منوی همکاری تهران با دمشق

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۷:۳۳
کد خبر: ۱۵۷۹۷۷

همایش تجاری ایران و سوریه با محوریت توسعه همکاری‌های دو کشور روز گذشته در محل اتاق ایران برگزار شد. دو طرف در این همایش، منوی همکاری خود را برای یکدیگر تشریح کردند. به گفته رییس اتاق ایران و بر اساس توافقنامه انجام شده، ۳۰ هزار واحد مسکونی در استان‌های سوریه مثل دمشق توسط شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی ساخته می‌شود. در این همایش از مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی ایران رونمایی شد. «ارایه اطلاعات پروژه‌های قابل واگذاری به شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران»، «انجام اقدامات لازم برای برقراری ارتباط میان کارآفرینان»، «شرکت‌های پیمانکاری در بخش مسکن با نهادهای ذی ربط سوریه» و «ارایه تسهیلات لازم برای تاسیس شرکت‌های مشترک ایرانی سوری به منظور بازسازی واحدهای مسکونی در سوریه» از جمله مطالبات است. در همین حال، شافعی از دولتمردان دو کشور خواست که بسترهای قانونی و حقوقی لازم را برای حضور پررنگ شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه مشاوره و طراحی پروژه‌های سوریه فراهم کنند. در مقابل مقامات سوری نیز از تاسیس «شرکت‌های مشترک ساخت وساز ایرانی و سوری در راستای ساخت 200 هزار واحد مسکونی جدید در سوریه» و «بانک مشترک بین دو کشور» سخن گفتند که به شرکت‌های فعال در حوزه املاک و ساخت‌وساز امتیازاتی تعلق می‌گیرد.

   مطالبات بخش خصوصی ایران

رییس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، از آمادگی بخش خصوصی ایران برای همکاری گسترده و تامین کالاهای اساسی و مایحتاج مردم سوریه در کلیه زمینه‌ها خبر داد. غلامحسین شافعی با اشاره به اهمیت توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور، افزود: اتاق ایران در 3 سال گذشته اقدام به تشکیل ستاد بازسازی سوریه کرده و در چارچوب همکاری‌های میان ایران و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه اقداماتی انجام داده که تشکیل اتاق بازرگانی دو کشور بر اساس موافقتنامه و تبادل هیات‌های اقتصادی از مهم‌ترین اقدامات انجام است. او با بیان اینکه روابط ایران و سوریه در یک‌سال گذشته وارد روابط جدیدی از همکاری‌ها شده، تاکید کرد: ضرورت دارد در سطح دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تلاش‌ها و هماهنگی‌های بیشتری برای رسیدن به سطح مطلوب مبادلات و اجرایی شدن پروژه‌های همکاری صورت بگیرد. شافعی از دولتمردان دو کشور خواست که بسترهای قانونی و حقوقی لازم را برای حضور پررنگ شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه مشاوره و طراحی پروژه‌های سوریه فراهم کنند.

وزیر راه و شهرسازی هم که در این همایش حضور یافته بود، نیز با بیان اینکه در یک‌سال گذشته در کمیسیون مشترک ایران و سوریه گام‌های بزرگی برداشته شد و روند کار بهتر از گذشته بود، گفت: امروز شرایط برای حضور موثر شرکت‌های ایرانی در سوریه بهتر از هر زمانی مهیاست. محمد اسلامی ادامه داد: امروز پروژه‌های مسکونی سوریه شامل ساخت واحدهای مسکونی و همچنین توسعه زیربناهای حیاتی کشور برای این دولت اولویت دارد. او با اعلام اینکه دو شرکت مشترک بین ایران و سوریه تشکیل می‌شود، افزود: از آنجا که این شرکت، پروژه‌ها را به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌کند، وزارت راه و شهرسازی ایران ضمانت این شرکت‌ها را کرده و این‌گونه ورود شرکت‌های ایرانی به سوریه هموار می‌شود. اسلامی همچنین با بیان اینکه حمل‌ونقل و موضوعات بانکی و گمرکی به مراحل خوبی رسیده، خطاب به فعالان سوری گفت: با گسترش فعالیت‌ها یک روال متفاوت از آنچه با دیگر کشورها تجربه کردید، تجربه خواهید کرد.

   فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سوریه

در مقابل، مقامات سوری نیز به تشریح نحوه مراودات اقتصادی خود با ایران پرداختند. بنابه اظهارات وزیر مسکن سوریه، دولت این کشور مقرر کرده همه تسهیلات لازم و اولویت را به شرکت‌های ایرانی بدهد تا در بازسازی سوریه همکاری کرده و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور بهره‌مند شوند. بنابه اظهارات «سهیل محمد عبداللطیف»، تفاهم‌نامه امضا شده در کمیته مشترک ایران وسوریه شامل اقدامات عملی از جمله تاسیس شرکت‌های ایرانی و سوری است. در صورت عملی شدن توافقات، می‌توانیم از شرکت‌های دولتی سوریه استفاده کنیم. به گفته او، در صورت ایجاد شرکت مشترک ایرانی-سوری، شرکت‌ها در تمام استان‌های سوریه می‌توانند حضور داشته باشد. عبداللطیف توضیح داد: این شرکت نیازی به ورود به مناقصه ندارد و می‌تواند مستقیم وارد کار اجرا بشود. همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری داریم که سرمایه‌گذار ایرانی می‌تواند وارد آن بشود. او بیان کرد: باید درباره مساله ضمانتنامه و موضوعات مالی، تفاهم کامل وجود داشته باشد؛ چرا که بقیه فعالیت‌ها وابسته به توافقات مالی و بانکی است. عبداللطیف اعلام کرد: گام بعدی توافقنامه، تاسیس بانک مشترک بین ایران و سوریه است که در سوریه تاسیس می‌شود. او بخش خصوصی در هر دو کشور را شریک اصلی همه پروژه‌های سرمایه‌گذاری دانست وافزود: ضروری است بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه فعال شده و این بخش در بازسازی زیرساخت‌های سوریه وارد عمل شود.

در همین حال، معاون وزیر مسکن سوریه با اعلام اینکه می‌توان شرکت‌های مشترک ساخت‌وساز در سوریه ایجاد کرد، گفت: به شرکت‌های فعال در حوزه املاک و ساخت‌وساز امتیازاتی تعلق می‌گیرد. «مازن لحم» درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سوریه توضیح داد: از طریق سازمان توسعه مسکونی و املاک در سوریه که وابسته به وزارتخانه مسکن است می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری کرد. او افزود: سازمان سرمایه‌گذاری وتوسعه املاک در استان‌های مختلف سوریه ساخت حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در اختیار داشته و در استان‌های مختلفی همچون حلب سوریه حضور دارند. به گفته این مقام مسوول سوری، دولت این پروژه‌ها را واگذار می‌کند و امکانات به آن می‌دهد، بنابراین سرمایه‌گذاران حوزه مسکن می‌توانند وارد این پروژه‌ها شوند. به گفته این مقام سوری، قانون، امکان تاسیس شرکت‌های خارجی ساخت‌وساز را داده و این شرکت‌ها می‌توانند فعالیت‌های ساخت‌وساز داشته باشند. این شرکت‌ها باید در کشور خودشان مجوز داشته و سپس وارد سوریه شوند. بنابه توضیحات او، شرکت‌ها باید حداقل 5 سال سابقه کار داشته باشند و ضمانتنامه مالی ارایه دهند. لحم با اشاره به شرکت‌های سهامی هم گفت: سهام این شرکت‌ها باید قابل معامله بوده و همه سهام دراختیار اتباع سوریه و شخصیت‌های حقیقی و قانونی باشد. همچنین هیچ شخص حقیقی نمی‌تواند ببش از ۵ درصد سرمایه شرکت و هیچ شخص حقوقی نمی‌تواند بیش از ۴۰ درصد سرمایه شرکت را داشته باشد. او در پایان خاطرنشان کرد که سوریه شرکت‌های فعال در حوزه انرژی، آب و برق نیز دارد که می‌توانند با شرکت‌های ایرانی وارد مشارکت شوند.

 

ارسال نظر