اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۵۰۵۵۳

برنامه «توسعه زعفران» تدوین شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برنامه‌ جامع توسعه زعفران تا سه هفته آینده تدوین شود، گفت: برای رفع مسائل مربوط به زعفران در صورت ارایه پیشنهادات کارگشا موارد را در شورای عالی صادرات پیگیری می‌کنیم. به گزارش شاتا، رضا رحمانی در نشست هم اندیشی با اعضای شورای ملی زعفران اظهار کرد:   زعفران کالای خاص تولیدی کشور است و شورای ملی زعفران متولی تهیه برنامه جامع توسعه زعفران است و باید در این مسیر از همه عوامل موثر اعم از وزارت صمت، اتاق بازرگانی، تشکل‌ها، انجمن‌های تخصصی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی، استاندارد، بورس، دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و البته مسوولان استان‌های خراسان رضوی و جنوبی همفکری لازم را بگیرد. وزیر صمت تاکید کرد: طی ۳ هفته آینده، بسته‌ اولیه تدوین و ارایه شود تا بخش‌های موثر نظرات خود را ارایه دهند و خروجی نظرات ارایه شده برای انجام اقدامات مقتضی در مورد محصول زعفران به کار بسته شود. او با بیان اینکه در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای بخش تولید و تجارت نیاز جدی به همکاری دو سویه بخش دولتی و خصوصی است، افزود: ما حاضریم بسیاری از اختیارات را به بخش خصوصی تفویض کنیم ولی این مهم منوط به پذیرش مسوولیت از طرف بخش خصوصی نیز است.

ثبت نام 136 شرکت در جشنواره ملی برند برتر

شاتا| سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران و رییس کمیسیون ملی نشان تجاری (برند)، درباره برگزاری سومین جشنواره ملی برند گفت: تاکنون و در فاز اول ثبت‌نام، 136 شرکت به‌طور کامل اطلاعات اولیه خود را وارد سامانه میز خدمات الکترونیک کرده‌اند. محمدرضا مودودی  اظهار کرد: با توجه به فعال شدن میز خدمات الکترونیک سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت‌ها می‌توانند با درج اطلاعات و ورود به میز خدمت از تمام امکانات این سامانه از جمله ثبت نام در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه ملی و برند برتر بهره‌مند شوند. او افزود: در نخستین فاز از فرآیند انتخاب برند برتر، 136 شرکت از 19 حوزه فعالیت در گروه‌های کالا و خدمات مختلف اطلاعات اولیه خود را وارد سامانه کرده‌اند. رییس کمیسیون ملی نشان تجاری (برند) بیان کرد: بیشترین سهم از شرکت‌های ثبت نام‌کننده در مرحله اول مربوط به صنعت ساختمان و صنایع غذایی بوده و کمترین سهم را حوزه گردشگری، نمایشگاهی و صنایع چوب دارند. او گفت: در فاز دوم، شاخص‌های دریافتی از سوی شرکت‌ها مورد بررسی و راستی‌آزمایی قرار خواهندگرفت و بر اساس شاخص‌های هر بخش رتبه‌بندی شرکت‌ها انجام می‌شود. اما در فاز نهایی، شرکت‌ها مورد ارزیابی مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرند که این امر توسط نظرسنجی عمومی انجام‌ می‌پذیرد و اطلاعات آنها مطابق با شاخص‌های بین‌المللی ارزیابی برند، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و پس از مشخص شدن، معرفی می‌شوند. گفتنی است، جایزه ملی برند در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد.

صنعت و معدن؛ دومین دریافت‌کننده تسهیلات بانکی

ایسنا| جدیدترین آمار منتشر‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۴۱.۵ درصد افزایش داشته است. طبق این آمار تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن با افزایش ۴۱.۵ درصدی در دو ماهه نخست امسال، به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. مقدار این تسهیلات در دو ماه اول سال گذشته ۲۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه در دو ماهه نخست سال گذشته، ۳۰.۸ درصد بوده که امسال این رقم به ۳۲.۵ درصد رسیده است. تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش بازرگانی نیز در در دو ماهه نخست سال گذشته ۹۷۰۰ میلیارد تومان بوده که با ۲۰.۶ درصد افزایش به ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در دو ماهه نخست سال جاری رسیده است. با این حال سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های یاد شده از ۱۴.۱ درصد در دو ماه اول سال ۱۳۹۷ به ۱۲.۷ درصد کاهش یافته است. در این میان بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات اختصاص یافته که در دو ماهه نخست امسال سهم ۴۵ درصدی از کل تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده و معادل ۴۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۴۸.۲ درصد افزایش داشته است. بعد از بخش خدمات و صنعت و معدن، به ترتیب بخش بازرگانی، مسکن و کشاورزی ۱۲.۷، ۶.۶ و ۳ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری را دریافت کرده‌اند. همچنین طبق این آمار، در سه ماهه نخست امسال بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان در راستای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در راستای اقتصاد مقاومتی از سوی بانک‌ها به استان‌های مختلف پرداخت شده است. برای دریافت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) نیز از آغاز اسفند ماه سال گذشته تا پایان خرداد ماه امسال، ۲۷۹۵ واحد در استان‌های مختلف ثبت‌نام کردند که از میان‌ آنها ۳۴۰ مورد به بانک‌ها معرفی شدند و مبلغ معرفی به بانک‌ها بیش از 2 هزار میلیارد تومان است که هنوز هیچ مبلغی از آن پرداخت نشده است.

 

ارسال نظر