اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۳۱

 پیشنهاد حذف سهم بیمه کارفرمایان

صدا و سیما| رییس اتاق اصناف از ارائه پیشنهاد حذف سهم بیمه کارفرمایان کارگاه‌های کوچک با کارگران کمتر از ۵ نفر خبر داد. علی فاضلی با اشاره به ایجاد ۱۰۰هزار شغل در بخش اصناف در سال گذشته افزود: پیشنهاد حذف این سهم بیمه از سوی اتاق اصناف ایران به سازمان تامین اجتماعی ارائه و تایید شده است که تا دو هفته آینده آیین‌نامه آن نهایی و از سوی وزیر کار اعلام خواهد شد. وی با اشاره به ابلاغ بسته حمایتی بنگاه‌های کوچک از سوی دولت با رقم بالاتر از ۱۰هزار میلیارد تومان گفت: برای اختصاص این وام کارگروهی با حضور متولیان وزارت صنعت، معدن وتجارت، بانک مرکزی، سازمان مدیریت و اتاق اصناف برگزار شد که این کارگروه مکلف به تدوین آیین‌نامه اجرایی این تسهیلات شده است که به زودی از سوی بانک مرکزی ابلاغ خواهد شد.

 آخرین تحولات تجاری ایران و چین

ایسنا| نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین به بیان آخرین تحولات تجاری ایران و چین پرداخت و گفت: طی سه سال گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت و قیمت مواد خام در دنیا، روند مبادلات تجاری ایران و چین رو به کاهش بوده است. مجیدرضا حریری ‌اظهار کرد: آماری که در سال ۲۰۱۴ از مجموع مبادلات تجاری ایران و چین اعلام شده عددی نزدیک به ۵۲ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۳۴ میلیارد دلار رسید و در پایان سال ۲۰۱۶ این میزان به ۳۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. وی افزود: این روند از نظر ارزش دلاری در سه سال گذشته سیر نزولی داشته است. ضمن اینکه آمارها از وضعیت سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد روند مبادلات دو کشور نسبت به قبل افزایشی شده است.

 احیای وزارت بازرگانی در‌جهت منافع تولیدکنندگان

ایسنا|  سرپرست امور بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرد: احیای وزارت بازرگانی در راستای حمایت از تولید داخلی در همه بخش‌های اقتصادی از جمله کشاورزی است و مسلما با اجرای آن شاهد تمرکز و تجمیع وظایف بازرگانی بخش‌های مختلف در یک دستگاه متولی و پاسخگو خواهیم بود اما قرار نیست که با لغو قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و انتقال آن به وزارت بازرگانی که قرار است احیا شود، منافع تولیدکنندگان زیر سوال برد. از این رو امیدواریم نمایندگان مجلس این لایحه را تصویب کنند. یدالله صادقی اظهار کرد: دولت در ابتدای کار خود قوانین بلاتکلیف را که در دولت گذشته اجرایی نشده بود به مرحله اجرا گذاشته است، اما این دلیلی بر این مساله نمی‌شود که اگر قانونی با مشکل مواجه بود یا اینکه قرار بود قانون جدیدی تصویب شود همچنان قوانین گذشته نیز باقی بماند و دولت لغو قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی را در راستای احیای وزارت بازرگانی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است.

 رشد تولید 5 کالای  منتخب معدنی

شاتا| گزارش دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد تولید پنج کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حکایت دارد. «فولاد خام، محصولات فولادی، سنگ‌آهن، کنسانتره زغال‌سنگ و شیشه جام» 5 کالای منتخبی هستند که بر اساس آمارها، درصد تغییر رشد تولیدشان در سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴ مثبت بوده است. بر اساس آمارها، تولید فولاد خام در سال ۹۴ حدود ۱۶میلیون و ۵۳۸ هزارتن بود که در سال ۹۵ با رشد ۹درصدی به بیش از ۱۸میلیون و ۱۹هزارتن افزایش پیدا کرد. در همین بازه زمانی تولید محصولات فولادی با رشد 1.4 درصدی از حدود ۱۷میلیون و ۴۴۳ هزارتن در سال ۹۴ به بیش از ۱۷میلیون و ۶۸۱هزارتن در سال ۹۵ رسید. بهبود وضعیت تولید محصولات فولادی از یک سو و جبران عقب ماندگی‌های تولید این محصول از سوی دیگر از مهم‌ترین دلایل این درصد تغییر تولید قابل قبول به شمار می‌رود. همچنین تولید سنگ‌آهن و کنسانتره زغال‌سنگ در سال ۹۵ به ترتیب با رشد 4.2درصدی و 10.6درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ مواجه بود. میزان تولید سنگ‌آهن هم در سال ۹۵ به رقمی بیش از ۳۱میلیون و ۷۱۱ هزار تن افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر در سال ۹۵ بیش از یک‌میلیون و ۲۳۲هزارتن کنسانتره زغال‌سنگ در کشور تولید شد که نشان از رشد مثبت 10.6 درصدی دارد. شیشه جام دیگر محصولی بود که در سال ۹۵ دارای رشد تولید بود که مطابق آمارها در سال ۹۵ با تولید بیش از ۷۲۸هزار تنی، نرخ تولید این محصول رشد 1.0درصدی داشت.

 کاهش 50 درصدی قاچاق سیگار

شاتا| رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: قاچاق سیگار از 12میلیارد نخ در سال 1393 به 6میلیارد نخ در سال 1395 رسید و حال این معضل با کاهش 50درصدی رو‌به‌رو بوده است. علی‌اصغر رمزی از برنامه سال 96 این مرکز جهت کاهش قاچاق تا حد 3میلیارد نخ خبر داد و سهم قاچاق در مصرف سالانه سیگار را در سال 1393 حدود 22درصد اعلام که در سال 95 این سهم به 11 درصد کاهش یافته است. رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور افزود: مطابق برنامه سال 96 قرار است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و جایگزینی تولید داخلی با واردات، سهم قاچاق در مصرف سیگار کشور را حدود 6درصد کاهش دهیم. وی تصریح کرد: در برنامه سال 1396 مطابق تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه کشور 5 میلیارد نخ افزایش تولید داخل خواهیم داشت و همچنین باید اشاره کرد که در سال جاری بیش از 91درصد مصرف کشور از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود.

 

ارسال نظر