روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۲۸:۲۲
کد خبر: ۱۰۲۳۵۷

  لیست کالاهای ممنوعه هنوز ابلاغ نشده است

ایسنا| مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اعلام تصویب سومین مصوبه ممنوعیت خرید کالای خارجی مشابه تولید داخلی توسط دستگاه‌های دولتی در هیات وزیران گفت: هنوز لیست کالاهای ممنوعه به این سازمان ابلاغ نشده است. علی علی‌آبادی با اشاره به اینکه هیات دولت ممنوعیت خرید ۱۱۴کالای خارجی مشابه تولید داخلی توسط دستگاه‌های دولتی را مصوب کرده است، اظهار کرد: این مصوبه مربوط به دستگاه‌های دولتی است و مشمول عموم مردم نمی‌شود. وی ادامه داد: درحال حاضر هیچ ابلاغیه‌یی به سازمان توسعه تجارت ارسال نشده و منتظر هستیم تا پس از ابلاغ هیات دولت، اسامی کالاهای مربوطه مشخص شود. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با بیان اینکه در سال ۱۳۹۳و ۱۳۹۴دو مصوبه مشابه در این رابطه وجود داشت، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۸۳ردیف و در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۸۱ردیف کالای خارجی مشابه تولید داخل با ممنوعیت واردات توسط دستگاه‌های دولتی مواجه شدند و مصوبه روز گذشته هیات دولت سومین مصوبه در این رابطه است.

  ثبت ۱۵ هزار کالا در «سامانه ملی تدارکات»

ایسنا | بعد از راه‌اندازی رسمی سامانه تدارکات الکترونیکی برای کنترل معاملات و خریدهای دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، مدیرکل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از ثبت حدود ۱۵هزار کالای ایرانی در این سامانه خبر داد. رمضانعلی صادق‌زاده با اشاره به اینکه طرح سامانه تدارکات الکترونیکی به نوعی حمایت از تولید داخلی نیز به شمار می‌رود، اظهار کرد: مدتی است که براساس قانون برنامه ششم و ماده پنجم احکام دایمی مقرر شد تا دستگاه‌های اجرایی برای خرید و مناقصات خود از سامانه تدارکات الکترونیکی استفاده کنند و در کنار این دستگاه‌ها، نهادهای عمومی که از بودجه‌های عمومی استفاده می‌کنند نیز خارج از ساختار دولت به استفاده از این سامانه ملزم شدند. وی ادامه داد: در طرح این سامانه ادارات و دستگاه‌های دولتی و نهادهایی که از این سامانه استفاده می‌کنند، دیگر نمی‌توانند نیازهای خود را که مشابه داخلی دارند از کالاهای خارجی تامین کنند و برای تامین کالا و تکنولوژی‌هایی که در داخل تولید می‌شوند باید از تولیدات داخلی استفاده کنند و براساس آمار‌های موجود تاکنون برای شرکت مزایده‌ها و تامین کالایی حدود ۱۵هزار کالای ایرانی در این سامانه به ثبت رسیده است.  اجرای مصوبه‌یی که در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ‌ماه امسال از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان به‌کارگیری سامانه تدارکات الکترونیکی دولت(سامانه ستاد) تمام سازمان‌های دولتی استفاده از این سامانه در تمام ادارات دولتی و نهادهای عمومی و بنیادها نیز اجباری شد. هدف این سامانه حمایت از تولید ملی مقابله با کالای قاچاق، شفاف‌سازی اطلاعات، حذف واسطه انسانی از تمام معاملات دولتی و مقابله با فساد اداری اعلام شده است.

  تعرفه‌ ترجیحی جدید 400 قلم کالا بین ایران و ترکیه

ایسنا | دبیرکل شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه از مذاکرات جدید ایران و ترکیه برای برقراری تعرفه‌های جدید ترجیحی برای ۴۰۰قلم کالا خبر داد. سیدجلال ابراهیمی اظهار کرد: وزیر اقتصاد ترکیه با همراهی ۱۰۰نفر از تجار، ‌بازرگانان و صنعتگران ترکیه در تاریخ هشتم جولای(‌۱۷تیر ماه) از طرف گروه TIM ترکیه به ایران سفر می‌کنند. وی ادامه داد: ‌در جریان این سفر قرار است، وزیر اقتصاد ترکیه با آقای نعمت‌زاده و طرف‌های ایرانی مذاکراتی داشته باشد که ازجمله آنها مباحث مربوط به تعرفه‌های جدید ترجیحی است که از هر طرف ۲۰۰قلم کالا که در مجموع ۴۰۰ کالا خواهد شد، قرار است به تعرفه‌های ترجیحی اضافه شود. به گفته وی، موضوعات مربوط به مشکلات مرزی و ایجاد دروازه‌های جدید مرزی در این مذاکرات مد نظر خواهد بود. ابراهیمی افزود: همچنین‌ کمیسیون تجارت بین ایران و ترکیه بین وزارت تشکیل خواهد شد و مسائل فی‌مابین تجاری در چارچوب قراردادهای ترجیحی، مسائل تجاری، مشکلات مرزی و حمل و نقل همچنین موارد مربوط به مشکلات بانکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر