دو سناریوی ایران در مواجهه با جهش‌های جدید کرونا

۱۴۰۱/۱۰/۱۰ - ۰۸:۱۰:۴۳
کد خبر: ۱۹۵۹۵۶

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بیماری‌زایی سویه‌های جدید کرونا مشابه امیکرون پایین است، در عین حال به سرایت‌پذیری بالای آن اشاره و تاکید کرد: با توجه به رفت‌وآمدها و مسافرت‌ها باید نظارت و کنترل کافی از مبادی مرزی صورت گیرد؛ زیرا عدم نظارت می‌تواند جرقه‌ای از افزایش ابتلا به بیماری در کشور باشد.

محمد وجگانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت بروز کرونا، گفت: در حال حاضر صحبت‌هایی از سویه جدیدی از کرونا مطرح است که مقداری فرانسه و امریکا را درگیر کرده است. این صحبت‌ها در مورد سویه‌های XBB و BQ1 مطرح است به شکلی که در فرانسه ۶۰ درصد و در امریکا حدود ۳۵ درصد مبتلایان جدید به سویه BQ1 کرونا مبتلا می‌شوند.

وی افزود: به‌طور کلی بروز هر موجی در هر کشوری باید به دقت رصد شود؛ چراکه کرونا نشان داد که انتقال بیماری به جامعه جهانی به سرعت بالایی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین با توجه به رفت‌وآمدها و مسافرت‌ها باید نظارت و کنترل کافی از مبادی مرزی صورت گیرد؛ زیرا عدم نظارت می‌تواند جرقه‌ای از افزایش ابتلا به بیماری در کشور باشد. چیزی که اندکی نگرانی‌ها را کاهش داده است این است که مرگ و میر حاصل از ابتلا به این سویه‌های جدید کمتر است، اما این نباید سبب غفلت شود و باید بدون آنکه به جامعه استرس وارد کنیم، به رصد و مراقبت ادامه دهیم.

وی افزود: بر اساس نظر کارشناسان سویه جدید اومیکرون بیماری‌زایی در حد امیکرون دارد؛ هرچند که فراگیری بالایی دارد و این سبب می‌شود احتمالا در روزهای آتی با افزایش موارد مواجه شویم. او تاکید کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا دایم در حال جهش است، ممکن است در حین افزایش موارد ابتلایی که به دنبال شیوع زیرسویه‌های BQ1 و XBB در کشور مشاهده می‌کنیم، همزمان با جهش‌های خطرناک مواجه شویم که این احتمال نباید نادیده گرفته شود. 

علائم مبتلایان به سویه‌های جدید کرونا

این ایمونولوژیست، ادامه داد: کسانی که قبلا به امیکرون مبتلا شده‌اند ایمنی نسبتا مناسبی در برابر BQ1 و XBB دارند و در صورت ابتلا به این سویه‌ها هم علائم خفیف‌تری تجربه خواهند کرد.

وی تاکید کرد: به‌طور کلی ابتلا به سویه‌های جدید BQ1 و XBB علائم خفیفی به همراه داشته و کشندگی بالایی هم ندارد. او درباره پیش‌بینی‌ها از احتمال بروز موج هشتم کرونا در کشور، تصریح کرد: دو پیش‌بینی و سناریو وجود دارد؛ اول آنکه موج هشتم ظرف ماه‌های آتی رخ می‌دهد و دوم اینکه با توجه جهش‌های بیماری، واکسیناسیون و ایجاد ایمنی در جامعه، دیگر موجی از بیماری را شاهد نباشیم. 

 

ارسال نظر