اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۴۱:۰۱
کد خبر: ۱۴۳۲۳۴

رقابت منفی صادرکنندگان سیمان

فارس|نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ارزان‌فروشی سیمان در کشورهای همسایه گفت: به دلیل مسائل و مشکلات مالی، بین تولید‌کنندگان داخلی برای صادرات رقابت منفی شکل گرفته است. محمد اتابک با بیان اینکه دشمنان ایران از جمله امریکا سال‌هاست که تلاش می‌کنند جلوی فروش و صادرات نفت ایران را بگیرند، گفت: دشمنان ما تاکنون موفق نشده‌اند و قطعا این باورشان محقق نمی‌شوند. نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باور نمی‌کنم دیگر نتوانیم نفت بفروشیم، افزود: ممکن است نقایصی ایجاد شود، اما موفقیت عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت از ایران بطور کامل غیرممکن است. او در مورد وضعیت تولید و صادرات سیمان اظهار کرد: سال گذشته حدود 12 میلیون تن سیمان صادر شد، در حالی که ظرفیت مازاد تولید سیمان 35 میلیون تن است.

اتابک اظهار کرد: این ظرفیت تولید مازاد پتانسیل بسیار خوبی برای صادرات است، اما قطعا بدون رایزنی‌ دولت‌ها نمی‌توان مازاد تولید را صادر کند. او با اشاره به ایجاد محدودیت‌های صادراتی در زمینه صادرات سیمان به عراق نسبت به سایر کشورهای همسایه، گفت: بخشی از این محدودیت‌ها به دلیل ارزان‌فروشی سیمان در کشورهای همسایه است که این اتفاق به دلیل مسائل و مشکلات مالی کارخانجات داخلی رخ می‌دهد و به عبارت رقابت منفی بین تولید‌کنندگان داخلی برای صادرات سیمان شکل گرفته است.

اتابک با تاکید بر اینکه سیمان در دوران تحریم قابلیت تولید خود را حفظ خواهد کرد، بیان داشت: همچنین تولید این محصول نیاز داخلی را برطرف می‌کند. او در خصوص وضعیت تولید فولاد اظهار کرد: فولاد هم قابلیت تولید خود را در زمان تحریم حفظ خواهد کرد و تولیدات داخلی توان تامین نیاز داخلی را خواهد داشت.

او با اشاره به صادرات 9 میلیون تن فولاد در سال گذشته گفت: این اتفاق نشان می‌دهد، تولید‌کنندگان فولاد کشور به خودکفایی و سطح کیفی رسیده‌اند که اولا ظرفیت تولید رو به افزاشی دارند و ثانیا از قابلیت صادرات در رده‌های بسیار خوب بین‌المللی برخوردارند. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: برای توسعه صادرات محصولات مختلف از جمله سیمان و فولاد از دولت انتظار می‌رود، بخشنامه‌های خلق‌الساعه صادر نکند. اتابک با اشاره به اینکه سیمان را به بیش از 20 کشور جهان صادر می‌کنیم، اظهار داشت: اصلی‌ترین کشورهای وارد‌کننده سیمان و فولاد کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا است و برنامه‌هایی هم برای توسعه صادرات وجود دارد.

اجرای قانون «مبارزه با پولشویی» در کسب و کارهای اینترنتی

تسنیم| معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک از آغاز اجرای قانون مبارزه با پولشویی برای کسب و کارهای اینترنتی خبر داد. بهنام امیری با اشاره به تعداد سایت‌های خرید و فروش دارای مجوز اظهار کرد: در حال حاضر حدود 40 هزار سایت اینترنتی، دارای ای‌نماد یا نماد اعتماد هستند و ما هر 3 ماه، شاخص‌های مورد نظرمان را به صورت مستمر ارزیابی می‌کنیم تا از صحت اطلاعات هویتی، مجوزهای فعالیت و اطلاعات آدرس محل فعالیت و شماره تماس این سایت‌ها، اطمینان مجدد حاصل شود تا تغییری رخ نداده باشد. معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت گفت: در سال جاری نیز قرار است یک پایشگر هوشمند فعالیت خودش را آغاز کند و به صورت هوشمند، اطلاعات تمام سایت‌های دارای «ای‌نماد» را احصاء کند.

او گفت: همچنین با بانک مرکزی تعامل کرده‌ایم تا اطلاعات نقل و انتقالات مالی کسب‌وکارهای اینترنتی را به ما اعلام کند تا اگر یک‌باره این کسب و کارهای اینترنتی مبادلات خارج از عرفی داشتند، متوجه شویم که این افزایش نقل و انتقال مالی به دلیل رونق کسب و کارشان است یا اتفاق دیگری رخ داده است. امیری ادامه داد: البته ما به هیچ‌وجه به دنبال میزان ترنزکشن مالی کسب و کارهای اینترنتی نیستیم بلکه با همکاری بانک مرکزی تنها آلارم‌ها و هشدارهای افزایش یک‌باره ترنزکشن‌ها را رصد می‌کنیم و این جزو قوانین پولشویی کشور است که متاسفانه تا پیش از این اجرا نمی‌شد ولی ما در پی اجرایی کردن آن در بخش کسب و کارهای اینترنتی برآمدیم.

درآمد پژو با خروج از ایران کاهش یافت

تسنیم| گروه خودروسازی پژوی فرانسه اعلام کرد درآمدش ۱.۱ درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی کاهش یافته که از دلایل آن خروج از ایران و کاهش فروش آن در خارج از اروپا است. سهام این خودروساز فرانسوی روز پنجشنبه گذشته پس از اعلام کاهش درآمد آن سقوط کرد. درآمد این خودروسازی به 17.98 میلیارد یورو (20.05 میلیارد دلار) طی ژانویه تا مارس نسبت به 18.2 میلیارد دلار سال گذشته کاهش یافت. میزان فروش جهانی این شرکت 15.7درصد سقوط کرد و به 886 هزار و 400 خودرو در سه ماهه اول سال جاری رسید که یکی از دلایل آن خروج از ایران بود. به جز ایران، تحویل خودرو 6.1 درصد سقوط داشت. کاهش فروش 30 درصدی در امریکای لاتین هم بی‌تاثیر نبود. این شرکت همچنین اعلام کرد حالا انتظار دارد بازار خودروهای امریکای لاتین 2 درصد در سال 2019 کاهش پیدا کند. خودروسازی پژو فروش در اروپا را ثابت پیش بینی می‌کند، در حالی که فروش در چین 3 درصد و در روسیه 5 درصد کاهش داشته است. پژو قصد دارد برای کمک به کاهش تولید دی‌اکسید کربن به تولید مدل‌های «آدام»، «کارل» و «کاسکادا» خاتمه دهد.

 

ارسال نظر