روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۲۴

تراز تجاری «تهران – وین» بهبود یابد

شاتا|  وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت بر بهبود تراز تجاری ایران و اتریش تاکید کرد. محمد شریعتمداری در دیدار با سفیر اتریش افزود: بهبود تراز تجاری دو کشور با رویکرد تحقیق و توسعه و ارزش‌گذاری تبادلات فناوری به جای نگاه سنتی فروش کالا و جایگاه ویژه قائل شدن برای پژوهش، تحقیق و توسعه مشترک باید انجام بگیرد. وی با اشاره به روابط خوب سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و اتریش و نقش مثبت این کشور در برقراری ارتباطات در دوره‌های پس از انقلاب و برجام بر حرکت به سمت ایجاد واحدهای مشترک متکی بر دانش و سخت‌افزار به جای منابع فیزیکی تاکید کرد. وزیر صنعت اضافه کرد: پیگیری ایجاد شعبه بانک ایرانی در اتریش برای تسهیل مبادلات بانکی و استفاده و انتقال تجربیات شهرداری وین به عنوان یکی از شهرهای هوشمند جهان به شهرداری تهران می‌تواند با همکاری اتریش صورت بگیرد. شریعتمداری در ادامه از گشایش خط اعتباری ۱.۴میلیارد یورویی بانک اتریشی برای طرح‌های مختلف در زمینه آب، انرژی‌های تجدید‌پذیر، بهداشت و سلامت و تاسیسات زیربنایی قدردانی کرد.

مشکلات بانکی

در پسابرجام حل نشد

تسنیم| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گلایه صادرکنندگان درباره موانع بانکی و مشکلات مربوط به جابه‌جایی پول گفت: مشکلات بانکی در دوران پسابرجام برطرف نشد. مجتبی خسروتاج اظهار کرد: صادرکنندگان ایرانی در شرایط تحریم یاد گرفتند چطور با کشورها در نبود روابط بانکی کار کنند و تحریم‌ها را دور بزنند. از این رو صادرکنندگان کشورمان در صادرات به کشورهایی که با آنها روابط بانکی نداریم، کارآزموده و ورزیده بوده و تجربه دارند. وی ادامه داد: در این بازه زمانی توقع صادرکنندگان این است که با توافق برجام در بخش بانکی سرعت تنظیم ارتباطات بانکی بیشتر باشد. وی تاکید کرد: صادرکنندگان می‌گویند چرا باید با هزینه اضافه برای جابه‌جایی پول روبه‌رو باشیم، حال برای برطرف‌سازی موانع دولتمردان باید به تامین زیرساخت‌ها اقدام کنند.

مذاکرات «ایران» و «اندونزی» برای کاهش تعرفه‌ها

تسنیم| دولت‌های ایران و اندونزی در چهارمین دور از مذاکرات مربوط به موافقتنامه تجارت ترجیحی، کاهش تعرفه‌های گمرکی را مورد بحث قرار دادند. نی‌ماده آیو مارتینی، مدیر بخش مذاکرات دو جانبه وزارت بازرگانی اندونزی گفت که یکی از موضوعات مورد بحث در این مذاکرات، کاهش تعرفه‌های صادراتی برای محصولات تولیدی اندونزی است که رقم تعرفه آنها درحال حاضر بالا تلقی می‌شوند. وی اظهار کرد که این بحث یک گام اساسی برای اندونزی است و انتظار می‌رود، مزیت‌هایی برای بازیگران بخش تجاری این کشور به دنبال داشته باشد. این مقام اندونزیایی گفت: هزینه بالای صادرات به ایران به دلیل تعرفه‌های بالای اعمال شده از سوی دولت این کشور بر محصولات تولیدی اندونزی است. به علاوه تراکنش‌های پرداخت پول نیز باید از طریق طرف ثالث انجام گیرد که با کاهش رقم تعرفه‌ها، هزینه صادرات کالاهای اندونزیایی به ایران کاهش خواهد یافت.

افزایش صادرات رنو به ایران

فارس| گروه خودروسازی رنو اعلام کرد: میزان صادرات این شرکت به ایران ۸۳ درصد رشد داشته و برندهای تندر و ساندرو سهم فروش رنو را دو برابر کرده است. گروه صنعتی خودروسازی رنو فرانسه براساس آمار ماهانه فروش خود اعلام کرد در 8 ماه نخست سال 2017 میزان فروش محصولات رنو به ایران 82.6 درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش، گروه صنعتی خودروسازی رنو در این مدت 99هزار و 617 دستگاه خودرو به ایران فروخته است. سهم رنو از بازار ایران در این مدت 8 ماه نسبت به مشابه سال گذشته از 3.5درصد به 10درصد افزایش یافته است. میزان فروش این شرکت در ماه آگوست 14هزار و 519 دستگاه خودرو بوده که در مقایسه با ماه جولای 2017 به میزان 13درصد کاهش داشته است. میزان فروش رنو در ماه جولای 16هزار و 733دستگاه بود اما در مجموع میزان فروش رنو نسبت به اگوست 2016 رشد 27درصدی داشته است. گروه خودروسازی رنو گفته است، نقش بازار ایران به حدی بوده که فروش رنو در مدت یک سال دو برابر شد. مزیت بازار ایران بیشتر در خرید برندهای تندر و ساندرو بود. براساس آمارهای شرکت رنو سال گذشته، این شرکت 108هزار و 536 دستگاه خودرو به ایران فروخت.

اجرای طرح نظام استانداردسازی برای 3 گروه‌کالایی

ایسنا| معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران از تحول نظام استانداردسازی کشور طی برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۶ طرح پایلوت اولیه نظام استانداردسازی برای 3گروه کالایی پر مصرف مد نظر قرار گرفته و در سالیان آتی تعمیم می‌یابد. جهانبخش سنجابی‌شیرازی با اشاره به اینکه استقرار نظام استاندارد‌سازی مبتنی بر خوداظهاری و خودکنترلی در 3گروه کالایی پر مصرف به تصویب شورای عالی استاندارد و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده و جهت اجرا به سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شده است، اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در سال جاری به اجرا درمی‌آید و تا پایان برنامه ششم توسعه برای کلیه گروه‌های کالایی اجرایی می‌شود تا از این طریق شکاف نظام استانداردسازی بین ایران و جامعه بین‌الملل پر شود. وی در مورد گروه‌های کالایی که مشمول طرح پایلوت استقرار نظام استاندارد‌سازی در سال ۱۳۹۶ هستند، اعلام کرد: 3 گروه کالایی (در 4 ردیف) تجیهزات انرژی‌بر، مصالح و ساختمان، لوازم و قطعات یدکی خودرو و مواد اولیه و فرآیند شده غذایی که مشمول استاندارد اجباری نیستند جزو گروه‌های کالایی پر مصرف در نظر گرفته شده جهت اجرای طرح پایلوت نظام استاندارد‌سازی در سال جاری به شمار می‌روند. معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه اجرای نظام استانداردسازی در کشور 4 پیامد مثبت به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: با استقرار نظام استانداردسازی به تدریج گسترش پوشش استاندارد کلی کالاها و خدمات داخلی مد نظر قرار می‌گیرد و علاوه بر این مسوولیت اجرای استاندارد بر عهده نظام تولید و توزیع خواهد بود و آنها مسوولیت تام دارند که در قبال رعایت استانداردها و کیفیت محصول ارائه شده، پاسخگو باشند.

 

ارسال نظر