روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۱۹

رشد 5برابری واردات اروپا از ایران

تسنیم| واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۴ماهه نخست ۲۰۱۷ با رشد حدود ۵برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳میلیارد و 413میلیون یورو رسیده است. آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد، مبادلات تجاری ایران و 28 عضو این اتحادیه در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی رشد 127درصدی داشته است. بر اساس این گزارش مبادلات دوطرف از 2 میلیارد و 887 میلیون یورو در 4ماهه نخست 2016 به 6.557میلیارد یورو در 4ماهه نخست امسال رسیده است. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2017 با رشد 44درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳میلیارد و 413 میلیون یورو رسیده است. همچنین در مدت مذکور، صادرات اتحادیه اروپا به ایران

2 میلیارد و 17میلیون یورو اعلام شده بود. از سوی دیگر مطابق آمارها در 4 ماه مشابه سال قبل 717 میلیون یورو کالا از ایران وارد شده بود. لغو تحریم نفتی و از سرگیری خرید نفت ایران علت رشد قابل توجه واردات اتحادیه اروپا از ایران در سه ماه نخست 2017 بوده است. بر اساس این گزارش آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران و ایتالیا بزرگ‌ترین واردکننده از ایران در 4 ماهه نخست 2017 در میان کشورهای اروپایی شناخته شده‌اند. صادرات آلمان به ایران در 4 ماهه نخست 2017 با رشد 23درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 832 میلیون یورو رسیده است.

صادرات ترکیه به قطر 3برابر شد

ایسنا| صادرات ترکیه به قطر از زمانی که چهار کشور عربی در ۵ ژوئن بایکوت دوحه را آغاز کردند، از سطح معمول سه برابر افزایش یافت و به 32.5میلیون دلار رسید. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و دامن زدن به بی‌ثباتی در منطقه، روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کردند؛ در حالی‌که این اتهامات از سوی دوحه رد شده است. این کشورها فهرستی از ۱۳ درخواست را به دوحه فرستاده‌اند که شامل تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، کاهش روابط با ایران و بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر است. ترکیه که همواره تلاش کرده نقش میانجی منطقه‌یی را ایفا کند، در این مناقشه از قطر حمایت کرده، اما نگران واکنش منفی سایر متحدانش از جمله عربستان سعودی است. بولنت توفنکچی، وزیر گمرک و بازرگانی ترکیه گفت: از ۵ ژوئن صادرات به قطر به 32.5میلیون دلار افزایش یافته است که از این میزان، 12.5میلیون دلار مواد غذایی بوده که این رقم سه برابر سطح معمول را نشان می‌دهد.

تخلف 170واحد انبار و سردخانه

فارس| مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به ۶۱ هزار بازرسی از انبارها و سردخانه‌ها در سال گذشته گفت: در این بازرسی‌ها برای ۱۷۰واحد انبار و سردخانه، پرونده تخلف تشکیل شد. کریم هاشمی با اشاره به عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها گفت: طی سال گذشته 61 هزار و 363 بازرسی از واحدهای انبار و سردخانه‌های سراسر کشور صورت گرفته است. وی افزود: از تعداد کل این بازرسی‌ها برای 170واحد انبار و سردخانه، پرونده تخلف به ارزش 70میلیارد و 227میلیون ریال تشکیل و به مراجع قانونی جهت صدور حکم ارسال شده است. هاشمی با بیان اینکه عدم اعلام موجودی از انبار تخلف تعزیراتی محسوب و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود، تصریح کرد: از مجموع 170 پرونده تخلف که طی سال گذشته تشکیل شده، 259 مورد تخلف عدم اعلام موجودی گزارش شده که این میزان معادل 0.3درصد کل بازرسی‌های انجام شده را شامل می‌شود.

علت برگشت

محصولات ایرانی از عمان

فارس| طی هفته گذشته اخباری مبنی بر برگشت خوردن هندوانه و گوجه‌فرنگی ایران از عمان به دلیل باقیمانده سموم در این محصولات منتشر شد که بازتاب خوبی برای صادرات محصولات ایرانی به کشورهای اطراف نداشت. در همین رابطه، رییس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، علت برگشت خوردن هندوانه و گوجه‌فرنگی ایرانی از عمان را باقیمانده سموم نمی‌داند و دلیل این اتفاق را نداشتن گواهی باقیمانده سموم عنوان می‌کند که به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده است. سیدرضا نورانی افزود: متاسفانه به جای آنکه اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف انجام شود فقط به شایعات دامن زده می‌شود. کشور عمان برای ورود محصولات کشاورزی به کشور خود پیش‌شرطی گذاشته که محصولات باید گواهی تایید عدم باقی‌مانده سموم را داشته باشد.

وی  تصریح کرد: متاسفانه صادرکنندگان ما هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند؛ چراکه کشورهایی همچون کویت و امارات چنین گواهی را نمی‌خواهند.

 

ارسال نظر