تضمین بیمه «هرمس» به سرمایه‌گذاران در ایران

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۵۴
تضمین بیمه «هرمس» به سرمایه‌گذاران 
   در ایران

تعادل  

با گذشت ماه‌ها از مذاکرات اولیه نمایندگان بخش خصوصی کشور با بیمه صادراتی هرمس آلمان، مسوولان این شرکت در جریان سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه به آلمان و دیدار او با وزیر اقتصاد این کشور، از آمادگی خود برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران خبر دادند. از این رو، شرکت‌های آلمانی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران تشویق می‌شوند.

طی یک سال و نیمی که از اجرای برجام می‌گذرد، هیات‌های تجاری و اقتصادی متعددی از کشورهای مختلف جهان به ایران سفر کرده‌اند. در این میان اروپایی‌ها، به‌ویژه آلمانی‌ها بخش عمده هیات‌هایی را تشکیل داده‌اند که برای مذاکره با مسوولان دولتی و بخش خصوصی به تهران قدم گذاشته‌اند. مهر سال گذشته مسوولان بیمه هرمس نخستین‌بار در چارچوب سفر هیات عالی‌رتبه تجاری-اقتصادی آلمان به تهران، در اتاق ایران حاضر شدند و پس از مذاکره با نمایندگان بخش خصوصی از تصمیم‌شان برای تضمین سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در ایران خبر دادند. در همین راستا، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در همین راستا از دعوت ایران به سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان در کشورمان خبر داد. به گفته فریال مستوفی، سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران می‌تواند از زمینه‌های پوشش این بیمه صورت بگیرد و شرکت بیمه هرمس نیز در حال بررسی راهکاری این پوشش است. از سوی دیگر، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز درمورد اهمیت ضمانت شرکت‌های بیمه‌یی همچون هرمس به پایگاه خبری اتاق ایران گفته بود که یکی از مشکلات ما در زمان تحریم این بود که اعتبار اسنادی گشایش پیدا می‌کرد، اما هیچ بیمه‌یی آن را قبول نمی‌کرد. از این رو، چه در مورد صادرات و چه واردات با مشکلات عدیده‌یی از نظر بیمه مواجه بودیم و تجارت به نوعی ریسک بود. سیدرضی حاجی‌آقامیری ادامه می‌دهد: در این دوران، خیلی از کارها انجام نمی‌شد، چون در قوانین بین‌المللی، خیلی از کشورها و شرکت‌ها هیچ اقدام اقتصادی را بدون بیمه انجام نمی‌دادند. بعد از برجام این مشکل برطرف شد. حالا هم با گشایش بیمه هرمس، مراودات تجاری ایران افزایش پیدا می‌کند.

اکنون تضمین سرمایه‌گذاری در ایران از سوی بیمه هرمس که در دیدار ظریف با طرف‌های آلمانی صورت گرفته است، از یکسو گام مهمی در تامین مالی پروژه‌ها و خبری خوش برای بخش خصوصی به‌شمار می‌رود و از سوی دیگر، ترغیب‌کننده سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران است. در عین حال، وزیر امور خارجه ایران در این دیدار همچنین با اشاره به اینکه، بین تجار ایرانی و جامعه بازرگانی آلمان، اعتماد متقابل وجود دارد، تاکید کرد که اکنون وقت آن است که ایران و آلمان همکاری‌های اقتصادی خود را ارتقا دهند و به‌طور طبیعی همکاری‌های بانکی یکی از راه‌ها و زمینه‌ساز گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است. ایران می‌تواند یک شریک قابل اعتماد برای تولید مشترک کالا و صادرات آن به کشورهای منطقه به‌ویژه آسیای میانه باشد. وزیر اقتصاد آلمان نیز با اشاره به اعلام آمادگی بیمه هرمس برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران گفت: هرمس علاقه‌مند به تضمین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران به‌ویژه در بخش‌های انرژی و برق است. بریگیت زیپرایس همچنین با اشاره به نقش بانک‌ها در تامین پروژه‌های اقتصادی گفت: آلمان درصدد تقویت روابط بانکی با ایران است.

 براساس گزارش‌های ارائه شده از سوی خبرگزاری رویترز، میزان صادرات آلمان به ایران در سال 2016 حدود 26درصد افزایش یافته است؛ آماری که حالا با حضور شرکت بیمه‌یی همچون هرمس و تضمین سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در ایران می‌تواند سرعت بیشتری نیز بگیرد. از این رو، مسوولان شرکت بیمه هرمس اعلام کرده‌اند که علاقه‌مند به تضمین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران و به‌ویژه در بخش‌هایی همچون انرژی و برق هستند.

بیمه دولتی هرمس آلمان، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مالی در جهان است و طیف وسیعی از خدمات بیمه را ارائه می‌دهد. این شرکت در سال 1893 تاسیس و در سال 1927 توسط شرکت بیمه فرانسوی «ای‌جی‌اف» خریداری شد، اما در ۱۹۹۷ در پی خریداری «ای‌جی‌اف» از سوی شرکت آلمانی آلیانتس، شرکت هرمس نیز به یکی از شرکت‌های تابعه آلیانتس آلمان تبدیل شد؛ شرکتی که در بیش از 50 کشور جهان فعالیت داشته و حالا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بیمه‌های آلمان شناخته می‌شود. همچنین طبق آمار گمرک ایران، آلمان با بیش از 2.5 میلیون دلار صادرات به ایران در سال 1395، پنجمین صادرکننده به کشور محسوب می‌شود. صادرات آلمان به ایران در سال 1394 اندکی بیش از یک‌میلیون و 800 هزار دلار بود. افزایش 700 هزار دلاری صادرات آلمانی‌ها به ایران طی سال‌های 1394 تا 1395، اکنون با ورود بیمه هرمس رشد قابل‌توجهی پیدا خواهد کرد. از این رو، در شرایط جدید باید منتظر سرمایه‌گذاری گسترده آلمان‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی ایران نیز بود.

 

 

ارسال نظر