انتقاد وزیر صنعت از رتبه‌کسب و کار ایران

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۶۹۵
انتقاد وزیر صنعت از رتبه‌کسب و کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت سفرهای استانی خود را از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج آغاز کرد و با نمایندگان استانی این شهرها دیدار داشت. «افزایش رتبه فضای کسب وکار»، «تدوین برنامه‌های توسعه‌یی در اقتصاد داخلی ‌و خارجی کشور»، «مهار از رکود» و «ساماندهی نظام بانکی» ازجمله مطابات نمایندگان بخش‌ خصوصی استان‌ها از محمد شریعتمداری بود. حال، اگرچه یکی از سیاست‌های دولت دوزادهم برای رشد بخش اقتصاد و بهبود رتبه فضای کسب وکار، پیاده‌سازی برنامه استراتژی توسعه صنعتی عنوان شده اما برخی از کارشناسان صنعتی همچنان بر این باورند که برای دستیابی به رشد صنعتی باید اهداف و برنامه‌های توسعه‌یی در نظام اقتصادی کشور به خوبی اجرایی شود.  از همین‌رو وزیر صنعت، معدن و تجارت در تازه‌ترین اظهارات خود رتبه 120 ایران در فضای کسب وکار را فاجعه‌آمیز و مورد انتقاد قرار داد و گفت: البته دولت در زمینه فضای کسب و کار اقدامات خوبی انجام داد، به‌طوری که اکنون در میان کشورهای جهان در رتبه 120 هستیم اما نباید دل‌خوش کنیم که از رتبه 152 به رتبه 120 رسیده‌ایم، چراکه این رتبه فاجعه‌آمیز است. 

 همکاری دولت و بخش خصوصی

محمد شریعتمداری در نشست گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در شهرستان یاسوج اظهار کرد: مذاکراتی که بین دولت و بخش خصوصی انجام می‌شود، در راستای توسعه کشور بسیار موثر و کارساز است و هدف ما طی دوره 4 ساله اخذ ارتباط مستقیم با بخش غیردولتی است که نظرات و مشکلات آنها را بشنوم و در راستای برطرف‌سازی آنها قدم بردارم. 

 این مسوول اضافه کرد: دولت دوازدهم با یک برنامه از پیش تعیین شده، کار خود را آغاز کرده که در اختیار عموم قرار گرفته و حال برای اینکه هم جهت حرکت کنیم باید این برنامه را مطالعه کنیم و بعد از آن برنامه‌ها را در قالب یک کتاب درآورده و در راستای آن حرکت کنیم. به‌ واقع در این نوع برنامه‌ها درباره همکاری دولت با بخش ‌خصوصی هم اشاره شده است که امیدواریم بتوانیم جهت اجرای این برنامه حرکت کنیم. 

شریعتمداری با اشاره به برنامه‌های موجود در سیاست داخلی و خارجی بیان ‌کرد: در حوزه سیاست داخلی به منشور حقوق شهروندی اشاره شده تا در سرمایه‌گذاری مشارکت کنند همچنین تداوم تحقق تلاش برای حفظ حقوق مردم در بخش خصوصی ایجاد اشتیاق می‌کند تا در عرصه‌های مختلف مشارکت فعال داشته باشند همچنین توسعه مشارکت سیاسی نیز به مشارکت در سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.  وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:در سیاست خارجی چنانچه تلاش دولت گذشته برای جبران مشکلات در دوره تحریم نبود همچنین درخصوص صیانت از برجام برنامه نداشته باشیم، فعالیت‌های اقتصادی با ثبات محقق نمی‌شود. 

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنانش به حوزه‌های پیرامونی هم اشاره کرد و گفت: در استان‌هایی که محرومیت و محدودیت تاریخی دارند باید نگاه بهتر و بیشتری به آنها داشته باشیم و چنانچه می‌خواهیم دولت توانمند باشد باید کار را از اینجاها شروع کنیم تا سرمایه‌گذار بتواند بدون دغدغه به این استان‌ها ورود پیدا کنند. 

ارسال نظر