سیاست‌های ضدتحریمی اتاق بازرگانی تهیه شد

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۴۰:۱۱
کد خبر: ۱۴۳۲۳۳

رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران از تدوین سیاست‌های ضد تحریمی اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: برای شناسایی نیازهای وارداتی، بسیج عمومی تشکیل شود. محمد‌رضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از مراکز و نهاد‌هایی که از زمان خروج دونالد ترامپ از برجام فعالیتش را در ارتباط با تحریم‌ها آغاز کرد اتاق بازرگانی تهران بوده، که در این زمینه بطور مشخص کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران گام‌های موثری برداشته است. او با بیان اینکه از اقدامات مهم در این زمینه تشکیل یک کمیته مقابله با تحریم‌ها بود اضافه کرد: مجموعه سیاست‌های ضدتحریمی اتاق بازرگانی به دو دسته مختلف تقسیم می‌شود. در گام نخست، اتاق، گزارش‌های متعددی را در ارتباط با اثرات تحریم‌ها تهیه کرده و نتیجه آن را در اختیار مسوولان قرار داده است. در گام بعدی، بخش خصوصی جلساتی را با دست اندرکاران صنایع مختلف برگزار کرده که در آن موانع تحریم‌ها بررسی و راهکار‌هایی پیشنهاد شده است.

نجفی‌منش با اشاره به اقدامات کمیته مقابله با تحریم‌ها گفت: در این کمیته جلسات متعددی با صاحبان کسب و کار و دست اندرکاران رشته‌های مختلف از جمله داروسازی و خودرو برگزار و مشکلات هر یک شناسایی و نتایج برای مسوولان مرتبط ارسال شده است. او افزود: باید به این موضوع توجه داشت که در این مرحله باید گام‌های مهمی را برای مقابله با تحریم‌برداریم، مراحلی که به‌طور قطع، اتاق بازرگانی می‌تواند در پیشبرد اهداف مورد نظر نقش مهمی داشته باشد و ظرفیت‌های خود را مشخص کند. او با ارایه پیشنهاد‌های عملیاتی برای عبور از شرایط کنونی گفت: شرایط کسب و کار در کشور باید تسهیل شود و با برداشتن موانع از خود تحریمی اجتناب شود، همچنین ایجاد یک بسیج عمومی برای شناسایی نیاز‌های وارداتی پیشنهاد دیگر است که در این راستا باید تلاش شود تا وابستگی به محصولات خارجی را کاهش دهیم و به تبع آن نیاز‌های ارزی کشور مدیریت شود.

نجفی‌منش افزود: ضرورت دارد تبادلات تجاری با کشور‌های همسایه و کشور‌های حوزه «سی‌ای اس» همچنین برقراری رابطه با اروپا و کشور‌هایی که با تحریم‌ها موافق نیستند مد نظر قرار گیرد، زیرا این امر می‌تواند امکان‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها پیش روی ما قرار دهد البته در این زمینه اتاق بازرگانی گام‌هایی عملی برداشته و از مقامات کشور‌هایی که امکان رابطه با ایران را دارند دعوت کرده و مذاکراتی هم صورت گرفته است. او گفت: در شرایط اعمال تحریم‌ها، تعامل با کشور‌هایی که همسویی با ایران دارند راهکار موثری برای بسط روابط است. همچنین توجه مسوولان به جایگاه اتاق بازرگانی برای عبور از تحریم‌ها راهگشا خواهد بود.

 

ارسال نظر