باید واقعیتِ توده گاز متان در تهران را بپذیریم

۱۴۰۱/۰۹/۲۰ - ۰۲:۳۲:۰۷
کد خبر: ۱۹۵۲۱۱
باید واقعیتِ توده گاز متان در تهران را بپذیریم

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: ما باید واقعیت را درباره توده گاز متان بپذیریم، زیرا تا وقتی واقعیت را قبول نکنیم، به سراغ حل مشکل نخواهیم رفت. اما به نظر می‌رسد گزارش صحیحی در این خصوص در اختیار شهردار محترم تهران قرار نگرفت و بهتر بود دوستان سازمان مدیریت پسماند، اطلاعات صحیحی را در اختیار شهردار تهران قرار می‌دادند تا ایشان به تکذیب توده گاز متان در آسمان جنوب تهران نپردازد. در آخرین اظهارات مطرح شده در این زمینه، پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست گفته است که نمی‌توانیم بگوییم این پدیده وجود ندارد، چراکه وجود داشتن آن طبیعی است. به‌طور قطع مراکز دفن ما تصاعد گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد. مشکل اصلی این است که ما ۸۰ تا ۸۵ درصد پسماندهایمان را دفن می‌کنیم. به عبارتی حجم مراکز دفن ما بسیار است و در نتیجه تصاعد گاز متان بسیاری را شاهد هستیم.

    رد وجود توده گاز متان توسط مدیریت شهری تهران

تایید وجود توده انبوه گاز متان در آسمان جنوب تهران توسط مسوولان و کارشناسان محیط زیست اما در شرایطی رخ داده است که در هفته‌های اخیر، مسوولان مدیریت شهری تهران وجود چنین توده‌ای را در مصاحبه‌های مختلف تکذیب کرده‌اند. به‌طور مثال، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در تاریخ ۱۴ آبان وجود این توده را تکذیب و اعلام کرد که «هنوز گزارشی توسط دستگاه‌های بالادستی به ما اعلام نشده است. البته ناسا همه‌چیزش دروغ است و این هم دروغ است.»

    شهرداری به دنبال قرارداد خارجی برای استحصال متان بود

در این میان اما با وجود اینکه در هفته‌های اخیر، درب اظهارنظرها توسط مسوولان مدیریت شهری تهران درباره وجود توده عظیم گاز متان بر فراز مجتمع پسماند آرادکوه بر پاشنه تکذیب چرخیده است، مسوولان مرتبط با این حوزه در سازمان محیط زیست همچنان به تایید این مساله می‌پردازند و معتقدند دفن و تلنبار شدن حجم عظیمی از زباله‌تر و مواد آلی در مجتمع آرادکوه در طول چند دهه متوالی، به همراه وجود یک مرکز دامداری بزرگ در جنوب تهران و البته سایر مراکز متصاعدکننده گاز متان در این منطقه، موجب ایجاد توده انبوه متان شده و این مساله قابل انکار نیست. این نکته‌ای است که «داریوش گل علیزاده» سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: در هفته‌های اخیر شورای شهر تهران از ما درخواست کرده بود که مستندات خود درباره وجود توده ابر متان در آسمان جنوب تهران را ارایه کنیم و ما نیز گزارشاتی که این مساله را تایید می‌کند، به شورای شهر ارایه کرده‌ایم. همچنین سازمان فضایی ایران، وجود توده گاز متان بر فراز مجتمع آرادکوه را تایید کرده است و از نظر ما هم انتشار گاز متان از این مجتمع که بیش از ۶۰ سال است در آن زباله دفن می‌شود، کاملا طبیعی است. او افزود: موضوع انتشار گاز متان از مجتمع آرادکوه مساله جدیدی نیست و در سال‌های ۹۶ و ۹۷ مسوولان وقت شهرداری تهران، پروژه‌ای را برای استحصال گاز متان از این مجتمع با یک شرکت کره‌ای پیش بردند و حتی این پروژه تا آستانه عقد قرارداد پیش رفت، اما به دلایل مختلف این قرارداد امضا نشد، آن هم در شرایطی که آن قرارداد می‌توانست منافع برد - برد را برای دو طرف به همراه داشته باشد. به همین دلیل نیز شهردار پیشین تهران در سال ۹۸ نامه‌ای را خطاب به معاون اول رییس‌جمهور وقت نوشته و درخواست کرده بود که هیات دولت تضمین‌هایی را برای شرکت کره‌ای فراهم کند تا این شرکت بتواند با شهرداری قرارداد ببندد، اما این اتفاق نیفتاد و از آن زمان تا امروز هنوز پروژه استحصال گاز متان از مجتمع آرادکوه به نتیجه نرسیده است.

      شهرداری باید به دنبال تولید انرژی از استحصال گاز متان برود

گل علیزاده با تاکید بر اینکه گاز متان یک منبع مناسب برای تولید انرژی محسوب می‌شود، گفت: گاز متان همان گاز شهری است که اصلی‌ترین منبع گرمایش منازل مسکونی و واحدهای تجاری و اداری به حساب می‌آید. بنابراین استحصال گاز متان از زباله‌ها حتما می‌تواند به کسب درآمد منجر شود و شرکت کره‌ای نیز به دنبال همین مساله بود. البته حالا که قرارداد با شرکت کره‌ای امضا نشده است، بازهم به شهرداری تهران توصیه می‌کنیم که هم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مجتمع آرادکوه و هم برای درآمدزایی و جلوگیری از هدررفت گاز متان، با کمک شرکت‌های دانش بنیان داخلی به طرف استحصال گاز متان از زباله‌های انباشت شده در مجتمع آرادکوه پیش برود.

    روزانه ۷۵۰۰ تن زباله وارد مجتمع آرادکوه می‌شود

گل علیزاده با اشاره به ورود روزانه ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تن زباله به مجتمع آرادکوه گفت: هم‌اکنون روزانه ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تن زباله از کلان‌شهر تهران و مناطق اطراف آن وارد مجتمع آرادکوه می‌شود. بخشی از این زباله در مجموعه آرادکوه جداسازی می‌شود، بخش دیگر به کمپوست تبدیل می‌شود، بخشی هم سوزانده می‌شود، اما متاسفانه بخش زیادی از زباله‌های ورودی به این مجتمع همچنان دفن یا انباشته می‌شود که همین مساله به عامل اصلی انتشار گاز متان و سایر آلاینده‌ها در مجموعه آرادکوه تبدیل شده است؛ به خصوص که همچنان حجم زیادی از زباله‌های تلنبارشده از سال‌های گذشته در این مجموعه وجود دارد.

 

ارسال نظر