افزایش ابتلا به آنفلوآنزا و نبود داروی آنتی‌بیوتیک جدی است

۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۰۱:۴۶:۳۴
کد خبر: ۱۹۴۱۲۱
افزایش ابتلا به آنفلوآنزا و نبود داروی آنتی‌بیوتیک جدی است

6  بیمار SMA  طی دو ماه گذشته جان باخته اند

گلی ماندگار|

 تا کجا می‌توان با وعده‌هایی که اجرایی نمی‌شود یک کشور را اداره کرد. این روزها کمبود داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک هم به یکی از معضلات تبدیل شده است، زمانی کمبود و نبود داروی بیماران خاص را می‌شد به مساله تحریم و... گره زد اما نبود آنتی‌بیوتیک و شربت سرماخوردگی کودکان و... را باید به چه چیزی گره زد. به بی‌توجهی مسوولان و بی‌تدبیری آنها، به تولید‌کنندگان داخلی که سود خود را بر سلامت بیماران ارجح می‌دانند؟ به چه چیزی؟ اینکه بنا به گفته مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بیش از 2 ماه از واردات داروی بیماران SMA به کشور می‌گذرد اما هنوز این دارو در دسترس بیماران قرار نگرفته و طی همین دو ماه 6 بیمار جان خود را از دست داده‌اند و برخی دیگر از بیماران به استفاده از دستگاه ونتیلاتور محتاج شده‌اند، دستگاه تنفس مصنوعی که وقتی کار به استفاده از آن می‌رسد دیگر نمی‌توان با قرص و دارو بیمار را به روزهای قبل برگرداند. چه اتفاقی در حال وقوع است که بخش بهداشت و درمان کشور تا این حد با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کند و البته هیچ کدام از مسوولان خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانند. چرا مجلس هیچ برنامه‌ای برای استیضاح وزیر بهداشت و درمان ندارد، چه اتفاقی باید رخ بدهد تا بالاخره مسوولان به این نتیجه برسند که در جایی از این وزارتخانه عریض و طویل کسانی هستند که کارشان را به درستی انجام نمی‌دهند. در حال حاضر چه چیزی می‌تواند از جان انسان‌ها مهم‌تر باشد. حفظ سلامتی بیماران و تامین داروهای مورد نیاز آنها در هر کشوری بر عهده دولت است. دولتی که مالیات می‌گیرد تا رفاه نسبی را برای مردم فراهم کند. دولتی که موظف است اولین و تنها اولویتش حفظ جان بیماران باشد، اتفاقی که سال‌های سال است در کشور ما رخ نمی‌دهد، هیچ‌وقت در هیچ زمانی و هیچ دولتی بهداشت و درمان اولویت اول نبوده و نیست، همین امر باعث شد تا در سه سال کرونا ما با چنان آمارهای وحشتناکی از مرگ و میر مواجه باشیم و حالا این آنفلوآنزا است که به جان مردم افتاده و حتی می‌تواند جان کودکان و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است را بگیرد. بیماران خاص هر روز برای تهیه داروهای مورد نیاز خود باید ساعت‌ها از این داروخانه به آن داروخانه بروند تا شاید بتوانند کمی بیشتر زنده بمانند. بیماران SMA باید در انتظار داروهایی که می‌گویند وارد شده اما توزیع نمی‌شود جان بدهند. چه کسی باید جوابگوی خانواده‌های بیمارانی باشد که مقابل چشم آنها ذره ذره آب می‌شوند و کسی کاری برایشان نمی‌کند. وزیر بهداشت کجاست؟ رییس سازمان غذا و دارو که به گفته خودش به دلیل کمبود دارو استعفا داده و حالا در پست و مقام دیگری روزگار می‌گذراند با وجدانشان چطور کنار خواهند آمد؟ 

   افزایش 70 درصدی بیماران مبتلا به  آنفلوآنزا

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روزانه حدود 30 هزار نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند که در پی آن یک هزار و 200 تا یک هزار و 400 نفر بستری شده‌اند، با بررسی‌های صورت گرفته و انجام نمونه‌گیری در بیش از 2 هزار نفر، تست آنفلوآنزا بالای 50 درصد مثبت شده در حالی که وضعیت مثبت شدن تست کرونا کمتر از 10 درصد است. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دو هفته گذشته به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش یافته و هفته گذشته نسبت به هفته قبل حدود 30 درصد و نسبت به 2 هفته قبل، تعداد مراجعین حدود 70 درصد بیشتر شده است.

   تزریق واکسن باید در دستور کار قرار گیرد

بر اساس اظهارات سعید کریمی بیماری آنفلوآنزا قدیمی است و واکسن‌ها بر آن بسیار موثر هستند اما ضرورتی ندارد تمام افراد واکسن را تزریق کنند. افراد دارای بیماری قلبی، تنفسی، کلیوی، بیماران دارای دیابت کنترل نشده، افراد دارای بیماری زمینه‌ای دارای نقص ایمنی، افراد سالمند و زنان باردار مستعد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند و باید واکسن را تزریق کنند. در هفته گذشته نزدیک به 2 میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا در کشور توزیع شده است. او افزود: اکنون بیماری آنفلوآنزا که در کشور شیوع پیدا کرده همان سویه‌های قدیمی1N1 H و3N2 H است در 2 سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم ویروس، زیاد نمود پیدا نکرد اما با کاهش رعایت شیوه نامه هاو افزایش برخورد سیستم ایمنی با ویروس بیماری خودش را نشان داده است. آنچه که حائز اهمیت است، دو نوع ویروس آنفلوآنزا، A  و B، باعث همه‌گیری سالانه آنفلوآنزا می‌شوند و هیچ کشوری نمی‌تواند از ورود این بیماری جلوگیری کند، بنابراین رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی می‌تواند در کنترل و مقابله با این بیماری موثر باشد. 

   ماسک بزنید

همانطور که مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای بر تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد. این مرکز در راستای مراقبت و کنترل بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری‌های واگیر شدید تنفسی و کاهش حساسیت عمومی نسبت به رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی، ایجاد آمادگی‌های لازم با شروع فصل سرما را الزامی دانست و ۶ کار اساسی پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، در صورت امکان استفاده از ماسک یک‌بار مصرف، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیری داشته باشید و بنا به تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک؛ (این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند)، پرهیز و عدم حضور در اماکن عمومی و تجمعات را در کنترل و پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری‌های تنفسی موثر عنوان کرد.

   ایجاد آمادگی‌های لازم در کنترل و پیشگیری بیماری‌های تنفسی الزامی است

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به «تعادل» می‌گوید: در فصل شیوع آنفلوآنزا پزشک برای تشخیص این بیماری و رد کردن علل دیگری مانند کرونا ویروس، طی ۳ تا ۴ روز پس از شروع علائم و نشانه‌ها، مانند تب، سردرد، دردهای عضلانی، گلو درد، ضعف، خستگی، سرفه، گلو درد، گرفتگی بینی و آبریزش بینی آزمایش تشخیص آنفلوآنزا را درخواست می‌دهد. شهنام عرشی می‌افزاید: پزشکان به‌طور معمول آنفلوآنزا را بدون انجام آزمایش تشخیصی، درمان می‌کنند. اما، آزمایش آنفلوآنزا می‌تواند به رد سایر بیماری‌ها مانند کرونا ویروس کمک کند و احتمال استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های غیرضروری را در افراد کاهش می‌دهد.او می‌گوید: سالمندان، کودکان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم و غیره با توجه به اینکه سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به سایر افراد دارند، وقتی دچار آنفلوآنزا بشوند در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند، به همین دلیل توصیه می‌شود هر چه سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

   مرگ 6 بیمار مبتلا به SMA در دو ماه گذشته

به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از مبتلایان به دیستروفی یا همان SMA اصل ماجرا این است که هرچه از عدم توزیع دارو می‌گذرد بیماران دارند می‌میرند، اگر فوت هم نکنند ضعیف‌تر می‌شوند و به دستگاه تنفسی وابسته می‌شوند. بیماری که به دستگاه تنفسی وابسته شود باید چهار سال دارو بگیرد تا دوباره بتواند از دستگاه جدا شود. رامک حیدری می‌گوید: درهمین دو ماه اخیر شش بیمار فوت شدند و تعداد زیادی از بیماران به دستگاه‌های تنفسی وابسته شدند، مساله مهم این است که اگر بیماری به دستگاه وابسته شود دیگر به سختی می‌تواند با مصرف قرص سلامتی خودش را به دست بیاورد. او در پاسخ به این سوال که چرا توزیع دارو بین بیماران SMA اینقدر زمان بر شده است می‌گوید: به این خاطر که وزارت بهداشت و درمان باید خیلی قبل‌تر از اینکه بخواهد دارو را وارد کشور کند باید یک سری پروتکل‌هایی را انجام می‌داد. در ابتدا باید تعداد و اسامی بیماران و البته نوع ابتلا هم باید مشخص می‌شد. اما متاسفانه وزارت بهداشت و درمان در این زمینه کوتاهی کرد.  رامک حیدری در ادامه اظهار می‌دارد: دارو وارد کرده‌اند اما نمی‌دانند این دارو را باید به کدام بیمار بدهند، هنوز نمی‌دانند کدام پزشکان می‌توانند این داروها را تجویز کنند. یعنی این اهمال کاری‌ها سبب شده دارو مدت‌ها در انبارشان باشد اما ندانند چه کاری می‌توانند انجام دهند. هنوز پزشکی نمی‌تواند دارو را تجویز کند برای اینکه هنوز تکلیف بیمه برای پوشش دارو مشخص نشده است، تازه با بیمه‌ها جلسه گذاشتند، تازه مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی را باید از سازمان برنامه و بودجه بگیرند تا بتوانند به بیمه‌ها پول بدهند، بنابراین یک بی‌نظمی عجیبی وجود دارد. او در پاسخ به این سوال که آیا بیماران شناسایی شده‌اند می‌گوید: بله، از انجمن SMA لیست بیماران را خواستند که همکاران تهیه و ارسال کردند، درصورتی که برای شناسایی بیماران نباید وابسته به انجمن باشند. چرا که ممکن است یک بیمار هیچ‌وقت عضو انجمن‌ها نشده باشد. وزارت بهداشت باید سیستم رجیستری قوی داشته باشد که با کمک همه دانشگاه‌های علوم پزشکی بیماران را شناسایی کند، اما برعکس از ما آزمایش ژنتیک بیماران را می‌خواهند که بدانند چه‌کسی مبتلا به بیماری است. البته از حدود۶۷۰ بیمار، آزمایش ژنتیک ۳۰۰ بیمار را آماده کردیم و برای‌شان فرستادیم تا حداقل مدارکشان آماده باشد.

 

ارسال نظر