روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۰۵

تشکیل کارگروه اقتصادی ایران و ارمنستان

ایرنا| 530 کالای صنعتی تولید ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل تعرفه ترجیحی یا سود بازرگانی صفر برای واردات در ایروان، پایتخت ارمنستان، به توافق اولیه مقام‌های دو طرف رسید. مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و هوانس عزیزیان معاون وزارت توسعه اقتصادی ارمنستان، نمایندگان دو کشور برای تشکیل کارگروه مشترک اقتصادی بودند. در این مذاکرات دامنه همکاری‌ها و راه‌های گسترش مناسبات اقتصادی و صنعتی در حوزه‌های مرتبط بین ایران و ارمنستان بررسی شد. خسروتاج، با اشاره به وجود برخی مشکلات برای بازرگانان دو کشور بر اهمیت تلاش متقابل مسوولان با هدف برطرف کردن موانع با تشکیل کارگروه مشترک پیگیری امور و رفع نارسایی‌ها در برابر شرکت‌ها و فعالان اقتصادی با همکاری سفارتخانه‌های دو کشور، سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت اقتصاد ارمنستان تاکید کرد. همچنین در این مذاکرات دوجانبه به میزان صادرات خودروهای ایرانی به ارمنستان اشاره شد. براساس این گزارش ایران‌خودرو از زمان آغاز راه‌اندازی نمایندگی عرضه مستقیم در جمهوری ارمنستان تاکنون 4000 دستگاه انواع خودروهای صادراتی خود را به این کشور فروخته است. این شرکت از اواخر آذر سال 95 با ایجاد دفتر فروش و خدمات پس از فروش در ارمنستان، اقدام به عرضه مستقیم انواع خودروهای تولیدی این شرکت کرده است.

صادرات امریکا به ایران نصف شد

تسنیم| صادرات امریکا به ایران در ۵ ماهه ابتدای سال 2017 میلادی حدود ۵۱درصد کاهش یافت و به 31.8میلیون دلار رسید. دفتر آمار امریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و امریکا در 5 ماهه نخست سال 2017 میلادی به 66میلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 29درصد کاهش داشته است. در ماه‌های ژانویه تا مه ‌سال 2016 بالغ بر 93.6میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود. براساس این گزارش در 5 ماهه نخست 2017 که با آغاز دوره ریاست‌جمهوری ترامپ مصادف بوده است، حجم صادرات امریکا به ایران به کمتر از نصف رسیده است. باوجود افت شدید صادرات امریکا به ایران، واردات این کشور از ایران رشد 22درصدی داشته و به 34.2میلیون دلار رسیده است. همچنین ایران بین مقاصد صادراتی امریکا در 5 ماهه نخست سال 2017 رتبه 149 و بین منابع تامین کالاهای وارداتی این کشور رتبه 124 را به خود اختصاص داده است.

تحقق 98درصد برنامه‌های خودرویی

شاتا| در پنجاه‌ویکمین نشست شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر صنعت خودرو، عنوان شد که 98درصد برنامه تولید خودرو در یک‌ ماهه گذشته محقق شده است. آمارهای منتهی به خرداد امسال نشان می‌دهد که در مجموع ۳۰۶ هزار و ۵۴۵ دستگاه خودرو در کشور تولید شده و رشد 15.2درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. در همین زمینه سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو گفت: پیش‌بینی تولید امسال خودرو در مجموع یک‌میلیون و 600هزار دستگاه بوده که در ماه گذشته 98درصد برنامه ماهانه تولید خودرو محقق شده و در 3 ماهه نخست امسال 88درصد برنامه تولید تحقق یافته است. امیرحسین قناتی تصریح کرد: در نشست پنجاه‌‌ویکمین شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر صنعت خودرو، گزارش پیشرفت کار مرکز آزمون جاده‌یی ارائه و مشخص شد که در ارتباط با performanse (تست جاده عملکردی خودرو) نسبت به گزارش ارائه شده در جلسات قبل پیشرفت مناسبی وجود داشته است.

آخرین وضعیت صادراتی لوازم خانگی

ایسنا| طبق تازه‌ترین تحلیل آماری وضعیت صادرات لوازم خانگی در سال 1395 با رشد ارزشی منفی 6.1درصد برای لوازم خانگی انرژی‌بر و رشد 37.8درصدی از نظر ارزشی برای لوازم خانگی غیرانرژی‌بر نسبت به مدت مشابه سال 1394 رو‌به‌رو بوده است. آمار منتهی به اسفند 95‌ نشان می‌دهد که بیش از 216.7میلیون دلار لوازم خانگی انرژی‌بر به وزن 71هزار تن به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی 6.1درصد از نظر ارزشی افزایش و منفی 6.9درصد از نظر وزنی کاهش داشته است. در این مدت همچنین 350.3میلیون دلار لوازم خانگی غیرانرژی‌بر به وزن 173هزار تن صادر شده که از نظر ارزشی 37.8درصد و از لحاظ وزنی 41.2درصد افزایش داشته است.

 

ارسال نظر