احتمال بروز موج جدید کووید 19 در کشور

۱۴۰۱/۱۰/۰۴ - ۰۲:۴۲:۳۳
کد خبر: ۱۹۵۶۹۶
احتمال بروز موج جدید کووید 19 در کشور

زیر سویه جدید امیکرون خطرناک است

مدت‌هاست که دیگر کرونا به حاشیه رانده شده است، حالا دیگر مسائل مهم‌تری وجود دارد تا مردم به آن سرگرم باشند، از آلودگی هوا گرفته تا گران شدن دارو و خدمات درمانی و بالا رفتن قیمت هر روزه دلار و.... حتی زمانی هم که کرونا همچنان در مرکز توجه‌ها بود به دلایل عمده زندگی عادی در شهرها جریان داشت، چرا که بسیاری از مردم برای تامین معیشت خود با مشکلاتی مواجه بودند که نمی‌توانستند به‌طور کامل هشدارها را رعایت کنند و برخی هم از سر بی‌توجهی همچنان درگیر مسافرت‌ها و تفریحاتی بودند که در دوران کرونا ممنوع شده بود.

اما حالا که تعداد روزهای بدون مرگ و میر کرونا افزایش پیدا کرده دیگر کمتر کسی را می‌بینیم که درگیر این بیماری باشد و درباره آن حرف بزند. تعداد افرادی که ماسک می‌زنند بسیار کم شده است و در واقع رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی به فراموشی سپرده شده است، این در حالی است که کرونا شاید دیگر مثل روزهای اول هجوم غیر قابل کنترل نداشته باشد، اما هنوز از بین نرفته و حالا با سرد شدن هوا البته آلودگی که خود یکی از دلایل پایین آمدن سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود، می‌تواند موج تازه‌ای از ابتلا را درکشور رقم بزند.

در حال حاضر اکثر افراد حداقل دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، که البته برای افراد سنین بالا 4 دوز واکسن باید تزریق شده باشد، اما اگر می‌خواهیم از ابتلا به این بیماری در امان بمانیم باید تزریق سالانه واکسن کرونا را هم به واکسن آنفلوآنزا اضافه کنیم.

در شرایط کنونی که کمبود دارو و البته گرانی آن به یکی از مشکلات این روزهای مردم تبدیل شده است، ابتلای دوباره به کرونا و راه افتادن موج تازه آن می‌تواند مشکلات غیرقابل پیش‌بینی را رقم بزند. این در حالی است که به تازگی محققان حوزه پزشکی اعلام کردند که خطر بروز یکی از زیرسویه‌های اُمیکرون در دنیا وجود دارد که در برابر همه آنتی‌بادی‌های درمانی موجود مقاوم است و یافته‌ها حاکی از آن است که برای مقابله با این زیرسویه باید درمان‌های جدید شناسایی شود.

براساس تحقیقات جدید در یک موسسه آلمانی، زیرسویه جدید امیکرون با نام BQ.1.1 در برابر همه درمان‌های آنتی‌بادی تایید شده، مقاوم است. به این ترتیب که در بدن افراد مبتلا به ویروس کرونا با واکسیناسیون کووید19 ایمنی ایجاد و منجر به ایجاد آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در برابر این ویروس می‌شود که به محافظت در برابر ابتلای مجدد یا یک دوره شدید بیماری کمک می‌کند. آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده با اتصال به پروتئین اسپایک ویروسی از بدن محافظت کرده و از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند؛ با این حال برخی از انواع ویروس کرونا به خصوص سویه امیکرون از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده فرار می‌کند و به علت جهش در پروتئین اسپایک، حتی در افراد واکسینه شده یا در حال نقاهت، باعث ابتلا به بیماری با علامت می‌شوند. این موضوع به عنوان فرار از سیستم ایمنی شناخته می‌شود و برای جمعیت‌های پرخطر از جمله افراد مُسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک است.

 

کرونا به پایان نرسیده است

دکتر مسعود مردانی، در این باره به «تعادل» می‌گوید: قطعا کرونا به پایان نرسیده و ما باید این مساله را مد نظر داشته باشیم، متاسفانه بارها و بارها به دلیل بی‌توجهی به میزان ابتلا و کشندگی این بیماری درگیر پیک‌های بسیار سختی شدیم، اما این مساله که الان هم مردم فکر می‌کنند کرونا به پایان رسیده است هم می‌تواند باعث بروز مشکلات جدید شود.

او درباره جهش‌های ویروس کرونا و اظهارنظر محققان حوزه پزشکی می‌افزاید: بیماری‌های ویروسی همیشه سیر تکاملی دارند و اینکه ویروس کرونا هم جهش پیدا کند مساله‌ای کاملا عادی است و باید در نظر داشته باشیم که جهان به این راحتی‌ها نمی‌تواند از وجود این ویروس پاکسازی شود. به هر حال با توجه به شرایط آب و هوایی این خطر وجود دارد که ما با پیک تازه‌ای از ابتلا به این بیماری مواجه شویم. به همین خاطر است که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزان درگیری این بیماری را کاهش دهیم. 

 

آلودگی هوا بر افزایش بیماری موثر است

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه اظهار می‌دارد: آلودگی هوا به تنهایی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد کند، دستگاه تنفسی و ریه‌ها را به مشکل مواجه کند، پس زمینه برای ابتلا به کرونا در این شرایط کاملا فراهم است به همین خاطر است که تاکید می‌کنیم، افراد پرخطر مانند کسانی که به بیماری‌های قلبی، ریوی و عروقی مبتلا هستند تا حد ممکن از تردد در شهرهای آلوده خودداری کنند، ماسک زدن را جدی بگیرند. حتی کودکان هم باید در گروه پر خطر گنجانده شوند چون در این شرایط ابتلا به کرونا بسیار محتمل است.

 

احتمال موج جدید کرونا وجود دارد

همچنین بر اساس گفته‌های سرپرست دفتر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور وجود دارد؛ هرچند نزدیک به ۲ ماه است که در کشور موج کرونا و موارد ابتلای آنچنانی نداشتیم اما در برخی مناطق جهان مثل اروپا، امریکا، کشورهای جنوب شرقی آسیا و حتی چین و ژاپن به دفعات موج‌های کرونا رخ داد.

همانطور که پیش از این هم اعلام شده بود، اکنون نگرانی در این زمینه وجود دارد و منتظر موج احتمالی کرونا هستیم؛ مخصوصا پس از تعطیلات سال نو میلادی و افزایش سفرهای خارجی که در این روزها انجام می‌شود این احتمال و نگرانی وجود دارد در کشورهای مختلف از جمله ایران موج جدید کرونا خود را نشان دهد.

بهنام عرشی افزود: پیش‌بینی می‌شود موج جدید کرونا در کشور به‌شدت موج‌های قبلی نباشد اما باید درک کرد که کرونا در هیچ جای جهان تمام نشده و این همه‌گیری همچنان ادامه دارد، از این رو به هموطنان توصیه می‌شود علاوه بر واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی، در فضاهای بسته که تهویه هوای مناسب وجود ندارد از ماسک استفاده کنند.

 

اهمیت جایگاه کمیته کشوری ایمن‌سازی

اما مساله مهم در رابطه با کرونا و تجربه‌ای که از سر گذراندیم، این است که شاید اگر از همان روزهای اول همه‌گیری کرونا مسوولان به جای ساده انگاری وضعیت به فکر فراهم آوردن شرایطی برای کنترل این بحران بودند، تا این میزان تلفات کرونا در کشور نداشتیم. به هر حال تجربه این سه سال همه‌گیری کرونا به ما نشان داد که بیش از همه داشتن کمیته کشوری ایمن‌سازی باید مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر نقایصی که در حوزه درمان شناسایی شده رفع شود.

حسین فرشیدی معاون بهداشت با اشاره به این مطلب می‌گوید: تاثیر کووید19 بر افزایش شیوع بیماری‌هایی که پیش از این به‌خوبی با واکسن کنترل شده بود و امروز با زنگ خطر بازگشت آنها مواجه هستیم و دیگر بیماری‌هایی که انتظار تولید واکسن برای آنها وجود دارد نیز از موارد بسیار مهمی است که در کمیته کشوری ایمن‌سازی در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود. او با اشاره به وضعیت بحرانی کشور و تهدیدهایی که از کشورهای همسایه پیش روی نظام سلامت قرار دارد، گفت: تجربه کووید 19 به ما ثابت کرد که نظام رصد و پیشگیری در کشور و مدیریت در مرزها باید ارتقا یابد.

 

کرونا هنوز به بیماری فصل تبدیل نشده است

به نظر می‌رسد، راهی طولانی تا تبدیل شدن ویروس کرونا به بیماری بومی وجود دارد و این بیماری همچنان می‌تواند با ایجاد موج‌های بزرگ زمینه سرایتش را در سراسر جهان موجب شود.

ویروس کرونا هنوز به بیماری فصلی یا الگوی سرایتی تبدیل نشده و قادر است منجر به همه‌گیری‌هایی در ابعاد بزرگ شود. طی سه سالی که همه‌گیری کرونا جهان را تحت تاثیر قرارداده بود، بارها و بارها مسوولان در حوزه‌های مختلف با عادی‌سازی این مساله باعث شدند تا مردم به اشتباه افتاده و میزان خطرناک بودن این بیماری را جدی نگیرند، تا امروز بیش از 144 هزار نفر در کشور جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، خانواده‌های بسیاری بی‌سرپرست شدند، بچه‌های زیادی به دلیل همین بیماری پدر و مادر خود را از دست دادند. تعداد افرادی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می‌کردند و در راه مراقبت از جان بیماران جان خود را از دست دادند نزدیک به 200 نفر برآورد شده است.

با تمام این آمار و ارقام باید توجه داشته باشیم که کرونا هنوز می‌تواند خطرناک باشد. در واقع نوع‌های جهش یافته این ویروس می‌توانند موج‌های ابتلا تازه‌ای را در کشور ما یا دیگر کشورهای جهان رقم بزنند. پس بی‌توجهی به اهمیت پیشگیری از بروز پیک جدید در کشور می‌تواند مشکلات تازه‌ای را به وجود بیاورد. از سوی دیگر افراد باید مساله تکمیل کردن دوره‌های تزریق واکسن را جدی بگیرند. از سوی دیگر همچنان باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید شود.

 

ارسال نظر