4موتور محرک صنعت چین تا 2030

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۵۳
4موتور محرک صنعت چین تا 2030

اقتصاد چین تا سال 2030 رشد چشمگیری خواهد داشت، به‌طوری که متخصصان پیش‌بینی می‌کنند، نقش صنعت در چین برای ادامه رقابت در جهان بسیار زیاد خواهد بود. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، 4 عامل مهم ازجمله «رشد جمعیت شهرنشین، رونق بیشتر طبقه متوسط، انقلاب سبز و مهارت صادرات» را می‌توان به‌عنوان موتورهای محرک رشد صنعتی در این کشور تا سال 2030 دانست که موجب می‌شود چین به یک قدرت جهانی تبدیل شود.

البته در این بین، باتوجه به اینکه هیچ کس نمی‌تواند اقتصاد استوار چین را انکار کند، اما رشد جمعیت شهرنشین این کشور منجر به رشد صنعتی آن نیز خواهد شد. همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که چین تا سال 2030 تولید ناخالص داخلی خود را سه برابر خواهد کرد.

در طول 30 سال گذشته، جمیعت چین 500 میلیون نفر بیشتر شده است. با افزایش جمعیت، تعداد افرادی که در مراکز شهرها زندگی می‌کنند هم افزایش یافته است. تا سال 2030، حداقل یک‌میلیارد چینی شهرهای این کشور را اشغال خواهند کرد. این حدود 70درصد از کل جمعیت چین است. افزایش جمعیت، نیاز به مسکن و زیرساخت‌ها را بیشتر می‌کند، بنابراین جای تعجب نیست که در شهرهای پرجمعیت به تخریب سازه‌های قدیمی و ناکافی نیاز مبرمی وجود دارد. جدا از رونق ساخت و ساز که ساختمان‌های جدید را به همراه دارد، چین باید به‌دنبال بازسازی سیستم‌های حمل و نقل عمومی خود باشد. این امر به ایجاد بهتر سیستم‌های حمل و نقل موثرتر با ده‌ها فرودگاه بزرگ نیاز دارد. به نوبه خود این فناوری‌ها و راه‌حل‌های جدید به رونق صنایع چین برای سال‌های آینده کمک خواهد کرد.

دومین عاملی که در رشد صنعتی چین تا سال 2030 تاثیرگذار است، رونق بیشتر طبقه متوسط در این کشور است. یکی از قابل توجه‌ترین تغییرات جمعیتی در چین طی سه دهه گذشته، افزایش طبقه متوسط و قدرت مصرفی آن بوده است. آرامش قوانین کسب و کار توسط دولت چین، میلیون‌ها نفر از مردم را از فقر بیرون کشیده و به سمت ایجاد یک طبقه متوسط نوظهور سوق داده است. در این دوره جدید، اقتصاد از طریق افزایش مصرف، مصرفی که با نرخ ثابت رشد می‌کند، حرکت داده شده است. از طرفی، تعداد زیادی از طبقه متوسط نوظهور بیرون از مراکز شهرها زندگی می‌کنند؛ بنابراین نیاز به مسکن و کالاهای مصرفی ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر، باتوجه به اینکه چین یکی از بزرگ‌ترین آلوده‌کننده‌ها در جهان است، سم و زباله‌های سمی تولید شده توسط صنایع مختلف چین به مرز هشدار رسیده است.

طبق گزارش بانک مرکزی، 17 شهر از 20 شهر آلوده دنیا، در چین قرار دارند. با این حال، چین در خط مقدم انقلاب سبز انرژی قرار گرفته است. در عین حال، چین در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی بادی است و انرژی بالایی نسبت به کل ایالات‌متحده امریکا تولید می‌کند. به همین ترتیب، ظرفیت انرژی خورشیدی چین به‌تازگی به 18 گیگاوات افزایش یافته که در حال حاضر هم‌تراز با تولید در امریکاست. کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و تمایل به زندگی با محیط سبز بیشتر، باعث ایجاد فضاهای سبزتر می‌شود. در نتیجه نوآوری روش‌های کارآمد گرمایش و سرمایش فضاهای مسکونی نیز به رشد صنعتی در این بخش‌ها هم کمک خواهد کرد.

از دیگر محرک‌های اثرگذار بر رشد صنعت چین، مهارت‌های صادراتی این کشور است؛ چراکه چین مزیت‌های زیادی برای مهارت صادرات به کشورهای دیگر که به تکنولوژی پیشرفته یا زیرساخت‌ها نیاز دارند، در نظر گرفته است، در حالی که کشورهای شرقی و غربی با یکدیگر همکاری می‌کنند، اما چین تمرکز خود را بر اقتصادهای نوظهور مانند کشورهای آفریقایی گذاشته است. با این تفکر، جای تعجب نیست که چین هم‌اکنون مهم‌ترین شریک تجاری آفریقاست. به‌دلیل این تمرکز، شرکت‌های چندملیتی در حمایت از تلاش‌های چین ایستاده‌اند، آنها به تامین نیازهای اقتصادهای نوظهور تمایل دارند. با این حال، این همکاری به آفریقا ختم نمی‌شود. چین همچنین همکاری با کشورهای حوزه کاراییب و آسیای مرکزی را فراهم کرده است. با این سرمایه‌گذاری‌ها، چین حضور مدام شرکت‌هایش را تضمین می‌کند.

 

ارسال نظر