اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۷۵

عدم تحقق کوچک‌سازی دولت

فارس| عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی، صنعت و معدن نتیجه‌یی جز تبدیل دو وزیر به یک وزیر نداشت، گفت: کوچک‌سازی دولت که یکی از اهداف ادغام بود، محقق نشد. مهدی جهانگیری در مورد احیای مجدد وزارت بازرگانی گفت: قبل از هر کاری باید بررسی کرد که فلسفه ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت و معدن در 6 سال گذشته چه بوده است؟ آیا فلسفه ادغام؛ تبدیل دو وزیر به یک وزیر بوده؟ یا اینکه هدف از ادغام به معنای واقعی کوچک‌سازی دولت و اصلاح فرآیندها در راستای سرعت بخشیدن به کارها بوده است؟ وی با تاکید بر اینکه بخش بازرگانی و صنعت دو حوزه کاملا زیرساختی هستند، گفت: مهم‌ترین رسالت دولت چه در صورت حفظ وضعیت موجود وزارت صنعت، معدن و تجارت و چه در صورت جداسازی بخش‌های بازرگانی و صنعت و معدن از هم، کوچک‌سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی است.

تعرفه واردات گندم لغو نشد

تسنیم| وزارت کشاورزی روسیه در بیانیه‌یی اعلام کرد: ایران آماده اعطای امتیازات تعرفه‌یی در مورد گندم، نفت پالایش شده، آب معدنی و سیگار در چارچوب منطقه تجارت آزاد ایجاد شده با اتحادیه اقتصادی اوراسیایی نیست. در این بیانیه آمده است: «ایران در پیشنهادی حداکثری‌، آمادگی خود برای اعطای امتیازات بر اساس درخواست دولت‌های عضو اتحادیه را اعلام کرده که تقریبا شامل تمام کالاهای مورد علاقه اتحادیه اوراسیایی به استثنای گندم، نفت پالایش شده، آب معدنی و سیگار است.» بر اساس این بیانیه، بعد از این مشورت‌ها توافقی انجام نشده و طرف‌ها نتوانسته‌اند به یک «توافق قابل قبول متقابل برسند و مذاکرات ادامه خواهد داشت.»

حواله پژو ۲۰۰۸ قابل خرید و فروش نیست

مهر | امتیاز ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش خودرو پژو۲۰۰۸ به هیچ عنوان قابل خرید و فروش نیست و زمینه بروز مشکلات را در صورت انتقال حواله‌ها به وجود خواهد آورد. استقبال چشمگیر از نخستین مرحله عرضه محصول جدید شرکت مشترک ایران خودرو و پژو، «ایکاپ» باعث شد تا عده‌یی از افرادی که موفق به ثبت‌نام در این طرح شده‌اند، امتیاز خود را در معرض فروش در قبال دریافت مبلغی بیشتر از وجه پرداختی قرار دهند. ایران خودرو پیش از اجرای طرح پیش‌فروش در برنامه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی خود بارها اعلام کرده که امکان صلح درخصوص پژو۲۰۰۸ وجود ندارد. باتوجه به اینکه امکان صلح در این طرح وجود ندارد، فروشندگان شیوه وکالتنامه‌یی را برای این انتقال در نظر گرفته‌اند؛ حال آنکه این وکالت حتی در صورت ثبت قانونی و محضری نیز بدون دخالت، اطلاع و تایید ایران خودرو به‌عنوان طرف اصلی قرارداد فروش محصول تنظیم می‌شود و ایران خودرو هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال تحویل خودرو به فرد خریدار ندارد. باتوجه به اینکه در طرح پیش‌فروش پژو۲۰۰۸ سود انصراف نیز پیش‌بینی شده است، صاحب حواله می‌تواند قبل از رسیدن موعد تحویل خودرو به ایران خودرو مراجعه کرده و با ارائه اسناد و مدارک شخصی نسبت به فسخ قرارداد اقدام کرده و اصل پول واریزی و سود حاصل از آن را دریافت کند. این فرآیند می‌تواند بدون کوچک‌ترین اطلاع فرد خریدار حواله صورت گیرد و عملا زمینه کلاهبرداری را فراهم کند، گروه صنعتی ایران خودرو به صراحت اعلام می‌کند که حواله و امتیازهای عرضه شده در طرح پیش‌فروش محصول پژو۲۰۰۸ به هیچ عنوان قابل خرید و فروش نیست و از هموطنان نیز می‌خواهد نسبت به این موضوع هوشیار باشند. یک مقام مسوول که نخواست نامش فاش شود در مورد مشکلات ثبت‌نام اینترنتی خودرو پژو۲۰۰۸ گفت: بانک‌ها بزرگ‌ترین مشکل در مراحل ثبت‌نام بودند. وی ادامه داد: ثبت‌نام روز پنج‌شنبه به‌دلیل پایین بودن آمار تراکنش‌های بانکی به‌خوبی انجام شد اما روز شنبه چون بانک‌ها فعال بودند دقیقا تا ساعت ۱۶ تمام ثبت‌نام‌ها با مشکل پرداخت مواجه شدند، اما از ساعت ۱۶ تا حدود ساعت ۲۰ تعداد بالایی از ثبت‌نام‌ها موفق بوده و تراکنش مالی هم به‌راحتی ثبت شد.  

واردات بلامانع ۷۵ مدل خودرو خارجی

وزارت صنعت اعلام کرد در حال حاضر تعداد ۱۶نماینده رسمی در سامانه ثبتارش امکان ارائه ۷۵مدل مجاز خودرو را دارند و هیچ‌گونه محدودیت برای ارائه گواهی نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش وجود ندارد. 1- مطابق ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب پانزدهم مهر ماه 1388 مجلس شورای اسلامی «کلیه عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه‌یی از جمله خودرو (سنگین یا سبک)، مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و ارائه خدمات بعد از فروش هستند. نظر به اینکه در شرایط تحریم‌های بین‌المللی سال‌های اخیر، امکان اخذ نمایندگی از شرکت‌های اصلی (مادر) وجود نداشت، بر این اساس، واردکنندگان خودرو وادار به اخذ نمایندگی از شرکت‌های واسط شدند. بعد از لغو تحریم، شرایط به سمت اخذ نمایندگی از شرکت‌های اصلی (مادر) سوق داده شد و در این راستا بخشنامه سال زمستان 1395 معاون اول محترم رییس‌جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز موضوع را تصریح کرد و از تاریخ مذکور شرط ثبت سفارش داشتن نمایندگی‌های دارای گواهی فعالیت معتبر و ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش است و از ثبت سفارش توسط افراد متفرقه جلوگیری به‌عمل آمد. در حال حاضر تعداد 16 نماینده رسمی در سامانه ثبتارش امکان ارائه 75 مدل مجاز خودرو را دارند که در سامانه یاد شده برای عموم قابل مشاهده است و هیچ‌گونه محدودیت برای ارائه گواهی نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش وجود نداشته و در صورت اخذ نمایندگی از شرکت خارجی (مادر)، صدور گواهی مرکز اصناف و بازرگانان ایران و رعایت آیین‌نامه ضوابط فنی خودرو، درج در فهرست نمایندگی‌های مجاز در سامانه ثبتارش برای عموم میسر است. 2- حذف واسطه‌ها موجب رقابت سالم توسط نمایندگی‌های مجاز بوده و بدیهی است تغییرات قیمت‌ها تابع عرضه و تقاضا در بازار است.

 

ارسال نظر