایش تقاضا در سطح بازار نیز دست پیدا نکنیم. وی با تاکید بر اینکه کارت اعتباری خرید کالای ایرانی  بر پایه یک سیستم اصولی اجرایی نشد، گفت: در آن مقطع بعضا واحدهایی امکان فروش کالای خود را پیدا کردند که اصلا مجوز رسمی تولید نداشتند همین موضوع باعث شد تا بی‌اعتمادی در میان تولیدکنندگان برای شرکت در این طرح ایجاد شود. وی با اعلام اینکه این یک واقعیت تلخ بود که همه تولیدکنندگان نتوانستند در طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی حضور داشته باشند، گفت: اگر قرار است این طرح بازاجرایی شود باید یک اصلاح اساسی در آن صورت گیرد. امروز این پرسش مطرح است که این کارت تا چه میزان اعتبار داشته و آیا تضمینی در عدم تغییر‌ آن وجود دارد یا خیر. آیا مسوولان برای این طرح اراده دارند یا اینکه همانند طرح قبلی درگیر اختلاف‌نظرها خواهد شد. انصاری اضافه کرد: امروز همچنان درگیر رکود هستیم و باید به فکر افزایش قدرت خرید مردم باشیم. در این رابطه مسوولان باید سیاست روشن خود را اعلام کنند.

توزیع سیگار بدون مجوز قاچاق است

شاتا   رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد: مطابق قانون و ضوابط مربوطه در حال حاضر توزیع محصولات دخانی با 3 نوع مجوز سراسری، مجوز استانی و پروانه خرده‌فروشی انجام می‌پذیرد. علی‌اصغر رمزی گفت: در صورتی که عرضه و فروش سیگار و محصولات دخانی بدون مجوز صورت گیرد قاچاق محسوب می‌شود و علاوه بر برخورد قانونی به‌عنوان قاچاق و ضبط سیگار و جرایم مربوطه مشمول جرایم موضوع تخلف توزیع خارج از شبکه مجاز نیز خواهد بود. وی افزود: توزیع خارج از شبکه مجاز مشمول ماده 18 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جرایم نیز می‌شود و تا 6 برابر ارزش سیگارهای ضبط شده جریمه می‌شوند و تعطیلی محل کسب برای مدت 6ماه را نیز در پی دارد. رمزی با اشاره به طرح تشدید مبارزه با قاچاق محصولات دخانی در سطح عرضه و آغاز تشدید بازرسی‌ها از صنوف و توزیع‌کنندگان محصولات دخانی، گفت: اخذ مجوزهای مربوطه در کوتاه‌ترین زمان برای خرده‌فروشان واجد شرایط حتی در یک روز نیز میسر است و صنوف مجاز که شامل سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشان و سقط‌فروشان هستند، می‌توانند با مراجعه به اتحادیه ذی‌ربط یا درگاه الکترونیکی «ایرانیان اصناف» اقدام به اخذ پروانه خرده‌فروشی محصولات دخانی کنند تا از ضبط محصولات دخانی، جرایم و تعطیلی محل کسب خود جلوگیری کنند.

 وی تاکید کرد که دارندگان مجوز کشوری صرفا مجاز به توزیع محصولات دخانی به دارندگان مجوز استانی هستند و در صورتی که دارندگان مجوز کشوری اقدام به توزیع سیگار و محصولات دخانی به فاقدین مجوز کنند، تخلف تلقی و مجوز آنها باطل خواهد شد که در طول سال گذشته چند مورد مشاهده و مجوز آنها باطل شد. رمزی درخصوص دارندگان مجوز استانی هم گفت که دارندگان مجوز استانی هم صرفا مجاز به توزیع محصولات خود به خرده‌فروشانی هستند که پروانه خرده‌فروشی محصولات دخانی را دریافت کرده‌اند و تاکنون بیش از 30هزار واحد صنفی پروانه خرده‌فروشی محصولات دخانی را دریافت کرده‌اند و در صورتی که دارندگان مجوزهای استانی اقدام به توزیع سیگار و محصولات دخانی بین صنوف فاقد پروانه خرده‌فروشی محصولات دخانی کنند، مجوز آنها ابطال خواهد شد.

محدودیت سرمایه‌گذاری چینی‌ها در قشم

فارس   مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه تقاضای سرمایه‌گذاری چینی‌ها در قشم بسیار وسیع بود، گفت: انتظارات آنها برای سرمایه‌گذاری در قشم بسیار زیاد است که ما دامنه انتظارات آنها را محدود کردیم. سرمایه‌گذاری آنها بیشتر در بخش‌های پوشاک، مبلمان، ایرلاین‌، نفت و گاز محدود شده است.

حمیدرضا مومنی افزود: اخیرا توافقنامه‌یی بین ایرانی‌ها و چینی‌ها منعقد و از آنها خواسته‌ شد براساس توافقنامه کار محدود و عملیاتی شود که فکر می‌کنم امسال به نتایجی دست یابیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری چینی‌ها در قشم هنوز قابل پیش‌بینی نیست، گفت: چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری‌ به‌دنبال مزیت‌ها هستند و برای هر نوع سرمایه‌گذاری در قشم ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه چینی‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش فولاد هستند، بیان کرد: در این زمینه هم با چینی‌ها کار مشترک در حال انجام است. مومنی اظهار کرد: اگر ساخت پل خلیج‌فارس به چینی‌ها واگذار شود، قطعا برای سرمایه‌گذاری در بخش فولاد هم وارد عمل می‌شوند، زیرا ساخت پل زمانی می‌تواند اقتصادی باشد که سالانه 15میلیون تن بار از روی آن عبور کند و فولاد می‌تواند چنین ماموریتی را انجام دهد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه دیدگاه ما نسبت به سرمایه‌گذاری چینی‌ها مثبت است، گفت: شرایط را برای سرمایه‌گذاری‌ آنها مهیا می‌کنیم.

 

 

ارسال نظر