آمار مرگ‌ومیر موج هشتم کرونا بالا نخواهد بود

۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۱۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۱۲۱
آمار مرگ‌ومیر موج هشتم کرونا بالا نخواهد بود

در هفته‌های اخیر با بالا رفتن آمار ابتلا به کرونا در برخی کشورهای جهان با گسترش زیرسویه‌های جدید امیکرون و شیوع مجدد زیرسویه‌های قبلی این ویروس، نگرانی‌ها از آغاز موج هشتم کرونا در کشورمان تشدید شده است، به خصوص که در روزهای گذشته، مسوولان وزارت بهداشت از شناسایی مواردی از ابتلا به زیرسویه‌های تازه یعنی XBB و BQ1 در ایران خبر داده‌اند.

با توجه به اینکه میزان سرایت زیرسویه‌های جدید از امیکرون اولیه بیشتر است و البته مدت زیادی از تزریق آخرین دُز واکسن توسط بیشتر ایرانیان گذشته، انتظار می‌رود که در روزهای آتی شاهد موج گسترده‌ای از شیوع کرونا در ایران باشیم.

هنوز آمار ابتلا به کرونا در ایران چندان بالا نرفته است، اما در کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، هنگ‌کنگ، فیلیپین، امریکا، مکزیک، برزیل، آلمان، فرانسه و روسیه، شاهد آمارهای بالایی از مرگ‌ومیر و ابتلای روزانه کووید19 هستیم، از همین رو کارشناسان بهداشتی کشور بر لزوم تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزها تاکید دارند و معتقدند باید مانند روزهای اوج شیوع کرونا در ایران، دریافت تست PCR و گواهی تزریق واکسن کرونا از مسافران ورودی به کشورمان الزامی شود و حتی در صورت مشاهده افرادی که علایم ابتلا به زیرسویه‌های امیکرون را دارند، باید این افراد جداسازی و حداقل به مدت پنج روز قرنطینه شوند. 

دریافت گواهی واکسن یا تست PCR از مسافران هوایی

در همین راستا از شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره آخرین تدابیر اتخاذشده برای تشدید مراقبت‌های مرزی در ایام شیوع موج هشتم کرونا سوال کردیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: اولویت اول ما برای مراقبت‌های مرزی، نظارت بیشتر بر مرزهای هوایی است و دستوراتی را برای تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مسافران پروازهای ورودی به کشور، به خصوص مسافران هوایی کشورهایی که آمار شیوع کرونا در آنها بالا رفته است و پرواز مستقیم به ایران دارند، صادر کرده‌ایم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در چند ماه گذشته که شیوع کرونا در کشورمان کاهش یافته، هیچگاه مراقبت‌های مرزی ما کمتر نشده است و همچنان از مسافران ورودی به ایران، داشتن گواهی تزریق دو نوبت واکسن کرونا یا داشتن تست PCR منفی که کمتر از 72 ساعت از انجام آن گذشته است، درخواست می‌شود. اما اخیرا تاکید کرده‌ایم که ناظران بهداشتی مرزهای هوایی روی این فرآیند دقت نظر بیشتری داشته باشند و به خصوص مراقبت‌های خود را روی مسافران ورودی از پروازهای مستقیمی که از کشورهای درگیر با موج جدید کرونا انجام می‌شود، تشدید کنند.

او در ادامه تاکید کرد: قرار نیست ورود پرواز از هیچ کشوری به ایران محدود شود، زیرا هیچ دلیل علمی برای انجام این کار وجود ندارد و در شرایط کنونی در هیچ کشوری به این سمت نمی‌روند؛ چون اکنون تمام سویه‌های کرونا که در کشورهای مختلف در گردش هستند، در ایران هم مانند سایر کشورها وجود دارد. در سال‌های قبل نیز فقط وقتی سویه جدیدی از کرونا در کشور خاصی مشاهده می‌شد، کشورهای مختلف محدودیت‌های پروازی مضاعفی را بر پروازهای ورودی آن کشور برای مدتی مشخص اعمال می‌کردند. 

عمده واکسن‌های موجود در چرخه واکسیناسیون کشور، ایرانی است 

عرشی با اشاره به کند شدن روند واکسیناسیون کرونا در ایران در ماه‌های اخیر گفت: تزریق عمومی واکسن کرونا همچنان به عنوان مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بروز موج‌های شدید کرونا در تمام کشورها شناخته می‌شود و به همین دلیل، از عموم شهروندان می‌خواهیم که به سلامت خود و جامعه اهمیت بدهند و برای تزریق دُز یادآور واکسن اقدام کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه از تمام پلتفرم‌های تولیدشده واکسن کرونا در جهان، به اندازه کافی در ایران وجود دارد و کمتر کشوری را در سطح جهان مشاهده می‌کنیم که از تمام پلتفرم‌های واکسن برخوردار باشد. البته اکنون عمده واکسن‌هایی که در چرخه واکسیناسیون کشورمان تزریق می‌شود، واکسن‌های ایرانی است، اما این واکسن‌ها از پلتفرم‌های مختلفی ساخته شده‌اند و تاکنون کارایی بالا و عوارض بسیار پایین آنها ثابت شده است و مردم می‌توانند با خیالی آسوده آنها را تزریق کنند. 

سرایت‌پذیری بیشتر زیرسویه‌های جدید 

عرشی با بیان اینکه بیش از 99 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در جهان، مربوط به زیرسویه‌های مختلف امیکرون است، عنوان کرد: زیرسویه‌های جدیدی که اخیرا در کشورهای مختلف گسترش یافته‌اند و چند نمونه از موارد ابتلا به آنها در ایران نیز شناسایی شده است، همگی زیرسویه امیکرون هستند که سرایت‌پذیری آنها از امیکرون اولیه که موج زمستانه سال گذشته را ایجاد کرد، تا حدودی بیشتر است.

او در پایان تصریح کرد: در موج هشتم کرونا انتظار بالا رفتن شدید آمار مرگ‌ومیر روزانه را نداریم، ولی انتظار داریم که در هفته‌های آتی آمار مبتلایان روزانه تا حدودی بالا برود، زیرا واکسیناسیون نمی‌تواند جلوی ابتلا به کرونا را بگیرد، ولی می‌تواند شدت بیماری زایی و آمار مرگ‌ومیر را کاهش دهد. به همین دلیل، در موج قبلی کرونا که افراد زیادی در کشورمان واکسن زده بودند، مرگ‌ومیر بالایی از کرونا در کشورمان ثبت نشد و امیدواریم در این موج نیز همین اتفاق رخ دهد.

 

ارسال نظر