بسته جدید رونق تولید

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۸۱

30 خرداد

 تزریق 30 هزار میلیارد تومان به تولید      

  درخواست افزایش قیمت خودروسازان

تعادل   

«بسته جدید دولت برای رونق تولید سال 96» تشریح شد. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در آستانه گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران حاضر شد و به بیان«آخرین وضعیت صنعت، روند پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی طی سال‌های 95-1394، وضعیت تولید انواع خودرو در سال ۹۵و افزایش قیمت خودرو در سال جاری» پرداخت. محسن صالحی‌نیا همچنین از آغاز طرح رونق تولید سال ۹۶ خبر داد و گفت: این تسهیلات برای اجرای طرح رونق تولید، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی و تکمیل طرح‌ها پرداخت می‌شود. حال از آنجا که رونق تولید و افزایش اشتغال دو اولویت اصلی دولتمردان در سال جاری است، صاحبنظران و فعالان اقتصادی بر این باورند که تحقق این دو هدف مهم از مسیر توانمند شدن صنایع و تجهیز آنها می‌گذرد. البته دولت یازدهم طی 4سال گذشته نیز تلاش کرد با تدوین بسته خروج از رکود و ارائه تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی، صنعت را مورد حمایت جدی قرار دهد. به طوری که مطابق آمارها، سال گذشته، تسهیلات ۱۶هزارمیلیارد تومانی به حدود ۲۱هزار واحد صنعتی پرداخت شد که در سال جاری ٣٠هزار میلیارد تومان برای رونق ٢١هزار واحد صنعتی نیز در نظر گرفته شده است. برآیند این نوع حمایت‌ها سبب خروج بخش صنعت از رکود شد؛ چراکه براساس آمارها، بخش صنعت توانست از رشد منفی به رشد 6درصدی دست یابد. البته نباید فراموش کرد که سهم بخش صنعت در رشد اقتصادی همچنان بالا نیست و این مساله اصلاح زیرساخت‌ها و همکاری همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

 خروج صنعت از رکود به روایت آمار

به گزارش مرکز آمار، رشد بخش صنعت در سال گذشته 6.5 درصد و براساس آمار بانک مرکزی 6.9درصد بوده است. در همین رابطه محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری روز گذشته خود در جمع خبرنگاران با تاکید بر خروج صنعت از رکود و اشاره به روند رشد اقتصادی صنعت در سنوات گذشته گفت: رشد بخش صنعتی در کشور در 3ماهه نخست سال ۹۵ برابر با 2.2درصد، 3ماهه دوم ۴.۷درصد، 3ماهه سوم 6.8 درصد و در 3ماهه چهارم 12.1درصد بود. به گفته این مقام مسوول، این آمار نشان‌دهنده رشد مستمر در بخش صنعت است. پیش از این نرخ رشد اقتصادی صنعت در سال ۹۱ با افت حدود 10.5درصد، سال ۹۲ با افت 1.7درصد، سال ۹۳ مثبت 7.6درصد و در سال ۹۴ با افت0.3درصد همراه بوده است.  از این رو مجموع حمایت‌های دولت از بخش صنعت موجب شده تا این بخش به صورت کامل از رکود خارج شود. فعالان اقتصادی آمار بخش صنعت در سال ۹۵را نیز نشان‌دهنده رشد مستمر در بخش صنعت عنوان می‌‌کنند و معتقدند این حمایت‌ها باید به صورت مستمر ادامه پیدا کند. آنها با اشاره به لزوم ورود فناوری‌های جدید به کشور بر این باورند که بدون توجه به این مساله هر صنعتی در هر کجای دنیا محکوم به شکست است. صالحی‌نیا همچنین از شروع اجرای طرح خرید کالای مصرفی با دوام داخلی به صورت اعتباری و فعال‌سازی این طرح با شاخص‌ها و روش‌های بهبود یافته تا آخر خرداد ماه جاری خبر داد و گفت: مکلف هستیم با هماهنگی بانک مرکزی، سازمان مدیریت و شرکت‌های تولیدی ظرف یکی دو هفته آینده این طرح را اجرایی کنیم.

از سوی دیگر، جدیدترین آمار وزارت صنعت از وضعیت تولید 58 کالای منتخب صنعتی و معدنی، در دو ماه سال 96 نشان می‌دهد، استایرن بوتادین رابر با 104.1 درصد، اتوبوس و مینی‌بوس با 79.4 درصد، کمباین با 65.6 درصد، فولاد خام با 38.2 درصد، شیشه جام با 35.4 درصد، پلی‌استایرن 40.6درصد، چینی بهداشتی با 33.1 درصد، بیشترین رشد را نسبت به مدت مشابه سال 1395 تجربه کرده‌اند.

همچنین آمار‌ها از وضعیت تولید 32کالای منتخب صنعتی در دو ماه امسال نشان می‌دهد، میزان تولید 14قلم کالا در این دو ماه کاهش داشته است. به طوری که تولید یخچال فریزر2.6، انواع تلویزیون تخت5.4،کولر آبی23.6، الیاف اکریلیک100،کارتن24.8،پودر شوینده11.9، دارو10.1، روغن‌نباتی6.8 و وانت 33.9درصدی کاهش روبه‌رو شده‌اند. در بخش آمار تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی در همین مدت نیز تولید کنسانتره زغال‌سنگ با کاهش 5.7درصدی، ظروف شیشه‌یی با کاهش 20.4و سیمان با کاهش 5.7درصدی مواجه شده است.

 جزئیات طرح رونق تولید

طرح رونق تولید براساس برنامه ابلاغی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در سال۱۳۹۶ از روز شنبه آغاز شده و در همین راستا بانک مرکزی برای طرح رونق تولید، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و نیز تکمیل طرح‌های نیمه تمام ابلاغیه‌یی به تمام بانک‌های عامل صادر کرده است. بر همین اساس تمام واحدهای صنعتی و معدنی همانند سال گذشته امکان ورود و ثبت‌نام جهت دریافت تسهیلات را دارند و می‌توانند با مراجعه به کارگروه‌های تسهیلات استانی امور مربوط به دریافت تسهیلات را طی کند. براساس این ابلاغیه ۳۰هزارمیلیارد تومان تسهیلات جهت ارائه‌ به ۲۱هزار واحد صنعتی و معدنی پیش‌بینی شده که ۱۰هزارمیلیارد تومان برای رونق ۱۰هزار واحد صنعتی، ۱۰هزارمیلیارد تومان جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام ۶ هزار واحد صنعتی و نیز ۱۰هزارمیلیارد تومان دیگر برای نوسازی، بازسازی و به روزرسانی ۵ هزار واحد صنعتی اختصاص یافته است. صالحی‌نیا با اعلام این خبر تاکید کرد، واحدهای تولیدی متقاضی می‌توانند با مراجعه به کارگروه‌های تسهیل استانی جهت دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنند.

از سوی دیگر مطابق آمارها، سال گذشته بیش از ۲۵هزار واحد تولیدی صنعتی و معدنی همچنین واحدهای زیرمجموعه بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن مشمول دریافت تسهیلات رونق تولید شدند. به طوری که 3هزار و ۷۰۰مورد از این واحدها طرح‌هایی بودند که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت کار داشتند و ۲۱هزار و ۵۰۰ واحد دیگر سرمایه در گردش دریافت کردند. به گفته صالحی‌نیا در مجموع ۱۷۷هزارمیلیارد ریال تسهیلات به همه این واحدها اعطا شد که سهم سرمایه در گردش ۱۵۰هزارمیلیارد ریال و سهم سرمایه ثابت برای تکمیل طرح‌ها حدود ۲۸هزارمیلیارد ریال بوده است.

همچنین میانگین تسهیلات دریافتی واحدهای صنعتی و معدنی در طرح رونق تولید ۱۱میلیارد ریال، واحدهای جهاد کشاورزی 3میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال و طرح‌های نیمه تمام 7میلیارد ریال بوده است. به گفته این مقام دولتی، بانک‌های ملی، صادرات، ملت، صنعت و معدن، تجارت، سپه، توسعه تعاون، کشاورزی و توسعه صادرات به ترتیب بیشترین تعداد تسهیلات پرداختی را به واحدهای صنعتی در این طرح داشتند، اما در بخش واحدهای کشاورزی بانک کشاورزی در رتبه نخست قرار دارد. در مقابل، صاحب‌نظران معتقدند ارائه تسهیلات اگرچه امری ضروری برای توانمندسازی واحدهای تولیدی است اما باید ضابطه‌مند باشد و تنها در این صورت می‌توان گفت در مسیر واقعی خود قرار گرفته است. این موضوع مورد توجه معاون وزیر صنعت نیز قرار گرفت. به‌طوری که با اشاره به شیوه برخط و آنلاین پایش و نظارت تسهیلات اعطا شده، اظهار کرد: از مجموع ۱۲ هزار واحد صنعتی دریافت‌کننده وام و تسهیلات، تاکنون ۶هزار و ۶۰۰ واحد مورد پایش قرار گرفتند که نتیجه این نظارت حاکی از ایجاد ۱۱هزار نفر اشتغال جدید، افزایش اشتغال در ۲هزار و ۳۰۰ واحد، ثبات اشتغال در 4هزار واحد و کاهش اشتغال در ۲۰۳ واحد است که دلایل این کاهش در حال بررسی است.

در عین حال، آمارهای بانک مرکزی از میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها در دو ماه نخست امسال نشان می‌دهد که سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش با افزایش ۱۹درصدی رو‌به‌رو بوده که سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در این مدت معادل ۱۶۴.۸ هزارمیلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص ۴۲.۶ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی است.  به عبارتی از ۱۸۷.۵هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۷.۹درصد آن یعنی مبلغ ۱۶۴.۸هزار میلیارد ریال در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش و حمایت از تولیدکنندگان در سال جاری است.

 آخرین اخبار از وضعیت خودرو

ارائه آمار تولید انواع خودرو و وضعیت این صنعت از دیگر محورهای مهم سخنان روز گذشته صالحی‌نیا بود. مطابق آمار ارائه شده، طی سه ماه سال جاری تولید انواع خودرو با رشد ۱۳.۷درصدی مواجه شد. یعنی در همین مدت بالغ بر ۳۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است.

همچنین رشد تولید خودرو در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۳۷ درصد بوده که طبق برنامه باید امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنیم که از این تعداد یک میلیون و ۵۶۰ هزار دستگاه انواع سواری و وانت و ۴۰ هزار دستگاه نیز از خودروهای تجاری و سنگین خواهد بود. وی همچنین در خصوص اینکه آیا خودروسازان تقاضایی برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارائه کرده‌اند یا خیر، گفت: در مورد برخی خودروها درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ارائه شده که در دست بررسی است. این درخواست طبق روال معمول باید با توجه به آیتم‌هایی مانند کیفیت و نرخ تورم بخشی خودرو بررسی شود. صالحی‌نیا در مورد توقف تولید پراید نیز اظهار کرد که سیاست‌های اجرایی در این مورد در جلسات و با هماهنگی خودروسازان مشخص شده و طبق برنامه‌ریزی انجام شده خودروهای تولیدی باید از دی 97 مطابق استانداردهای 81گانه عرضه شوند. وی افزود: اگر پراید و خودروهای دیگر نتوانند به لحاظ اقتصادی یا فنی اصلاح شوند، تولیدشان متوقف خواهد شد.  وی دو شرط را برای از رده خارج کردن خودروها عنوان کرد که یکی از این شروط آن است که یک خودرو از مقبولیت در بین مشتریان بیفتد و شرط دیگر نیز به الزامات استانداردی مربوط می‌شود. وی در مورد میزان داخلی‌سازی پژو ۲۰۰۸ نیز گفت: تولید این خودرو با داخلی‌سازی ۳۰ درصدی آغاز شده و در این مورد ۸۰ قرارداد با قطعه‌سازان امضا شده و به مرحله ابلاغ رسیده است. به گفته او، تولید پژو ۲۰۰۸ به تولید مستمر رسیده و ایران خودرو برنامه تولید ۱۵ هزار دستگاه از این خودرو را طی یک سال در دستور کار خود دارد. وی همچنین از جایگزینی ۵۱هزار دستگاه تاکسی فرسوده از خرداد سال گذشته تا امروز خبر داد و در مورد وضعیت شرکت ارج نیز خبر داد: مذاکره سهامداران اصلی ارج با خریداران ادامه دارد. صالحی‌نیا در ادامه تصریح کرد که نزدیک به 3هزار و ۳۰۰ ردیف کالایی از مجموع بیش از 7هزار کالا مشمول ارز مبادله‌یی نمی‌شوند؛ علاوه بر این واردات ۴۸۸ ردیف کالایی برای دولت و دستگاه‌های دولتی ممنوع اعلام شده است.  حسین حق‌گو مشاور انجمن مدیران صنایع که در این نشست حضور یافته بود، گفت: فعالیت وزارت صنعت در 6 سال اخیر در یک خلأ قانونی و حقوقی صورت گرفته است. از این رو باید مکانیسم‌هایی طراحی شود که کارگروه‌ها و ستادها به نهادی برای حمایت از تولید تبدیل شوند، مکانیسم‌هایی که فساد در آن نباشد و به‌طور کلی مکانیسم‌های قدیمی جای خود را به مکانیسم‌های جدید بدهند. به گفته او، در اعطای تسهیلات باید نهادهای ضمانت بین بانک و دریافت‌کنندگان تسهیلات ایجاد شود تا استفاده از تسهیلات را در واحدهای تولیدی ضمانت کنند.

ابوالفضل روغنی، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی نیز در مورد آمار ارائه شده از سوی دولت در خصوص پرداخت تسهیلات 17هزار میلیارد تومانی بابت ایجاد رونق در واحدهای تولیدی گفت: بخشی از این تسهیلات بابت تسویه بدهی‌های معوق پرداخت شده است.

 

ارسال نظر