اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۵۰

توزیع ۴۰ میلیون

دفتر مشق دولتی تسنیم| قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای توزیع ۳۰ تا ۴۰ میلیون دفترچه‌های دانش‌آموزی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بین اقشار هدف از جمله دانش‌آموزان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در شبکه‌های توزیع خاص و منتخب خبر داد. حسین مدرس خیابانی با اشاره به اقدامات برنامه‌ریزی شده برای توزیع دفترچه‌های مشق دانش‌آموزی با ارز دولتی برای اقشار هدف اظهار کرد: در طرح بازگشایی مدارس، برای اجرایی کردن 2 برنامه در دست انجام است؛ برنامه نخست، توزیع دفترچه‌های دانش‌آموزی به عنوان شاخص لوازم التحریر است که قرار است در قالب اتحادیه‌ها، تعاونی‌های کارگری و فرهنگیان و حتی تعاونی‌های مصرف محلی و منتخب فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شود. او گفت: بخشی از این دفاتر از طریق کاغذ دولتی با ارز 4200 تومانی تولید شده و تولیدکنندگان این دفاتر مشخص و تضامین لازم از آنها گرفته شده و تعداد قابل توجهی از این دفاتر در قالب شبکه‌های منتخب توزیع خواهد شد و تعداد این دفاتر دولتی بین 30 تا 40 میلیون دفتر دانش‌آموزی است.

قائم مقام وزیر صنعت ادامه داد: اکنون با توجه به 14 میلیون دانش‌آموز فعلی کشور و سرانه مصرف 10 دفترچه برای هر دانش‌آموز، نیاز کشور حدود 140 میلیون دفترچه دانش‌آموزی است، اما واقعیت آن است که قرار نیست تمام این نیاز، با دفاتر دولتی تامین شود، بلکه ما به دنبال آن هستیم که دفاتر دانش‌آموزی اقشار هدف که تمامی آنها مشخص شده‌اند و دانش‌آموزان خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز جزو آنها هستند، با ارز دولتی تامین شود. او ادامه داد: دومین اقدام، توزیع سایر اقلام لوازم التحریر و مایحتاج که با همکاری اصناف در قالب نمایشگاه مهر برگزار می‌شود؛ در این نمایشگاه‌های عرضه مستقیم، در تلاشیم تا بتوانیم قیمت‌ها را در بازار کنترل کنیم. در این نمایشگاه، لوازم التحریر عرضه شده بعضاً با قیمت‌هایی بین 10 تا 15 درصد زیر قیمت بازار به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

انتقادات غیرواقعی

برای صدور کارت بازرگانی اتاق ایران| نایب‌رییس اتاق تهران معتقد است کارت بازرگانی مجوزی برای صادرات و واردات نیست؛ در اتاق بازرگانی تنها صلاحیت افراد برای

دریافت کارت تعیین می‌شود و ضوابط را ارگان‌های دولتی مشخص می‌کنند؛ ازاین‌رو منتسب کردن انحرافات و سوءاستفاده عده‌ای از کارت بازرگانی به اتاق مصداق ظلم است و دولت باید در شرایط خاص توجه ویژه‌ای به نظر بخش خصوصی داشته باشد. علاء میرمحمدصادقی درباره دلایل سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی و شکل‌گیری کارت بازرگانی موسوم به «یک‌بارمصرف یا اجاره‌ای»، گفت: یکی از مهم‌ترین عادت‌های غلط جا افتاده در برخی از افراد و همچنین سازمان‌های دولتی این است که کوتاهی‌های خودشان را به گردن دیگران می‌اندازند. عرصه اقتصاد هم از این موضوع مستثنا نیست و اگر ضعفی در فراید صادرات و واردات یا کارت بازرگانی احساس شود، سازمان‌های دولتی این مشکل را به گردن اتاق بازرگانی می‌اندازند. او عنوان کرد: کارت بازرگانی مجوزی برای صادرات و واردات نیست؛ عملکرد این کارت مانند گواهینامه رانندگی است که یک نهاد مانند اداره راهنمایی و رانندگی، گواهینامه‌ها را بر اساس معیارهای خود صادر می‌کند، اما تعیین دیگر ضوابط بر عهده سازمان‌های دولتی است. بر همین اساس کارت بازرگانی را نباید به‌منزله ابزاری در نظر گرفت که بر اساس آن مشخص شود فردی کار خلاف انجام داده یا خیر. او با اشاره به وظیفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در حوزه کارت بازرگانی تشریح کرد: تعیین صلاحیت اشخاص برای مبادرت به امر صادرات یا واردات بر عهده اتاق‌های بازرگانی است اما اینکه ضوابط به چه شکل باید باشد، خارج از وظایف اتاق بازرگانی است. نایب‌رییس اتاق تهران با انتقاد از برخی اظهارنظرها که کارت بازرگانی را مقصر قاچاق و تخلف در حوزه کسب‌وکار معرفی می‌کند، تأکید کرد: چنین بحث‌هایی مصداق بارز ظلم به اتاق بازرگانی است؛ درصورتی‌که اتاق‌‌های بازرگانی در این عرصه کاملاً بی‌تقصیر هستند.

بهای جهانی سنگ آهن همچنان در مدار نزولی ایرنا| جدیدترین گزارش نشریه اس‌اند پی گلوبال

پلتس نشان می‌دهد، بهای هر تن سنگ آهن در بازار وارداتی چین در ادامه روند نزولی خود با ۲۵ سنت کاهش به سطح ۸۸ دلار و ۴۵ سنت رسید. به گزارش بیزینس تایمز، بهای سنگ آهن در چهار معاملات پی در پی صورت گرفته در بازار سنگ آهن دالیان به سبب افت تقاضای این ماده معدنی، با کاهش قیمت روبرو بوده است. این در حالی است که بنابر پیش بینی شرکت استخراج معادن بریتانیایی-استرالیایی بی‌اچ پی، که به عنوان بزرگ‌ترین شرکت معادن و فلزات جهان شناخته می‌شود، کاهش تقاضا در بازار سنگ آهن، متاثر از افت تقاضا در بازار وارداتی چین و مختل شدن صادرات برزیل و استرالیا در ماه‌های اولیه ۲۰۱۹، در سه سال آینده نیز ادامه می‌یابد و این ماده معدنی در مدت زمان مذکور نوسان قیمت را تجریه خواهد کرد. از سوی دیگر، بنابر پیش‌بینی این شرکت معدنی، بهای سنگ آهن صادراتی بزریل و استرالیا نیز افزایش می‌یابد. بی‌اچ پی همچنین بر این باور است که سیاست‌های وارداتی چین که بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد در جهان به شمار می‌آید، یکی از مهم‌ترین دلایل نوسان قیمت در بازار سنگ آهن به شمار می‌آید.

 

ارسال نظر