زمانی برای غافلگیری در کرونا نداریم

۱۴۰۱/۱۰/۱۲ - ۱۱:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۰۲۷
زمانی برای غافلگیری در کرونا نداریم

انگار کرونا دوباره بازگشته است؛ این‌بار به سه زیر سویه امیکرون که به نظر خطرناک هم می‌رسد و در این بین وزارت بهداشت برای اینکه دوباره غافلگیر نشود به تمام بیمارستان‌ها اعلام آماده باش کرده است.

به گزارش تعادل، مدت‌هاست که همه‌گیری کرونا یک بار دیگر بعد از فروکش کردن آن در برخی کشورها دوباره سر برآورده و البته در خاستگاه این ویروس بیش از همه خودنمایی می‌کند. تا جایی که چین مجبور شد قوانین قرنطینه را دوباره به سختی اجرا کند. این‌بار هم با اینکه برخی متخصصان تا همین چند روز پیش می‌گفتند خبری از سویه جدید کرونا در ایران نیست، اما حالا دو روز است که وزارت بهداشت از ابتلای چند نفر به سویه جدید کرونا خبر می‌دهد. وزیر بهداشت هم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک و الزام‌آور شدن رعایت این پروتکل‌ها در جامعه هشدار داده است.

هشدار وزیر بهداشت در مورد زیر سویه‌های جدید کرونا

بهرام عین‌اللهی گفت: با توجه به شناسایی سویه‌های جدید در کشور، تاکید بیشتری به واکسیناسیون به ویژه در افراد پرخطر داریم و این افراد اگر شش ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته، حتما باید برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

او افزود: در حال حاضر واکسن به اندازه کافی داریم و 50 میلیون ذخیره واکسن در کشور است. نکته مهم دیگر پوشش ماسک است به ویژه در اجتماعاتی نظیر هواپیما، اتوبوس، قطار و ... حتما از ماسک استفاده شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در حال رصد بیماری است و بر همین اساس هم هفته پیش دو سویه جدید در کشور شناسایی شد. این ویروس‌ها ویژگی‌شان آن است که به سرعت می‌توانند منتشر شوند و همه‌گیری ایجاد کنند و ما در وزارت بهداشت در حالت آماده‌باش هستیم. بر همین اساس مرزها رصد می‌شوند و در کشورهای پرخطر دقت بیشتری در مورد ورود مسافرینشان به کشورمان می‌شود و تست‌های لازم پی سی آر گرفته می‌شود و اگر فرد آلوده‌ای پیدا شد حتما قرنطینه می‌شود. در مجموع در آماده باشیم.

آشنایی با زیرسویه‌های جدید کرونا

یک اپیدمیولوژیست با اشاره به ویژگی‌ها و علائم دو زیرسویه BQ1 وXBB1 می‌گوید: به احتمال زیاد از روزهای آتی افزایش موارد ابتلا در کشور قابل لمس خواهد بود، اما برای پاسخ به اینکه این افزایش چقدر جدی‌ است، نیاز است که مقداری زمان بگذرد و اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

دکتر بابک عشرتی درباره ویژگی‌های دو زیر سویه جدید اُمیکرون، یعنی BQ1 وXBB1 می‌افزاید: ممکن است دو زیرسویه BQ1 وXBB1، پیش از این هم در کشور وارد شده باشند، اما در حال حاضر آنها را شناسایی کرده‌ایم. باید توجه کرد که این دو زیرسویه جهش‌هایی از اُمیکرون هستند و به عنوان زیرسویه‌های سویه اُمیکرون شناخته می‌شوند. بنابراین بسیاری از خصوصیات ویروس اُمیکرون، یعنی سرایت‌پذیری بالا، درگیری دستگاه تنفسی فوقانی و... را دارند. این زیر سویه‌های جدید علائمی مانند گلودرد، سوزش گلو، آبریزش بینی و... دارند. در عین حال با احتمال کمتر ممکن است دستگاه تنفسی تحتانی را هم درگیر کنند و حالاتی از سرفه، ذات‌الریه، تب و لرز و ... را ایجاد کنند.

در عین حال میزان سرایت‌پذیری ویروس کرونای اُمیکرون و زیرسویه‌هایش بالاست و در این زیرسویه‌ها نیز میزان سرایت‌پذیری و ابتلا به بیماری معمولا بالاست، اما میزان کشندگی آنها کمتر است. البته فعلا بر اساس مطالعات کنونی این نتایج اعلام شده است و به‌طور کلی این دو زیرسویه چندان شناخته شده نیستند.

تاثیر واکسن بر دو زیرسویه جدید اُمیکرون

عشرتی درباره تاثیر واکسن کرونا بر دو زیرسویه جدید اُمیکرون، می‌گوید: تزریق واکسن کرونا در پیشگیری از اشکال شدید و کشنده بیماری نقش دارد. بنابراین تزریق واکسن کرونا می‌تواند منجر به کمتر بودن بستری و مرگ‌ومیر شود. البته باید توجه کرد از آنجایی که تعداد ابتلا به دلیل بالا بودن سرایت‌پذیری بالا می‌رود، احتمال ابتلای افراد پرخطر شامل افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند و... افزایش می‌یابد و بر همین اساس احتمالا موارد بستری ناشی از کرونا نیز افزایش می‌یابد.

او می‌افزاید: توصیه ما این است که افراد بالای ۱۸ سال که دز یادآور واکسن را تزریق نکرده‌اند یا از تزریق دز آخر واکسن کرونایشان بیش از شش ماه گذشته است، حتما نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند؛ چراکه مشاهده شده اخیرا افرادی به کرونا مبتلا شده و کارشان به بستری می‌کشد که شش ماه از تزریق نوبت آخر واکسن‌شان گذشته است.

احتمال افزایش موارد ابتلا به کرونا طی روزهای آتی

عشرتی درباره وضعیت کشور و بروز موج هشتم کرونا، می‌گوید: به احتمال زیاد از روزهای آتی افزایش موارد ابتلا در کشور قابل لمس خواهد بود، اما برای پاسخ به اینکه این افزایش چقدر جدی بوده و چقدر منجر به افزایش بستری و مرگ‌ومیر می‌شود، نیاز است که مقداری بگذرد و اطلاعات بیشتری داشته باشیم. برخی پیش‌بینی می‌کنند که پیک مهمی پیش رویمان باشد و برخی هم معتقدند که افزایش کوتاه‌مدتی خواهد بود.

ضرورت رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی

این اپیدمیولوژیست با تاکید بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط فعلی، می‌افزاید: باید توجه کرد که استفاده از ماسک بسیار اهمیت دارد. اگر بتوان در فضای سربسته تهویه‌ای برقرار و پنجره‌ها را در طول روز باز کرد تا هوا عوض شود، بسیار تاثیر دارد. در عین حال اکنون کشور ما و کشورهای دیگر دنیا به دنبال تعطیلی و لاک‌دان‌هایی که در ابتدای کرونا انجام می‌شد، نیستند. اما مساله مهم این است که مسافران در مبادی مرزی کنترل شوند.

ضرورت راه‌اندازی مجدد مراکز واکسیناسیون

آنچه به نظر می‌رسد این است که زیر سویه‌های امیکرون نه تنها در ایران که در دیگر کشورها هم رو به افزایش هستند. همین امر نشان می‌دهد که راه‌اندازی مجدد مراکز واکسیناسیون ضروری به نظر می‌رسد.

ایمان خوشدل، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در این باره به «تعادل» می‌گوید: باید افرادی که 6 ماه از تزریق آخرین واکسن آنها گذشته است دوباره اقدام به تزریق واکسن کنند. البته همه ما می‌دانیم که تنها تزریق واکسن نمی‌تواند ما را از ابتلا مجدد به کرونا حفظ کند اما می‌تواند مانع مرگ افراد به دلیل ابتلا به این بیماری شود.

بی‌توجهی مردم به ادامه واکسیناسیون

او می‌افزاید: متاسفانه طی ماه‌ها اخیر به محض اینکه تعداد افراد مبتلا به بیماری و افرادی که بر اثر این بیماری جان باختند، کاهش پیدا کرد اهمیت واکسیناسیون هم از بین رفت. در واقع هم مردم و مسوولان نسبت به این مساله بی‌توجه شدند. از سوی مراکز تزریق واکسن به حداقل رسید و از سوی دیگر هم مردم هیچ علاقه‌ای به تزریق دوز جدید واکسن از خود نشان ندادند. در این شرایط اگر سویه‌های جدید امیکرون باعث بروز پیک‌های جدید در کشور شود نباید تعجب کرد.

این پزشک متخصص در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: احتمال افزایش موارد بیماری کرونا در هفته‌های آینده با توجه به گسترش بیماری در کشورهای منطقه، شرق آسیا و کشور‌های اروپایی وجود دارد. باید این مساله جدی گرفته شود و مردم باید سعی کنند که پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کنند.

ایمان خوشدل می‌افزاید: تزریق واکسن بسیار مهم است به خصوص برای دانش‌آموزان و دانشجویانی که در محیط مدرسه و دانشگاه حضور دارند. از سوی دیگر تمامی افراد بالای 18 سال باید به برای تزریق دوز یادآور کرونا اقدام کنند. مساله این است که زیر سویه‌های جدید هنوز به‌طور کامل شناسایی نشده‌اند، یعنی میزان سرایت‌پذیری یا حتی میزان مرگ و میر این زیر سویه‌ها مشخص نیست. به همین خاطر است که در بسیاری از کشورها اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده‌اند. 

شناسایی علایم ابتلا به زیرسویه‌های جدید کرونا

این پزشک در مورد علایم ابتلا به زیر سویه‌های جدید می‌گوید: زیرسویه‌های جدید امیکرون با نام‌های BQ1 وXBB1 دارای علایم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و دل درد

 است و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در معرض شدید ابتلا به آن قرار دارند. فرد مبتلا یکی از علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، دل درد، آبریزش بینی، گلودرد و بدن درد را خواهد داشت، دوره نقاهت این بیماری نیز سه روز است اما توصیه به استراحت تا یک هفته شده است. با توجه به مشاهده سه مورد ابتلا به زیرسویه‌های جدید امیکرون، احتمال ورود موج هشتم کرونا به کشور تقویت شده است.

تمهیداتی برای غافلگیر نشدن

به هر حال طی روزهای گذشته و با شناسایی چند مورد از موارد ابتلا به زیر سویه جدید امیکرون وزارت بهداشت و درمان دست به تمهیدات زده تا از غافلگیری دوباره در برابر این بیماری جلوگیری کند. مساله اینجاست که تا مردم بخواهند دوباره به شرایط قبل بازگردند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند، زمان می‌برد.

از سوی دیگر بسیاری از افراد هنوز مراحل تزریق واکسن خود را کامل نکرده‌اند و این موضوع می‌تواند عاملی برای ابتلا آنها به این زیرسویه‌های جدید باشد. بهترین کار این است که افراد قبل از هر چیز به تکمیل فرآیند تزریق واکسن خود روی بیاورند و از سوی دیگر مساله رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند. امیکرون سرایت‌پذیری بالایی دارد، اما مرگ و میر در آن بسیار پایین است، اما در مورد دو زیر سویه جدید BQ1 وXBB1 هیچ کس نمی‌تواند نظر قطعی بدهد چرا که هنوز به‌طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

 

ارسال نظر