روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۵۵

 انتصاب جدید در وزارت صنعت

شاتا   طی حکمی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت رضا رحمانی، مسوول تدوین و اجرای برنامه‌های اجرایی بسته‌های رونق تولید و اشتغال شد. بنا به این حکم، رحمانی باید برنامه‌های اجرایی بسته‌های ارتقای توان تولید ملی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری همچنین بسته اشتغال و توانمندسازی را طبق زمان‌بندی مقرر تدوین و اجرا کند.

 جذب ۳۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی تا ۱۴۰۴

ایسنا   درحالی که پیش از این ۳۰میلیارد دلار برای توسعه اساسی در حوزه معدن اعلام شده بود، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) اعلام کرد که براساس کارشناسی‌های انجام شده، جذب این مقدار سرمایه در زمان مقرر دست‌یافتنی است.   مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به خبرهای خوشی که از سوی وزیر اقتصاد درباره کشورهای کره و ژاپن و کشورهای اروپایی در جذب سرمایه خارجی مطرح شده است، گفت که ایران یک کشور ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن است. به گفته او، مساله معدن و صنایع معدنی مهم است و چون کشورهای معدنی زیادی در دنیا وجود ندارند، سرمایه‌گذاران راغب به ورود به این حوزه هستند.  وی همچنین به رقم هدف‌گذاری شده در چشم‌انداز ۲۰ساله برنامه توسعه کشور برای توسعه اساسی بخش معدن اشاره کرد و گفت: رقم به دست آمده از سرمایه مورد نیاز توسعه بخش معدن همان ۳۰میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی این است که ظرف این مدت می‌توان این بودجه را جذب کرد.

 تجارت 5 میلیارد دلاری ایران و ترکیه

ایسنا   دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرد که حجم روابط تجاری ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۶ به ۵ میلیارد دلار رسیده و همچنان تراز بازرگانی ایران در تجارت با ترکیه مثبت است. سیدجلال ابراهیمی گفت: در 4ماه نخست سال جاری، ترکیه به ایران یک میلیارد و۵۴ میلیون دلار صادرات داشته است درحالی که صادرات ایران به ترکیه دو میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار بوده؛ به طور کلی تراز بازرگانی بین ایران و ترکیه رقمی برابر با یک میلیارد و ۴۴۷میلیون دلار به سود ایران بوده است. دبیرکل شورای مشترک بازرگانی اضافه کرد که ترکیه امسال از ایران ۴میلیون و ۴۱هزار کیلو خرما وارد کرده که کل رقم صادراتی خرما ۲میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده؛ درحالی که قیمت فروش در داخل ترکیه بر حسب کیفیت بین ۱۰تا ۱۲ لیر یعنی نزدیک به ۱۰تا ۱۲هزار تومان بوده است.

 جذب 42 درصد سرمایه خارجی در بخش صنعت

شاتا   مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه را پرچمدار استفاده از فرصت برجام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: ۴۲درصد از مجموع سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب‌ شده پس از برجام در حوزه صنعت، معدن و تجارت بود. افروز بهرامی با بیان اینکه با گشایش‌های صورت‌ گرفته پس از اجرایی شدن برجام، گام‌های مهم و موثری در جذب سرمایه‌ خارجی به ویژه در بخش صنعت، معدن و تجارت برداشته شد، اظهار کرد: براساس گزارش آنکتاد در سال ۲۰۱۶ میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ایران با افزایش ۶۴ درصدی نسبت به سال گذشته به رقم 3میلیارد و ۳۷۲میلیون دلار رسید. این درحالی است که جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کل جهان با کاهش همراه بود و میزان این کاهش در کشورهای درحال توسعه، رقمی بالغ بر ۱۴درصد شد.  وی با اشاره به اینکه پس از اجرای برجام در کل بخش‌های اقتصادی کشور ۱۳میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب ۱۶۵طرح به تصویب سازمان سرمایه‌گذاری خارجی رسید، عنوان کرد: بخش صنعت، معدن و تجارت با جذب 5 میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۸۳ طرح ۴۲درصد از مجموع کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب ‌شده را به خود اختصاص داده است که از این ۸۳ پروژه، ۴۰پروژه با مجموع سرمایه‌گذاری خارجی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به بهره‌برداری رسیده‌اند.

 12 تیر، زمان اعلام قیمت جدید خودرو

تسنیم   شورای رقابت با تاخیر بسیار در اعلام قیمت‌های جدید خودرو اعلام کرد که این موضوع را در جلسه ۱۲تیر ماه خود بررسی خواهد کرد.

با گذشت بیش از 3ماه از سال جاری هنوز قیمت‌های جدید خودرو اعلام نشده و شورای رقابت با این استدلال که اطلاعات کافی در اختیارش قرار نگرفته، تعیین تکلیف قیمت خودرو را به هفته‌های آینده موکول می‌کرد. اما پس از مدتی، این شورا بررسی قیمت‌گذاری خودرو را موکول به جلسه 12تیر کرد. علاوه بر قیمت خودرو، بررسی نرخ ارز خوراک بین مجتمعی پتروشیمی نیز در دستور جلسه دویست نود و هفتمین جلسه شورای رقابت قرار داد.

 کاهش عوارض صادراتی محصولات دامی و کشاورزی

رییس سازمان برنامه و بودجه طی نامه‌یی عوارض صادراتی محصولات دامی و کشاورزی را به وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد.  به گزارش کنفدراسیون صادرات ایران در پی پیشنهاد و پیگیری‌های مداوم وزارت جهاد کشاورزی و برای حمایت از صادرات و افزایش صادرات غیرنفتی کشور، شورای اقتصاد نسبت به پیشنهاد این وزارتخانه درخصوص تعدیل عوارض صادراتی محصولات دامی و کشاورزی تصمیم‌گیری کرد. براساس این ابلاغیه، عوارض صادراتی پوست خام گوسفندی 30درصد، پوست خام بزی 30درصد، سالامبور گوسفندی 10درصد، سالامبور بزی 10درصد، وت بلو گوسفندی 5 درصد و وت بلو بزی 5 درصد تعیین شده است. در عین حال عوارض صادراتی ذرت دامی، سورگوم دانه به ازای هر کیلو 150تومان، جو، گندم دامی، کاه و پوست غلات 200تومان، یونجه و محصولات علوفه‌یی صفر، سبوس و آخال از ذرت و گندم و سایر غلات 200تومان، آخال و کنجاله سویا و انواع تفاله و کنجاله 150تومان و گندم سیاه، ارزن و سایر غلات صفر تعیین شده است.

 

ارسال نظر