شکستن استخوان‌ها به وقت تورم

۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۰۱:۴۲:۰۶
کد خبر: ۱۹۳۵۳۹
شکستن استخوان‌ها به وقت تورم

آثار گرانی لبنیات بر افزایش بیماری پوکی استخوان در افراد

گلی ماندگار|

 اتفاق خاصی رخ نداده است فقط طی 6 ماهی که زمان برد تا بالاخره دولت اجازه اجرایی شدن افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان را بدهد، خط فقر از 12 میلیون تومان به 18 میلیون تومان رسید، این یعنی افزایش حقوق هم از سوی تورم بلعیده شد و دیگر به هیچ دردی نمی‌خورد. حالا کار به جایی رسیده که افزایش میزان ابتلا به بیماری پوکی استخوان هم با تورم و گرانی قیمت لبنیات ارتباط مستقیم پیدا کرده است. یعنی سفره‌هایی که به دلیل فقر خالی از مرغ و گوشت بودند، حالا دیگر شیر و پنیر هم در آنها یافت نمی‌شود، این مساله در دراز مدت یعنی سوءتغذیه بیشتر برای کودکان و بیماری‌های بیشتر برای بزرگسالان. این که فقط طی چند ماه نرخ یک کیلو مرغ از دو برابر هم بیشتر شده و حالا مردم برای خرید هر کیلو از این گوشت سفید که خیلی‌ها آن را جایگزین گوشت قرمز کرده بودند و دیگر توان تهیه این را هم ندارند به 80 هزار تومان رسیده است. البته نرخ‌های دستوری دولت چیز دیگری می‌گویند ولی مساله اینجاست که کسی به نرخ‌های دستوری عمل نمی‌کند و این تولید‌کنندگان و واسطه‌ها هستند که نرخ‌ها را تعیین می‌کنند و کاری هم به نرخ‌های دستوری ندارند، اگر قرار بود نرخ‌ها دستوری باشند که خیلی وقت پیش باید نرخ‌ها به همان اسفند 1400 برمی‌گشت، همان موقعی که رییس دولت دستور داد فقر ریشه کن شود و نشد. البته نرخ‌های اسفند 1400 هم در مقایسه با نرخ‌های 1399 و 1398 هم تورمی قابل ملاحظه را نشان می‌داد اما مردم به همین هم راضی بودند و نشد. به هر حال این مساله است که افزایش نرخ تورم هر روز سفره‌های مردم را خالی‌تر از قبل می‌کند، مساله‌ای است که نمی‌توان آن را انکار کرد. 

       نرخ تورم کمرشکن شده است

خسرو دیهیمی، کارشناس اقتصاد درباره میزان افزایش تورم در کشور به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه افزایش روز افزون تورم به قدری زیاد شده که دیگر نمی‌توان منکر آن شد و البته کنترل کردن آن هم کار ساده‌ای نیست و نخواهد بود. اقتصاد کشور روزهای سختی را می‌گذراند، نرخ تورم کمر شکن شده است و افزایش روز افزون افرادی که زیر خط فقر سقوط می‌کنند بر این مساله صحه می‌گذارد. اینکه خط فقر 18 میلیون تومان اعلام می‌شود در حالی که حقوق کارگران 6 میلیون تومان است یعنی یک سوم این مبلغ خود گواه بروز مشکلات عدیده معیشتی و اقتصادی در کشور است.  او می‌افزاید: تعداد قابل توجهی از افراد جامعه در حال حاضر دچار فقر مطلق هستند. فقر مطلق به وضعیتی گفته می‌شود که در آن افراد از منابع ضروری برای ادامه زندگی به‌کلی محروم هستند و در تداوم زندگی دچار مشکل می‌شوند. این افراد از تأمین نیازهای اساسی از قبیل خوراک، پوشاک و سرپناه ناتوانند و معیار برای شناخت این شرایط نیز درآمدهای روزانه یک دلار و 90 سنت یا سه دلار و 10 سنت در سطح جهان است (در ایران درآمد روزانه بین70 تا 100 هزار تومان محاسبه می‌شود). در ایران18 درصد از افراد جامعه دچار فقر مطلق هستند؛ یعنی به ازای هر 5 نفری که در روز ممکن است از کنار شما رد می‌شوند، یک نفر در فقر مطلق به سر می‌برد و نیازهای اولیه‌اش برطرف نشده است. این کارشناس اقتصادی می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر امیدِ به خانه‌دار شدن یک کارگر در تهران به 123 سال رسیده است. حالا پوشاک، درمان، هزینه‌های تحصیل و سایر خرج‌ها را کنار این داده‌ها بگذارید؛ تورم واقعاً بیداد می‌کند. این مساله نشان‌دهنده افزایش بیش از پیش فقر مطلق در کنار فقر نسبی در ایران و کم شدن امید به زندگی در کنار آن است. خسرو دیهیمی می‌افزاید: اما فقر نسبی زمانی اندازه‌گیری می‌شود که یک فرد نتواند حداقل سطح استانداردهای زندگی را در مقایسه با دیگران و در همان زمان و مکان خود فرد برآورده کند. تعریف فقر نسبی از کشوری به کشور دیگریا از جامعه‌ای به جامعه دیگر متفاوت است. درکل فقر نسبی یعنی حداقل سطحی از توانایی برای رسیدن به حداقل‌های زندگی وجود داشته باشد و این حداقل‌ها مواردی همچون مسکن مناسب، درمان، پوشاک، و ... را شامل می‌شود.

       خط فقر 18 میلیون و 290 هزار تومان

اکنون خط فقر نسبی خانوارها در ایران به 18 میلیون و 290 هزار تومان رسیده است. این خبر را فرامرز توفیقی، رییس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار، اعلام کرد و گفت که بدنه جامعه کارگری ایران از منظر معیشت مانند بیماری است که با 10 درصد قلبش زندگی می‌کند؛ و در این بین «افشین حق‌پرست» با اشاره به خلق روزانه 2700 میلیارد تومان نقدینگی پیش‌بینی کرده بود که خط فقر تا پایان سال به بالای18 میلیون تومان برسد.این در حالی است که اکنون تورم در کشور ما یک بیماری پولی خطرناک است که می‌تواند بنیان اقتصادی را دچار آسیب جدی کند و بخشی از این بحران نیز به دست بانک مرکزی و شبه بانک‌های آن خلق می‌شود. در ادامه نیز اگر برای این بحران چاره‌ای اندیشیده نشود، این مساله به معنای ورشکستگی اقتصاد و ندانم‌کاری اقتصادی است. حق‌پرست در همین باره معتقد است که عدم ارتباط بانکی کشور موجب عدم جذب سرمایه شده و در عین حال موفق به جلوگیری از فرار سرمایه معنوی و پولی نیز نشدیم و پول‌ها در حال فرار از کشور هستند. او با بیان اینکه درآمدهای دولت طی یک سال باید هزینه‌ها را جبران کند، گفت: متأسفانه سر بزرگ هزینه‌های دولت بر تن نحیف درآمدهای آن سنگینی می‌کند و هزینه‌های دولت هم قابل کم شدن نیست.

       متناسب‌سازی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری

خسرو دیهیمی در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: بالاتر رفتن خط فقر و رسیدن به 18 ملیون تومان در حالی رخ داده است که چند روز پیش طرح متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در قالب یک لایحه دوفوریتی به صحن مجلس رفت. طبق تصمیم اخیر دولت و مجلس، قرار است دست‌کم یک میلیون تومان به حقوق کارمندان و 900 هزار تومان به دریافتی بازنشستگان بخش دولتی اضافه شود که در نهایت حداقل حقوق برای کارمندان دولت به پیشنهاد خود دولت به 6 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یابد و در این بین حداقل دستمزد کارگران هم‌اکنون 5 میلیون و 700 هزار تومان است که تقریبایک‌سوم فاصله خط فقر 18 میلیون تومانی را پر می‌کند. این در حالی است که دستمزد یک کارگر با تمام حقوق و اضافه کاری، عائله مندی، حق مسکن، و بسیاری از انواع مزایای دیگر به 9 میلیون تومان نمی‌رسد. او می‌افزاید: از طرف دیگر آمارهای جدید حکایت از آن دارد که میانگین هزینه معیشت کارگران به بیش از 18 میلیون تومان در ماه رسیده و البته که باید رشد شتابان تورم هم در روزهای اخیر را نیز در نظر گرفت که احتمال داده می‌شود خط فقر تا آخر سال حتی از 18 میلیون تومان نیز فراتر رود و این شکاف عظیم بین هزینه و درآمد خانوارهای ایرانی روز به روز بیشتر می‌شود.این شکاف عمیق تاثیر بسیاری بر سطح زندگی خانوارهای ایرانی در ابعاد مختلفی مانند مسکن، تحصیل، درمان و... می‌گذارد و بسیاری از افرادی که در فقر نسبی هستند را وارد شیب شدید نمودار فقر مطلق می‌کند و جمعیت این قشر از افراد را افزایش می‌دهد.

       آثار گرانی لبنیات  بر افزایش بیماری پوکی استخوان

از سوی دیگر رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در جمعیت بالای۶۰ سال کشور، شیوع پوکی استخوان بیش از ۴۲ درصد است، گفت: این درحالی است که عدم دسترسی کافی به دستگاه تشخیصی بیماری سبب می‌شود تا تشخیص پوکی استخوان برای نزدیک۶۸ درصد کسانی که در معرض خطر هستند (دو سوم افراد) انجام نشود.دکتر افشین استوار افزود: به‌طور کلی میزان دریافت پروتئین، کلسیم و ویتامین D برای داشتن یک استخوان سالم و قوی بسیار اهمیت دارد که ما یک استخوان قوی و سالم داشته باشیم. یکی از منابع اصلی تامین پروتئین و کلسیم، لبنیات و به خصوص شیر است. از سوی دیگر تغذیه انحصاری با شیر مادر در دوره شیرخوارگی بسیار با اهمیت است و مطالعات مختلفی وجود دارد که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در بزرگسالی توده استخوانی بهتری داشته و کمتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.او تاکید کرد: آنچه مسلم است این است که گران شدن لبنیات و در دسترس نبودن شیر و مواد لبنی، مصرف آن را در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش داده است و این می‌تواند عاملی باشد که در آینده مشکل پوکی استخوان تشدید شود. موضوع مهم‌تر این است که در کشور ما جمعیت سالمندی به سرعت در حال افزایش است؛ بنابراین از آنجایی که پوکی استخوان مشکل دوره سالمندی است، تغذیه ناکافی در زمان جوانی و نوجوانی می‌تواند این مشکل سالمندی را تشدید کند.

       حرف آخر

فقر، سوءتغذیه به همراه می‌آورد و این مساله سلامت انسان را به خطر می‌اندازد، وقتی قیمت لبنیات که یکی از منابع اصلی تغذیه به شمار می‌رود بیش از 43 درصد افزایش داشته است، خالی شدن سبد معیشت از این منبع اصلی غذایی امر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، حالا دیگر پوکی استخوان هم یکی از عوارض تورم به شمار می‌رود، بیماری که می‌تواند در طولانی مدت اثرات سوء زیادی بر سلامت افراد جامعه داشته باشد.

 

ارسال نظر