تعیین شهریه مدارس غیردولتی به رتبه‌بندی گره زده شده است

۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۰۶:۴۹:۳۵
کد خبر: ۱۹۳۰۰۶
تعیین شهریه مدارس غیردولتی به رتبه‌بندی گره زده شده است

این روزها اخبار مربوط به طرح رتبه‌بندی مدارس و شهریه‌ها و ... بسیار داغ شده است، بماند که بسیاری از معلمان از نحوه اجرایی شدن رتبه‌بندی راضی نیستند و خیلی از آنها این روش را تنها زمان خریدن برای دولت می‌دانند تا پرداخت‌های معلمان را به تعویق بیندازد، اما مساله دیگری که باعث شده تا بسیاری از اولیا هم سرگردان شوند، مساله رتبه‌بندی و تاثیر آن بر شهریه مدارس است، در حال حاضر بسیاری از مدارس منتظر هستند تا در نهایت با اعلام نتایج رتبه‌بندی معلمان، رتبه هر مدرسه مشخص شده و به این صورت آنها بتوانند شهریه مناسب با رتبه تعیین شده را از دانش‌آموزان دریافت کنند، مساله‌ای که قطعا نه تنها به نفع مردم نیست که باعث می‌شود هزینه‌های تحصیلی دانش‌آموزان یک بار دیگر سیر صعودی داشته باشد. در واقع باز هم اصل 37 قانون اساسی است که نادیده گرفته می‌شود و به این ترتیب باز هم این دانش‌آموزان و اولیا آنها هستند که از این ماجرا ضرری تازه را متحمل می‌شوند. در واقع افزایش تعداد مدرسه‌های پولی در کشور باعث شده تا آموزش و پرورش دیگر نتواند نظارت لازم و کافی بر آنها داشته باشد و به این ترتیب مدارس به بهانه‌های مختلف می‌توانند از اولیای دانش‌آموزان طلب پول کنند و البته طبق هیچ قانونی هم نمی‌توان مانع این کار شد. مساله اینجاست که حتی مدارس دولتی هم از آنجایی که بودجه مورد نیاز خود از آموزش و پرورش را دریافت نمی‌کنند، برای تامین هزینه‌های مدرسه به پول گرفتن از دانش‌آموزان روی می‌آورند و به این ترتیب کلا مساله آموزش رایگان برای همه اقشار جامعه منتفی به نظر می‌رسد. 

    هر چه رتبه بالا‌تر شهریه بیشتر

مساله قابل توجه این است که اگرمیزان شهریه‌ها به طرح رتبه‌بندی معلمان گره زده شود، که گویا بر اساس اعلام رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی، این اتفاق رخ داده است، هر چه ربته مدرسه‌ای بالاتر باشد می‌تواند شهریه بیشتری را از دانش‌آموزان طلب کند و این امر کاملا قانونی خواهد بود. حال با توجه به این مساله ممکن است برخی از این مدارس به دلیل رتبه‌های بالایی که کسب می‌کنند شهریه‌های بیشتری از دانش‌آموزان بخواهند و به همین واسطه برخی دانش‌آموزانی که دیگر تمکن مالی ندارند باید از این مدارس بیرون رفته و در مدارس دیگری ثبت نام کنند. اینجاست که مساله گره خوردن تحصیل و کیفیت آن به پول می‌تواند برای آینده جامعه نه تنها مفید نبوده که خطر آفرین هم باشد، چه بسیار دانش‌آموزان با استعدادی که در مدارس دولتی از خدمات آموزشی با کیفیتی پایین بهره مند می‌شوند و ممکن است که استعدادشان هیچگاه مورد شناسایی قرارنگیرد، همانطور که رتبه بندی‌های کنکور طی سال‌های اخیر بر این مساله مهر تایید زده است و چه بسیار افرادی که تنها با پرداخت هزینه‌های بالا از کیفیت بالای خدمات آموزشی بهره مند می‌شوند اما در نهایت نفعی به جامعه نمی‌رسانند.

    رتبه‌بندی مدارس غیردولتی

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: رتبه‌بندی مدارس غیردولتی براساس شاخص‌های آموزشی و پرورشی انجام می‌شود و تعیین شهریه این مدارس هم به رتبه‌بندی گره زده شده است.احمد محمود‌زاده درباره رتبه‌بندی مدارس غیردولتی اظهار کرد: ۴۳ شاخص در اسناد بالادستی از جمله مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین داریم که براین اساس شاخص‌های آموزشی و پرورشی مشخص شده است.وی افزود: مجموعه این‌ شاخص‌ها در حوزه آموزش و پرورش در سامانه مشارکت بارگذاری می‌شود و هر مدرسه متناسب با این مشخصه‌ها، عددی را به خود اختصاص می‌دهد که براساس آن عدد مدارس در رتبه‌های مختلف از جمله رتبه یک، دو و سه قرار می‌گیرند.معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال بارگذاری شاخص‌ها هستیم تا رصد و پایش مدارس غیردولتی توسط این شاخص‌ها انجام شود. براساس این رتبه‌بندی، به مدرسه‌ای که حوزه آموزش و پرورش فعالیت مناسبی نداشته باشد از مدیر منطقه یا استان خواهان بهبود عملکرد مدرسه براساس شاخص‌های آموزشی، پرورشی و فرهنگی می‌شویم.

    افزایش شهریه بستگی به رتبه مدرسه دارد

محمودزاده خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه مدیریتی هم شهریه مدارس غیردولتی به شاخص‌های درنظر گرفته شده و رتبه‌بندی‌ها گره زده می‌شود و افزایش و کاهش شهریه مدارس غیردولتی به رتبه مدارس بستگی پیدا می‌کند. از برخورد و حمایت‌های سازمان از مدارس هم بواسطه این رتبه‌بندی انجام می‌شود، اگر مدرسه‌ای متناسب با آیین و شاخص‌ها حرکت می‌کند، رتبه را افزایش می‌دهیم. براساس اعلام محمودزاده، حدود ۱۲.۱۳ درصد معادل ۲ میلیون دانش‌آموز کشور در ۱۷ هزار مدرسه غیردولتی کشور تحصیل می‌کنند و ۲۰ هزار مرکز آموزشی شامل آموزشگاه‌های زبان، کلاس‌های کنکور، تقویتی و غیره در کشور وجود دارد.

 

ارسال نظر