بازگرداندن اعتماد به صادرکنندگان با اصلاح سیاست ارزی

۱۳۹۸/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۴۷

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی درست‌تر از گذشته است و سبب شده که اعتماد به بخش خصوصی و صادرکنندگان برگردانده شود.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اظهار کرد: این بازار در نظر دارد به نوعی فضای مبادله پول و ارز را تسهیل کند و آن را از بند بروکراسی‌های اداری همچون بازگشت ارز به سامانه نیما و نرخ تعیینی که سبب دغدغه صادرکنندگان و تولیدکنندگان است، خارج کند.

او افزود: این بازار تلاش دارد که جریان بازار را به سمت بازار آزاد هدایت کند و میان ارز حاصل از صادرات، تقاضا برای این ارز و نحوه تامین آن ارتباط برقرار کند و به نوعی این ارتباط را تسهیل کند، بیشترین هدف این بازار خروج ارز از چند نرخی و حرکت به سمت شفافیت است. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به اینکه برخی منتقدین معتقدند ایجاد این بازار به چند نرخی شدن ارز دامن می‌زند، عنوان کرد: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی درست‌تر از گذشته است و سبب شده که اعتماد به بخش خصوصی و صادرکنندگان برگردانده شود.مودودی تصریح کرد: خبر خوبی که رییس بانک مرکزی اعلام کردند این است که در سال ۹۷ حدود ۶۲ درصد از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگشته و اگر در سیاست‌های ارزی اصلاحاتی ایجاد شود، دیگر نیازی به تشکیل بازار متشکل ارزی نیست. او اضافه کرد: در حقیقت ما نباید وارد چند نرخی شدن ارز شویم، زیرا زمینه ایجاد فساد، رانت و انحراف از برنامه‌های کلان اقتصادی را فراهم می‌کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به اینکه عده‌ای معتقدند که این بازار نیز مشابه بازار آتی سکه بوده و نتیجه‌ای نخواهد داشت، گفت: تا زمانی که دولت به بخش خصوصی ورود کند و به صورت تکلیفی و دستوری عمل کند، این جریانات وجود دارد. در حقیقت بازار باید تعیین‌کننده باشد و هرچه فضا برای هم‌پوشانی عرضه و تقاضا فراهم‌تر باشد، این اتفاقات خطرناک کمتر رخ خواهد داد.

 

 

ارسال نظر