تهران درمعرض پدیده بیابان‌زایی

۱۴۰۱/۰۶/۳۱ - ۰۱:۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۸۷۹
تهران درمعرض پدیده بیابان‌زایی

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کاهش آلودگی هوا در اولویت هیچ کس نیست بنابراین نمی‌توان انتظار هوای بهتری داشت حتی اگر سوخت و خودروها در کشور استاندارد شود اما باز هم وضعیت هوا به‌طور کامل بهتر نمی‌شود چراکه ۹۴ درصد تولید انرژی کشور در موتورخانه‌های منازل، کارخانه‌ها و... برپایه سوخت‌های فسیلی است. داریوش گل‌علیزاده در نهمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران که با هدف انتقال تجربیات، هماهنگی و مشارکت در مسائل محیط زیستی امروز در شهرداری تهران برگزار شد، درباره معضل آلودگی هوا اظهار کرد: باتوجه به بارگذاری زیاد جمعیت و فعالیت آنها در کلان‌شهرها، میزان سرویس‌دهی به این افراد باعث از دست رفتن منابع می‌شود. او ادامه داد: بایدها و نبایدهایی درحوزه محیط زیست وجود دارد. در زمینه بایدها می‌توان به تکالیف در قوانین مدیریت پسماند، هوای پاک و حفاظت از خاک اشاره کرد. در زمینه نبایدها - نیز که بیش از بایدها دارای اهمیت است - می‌توان به طرح، پروژه و مصوبه‌های مغایر با سیاست‌های کاهش آلودگی هوا اشاره کرد. خودر محور بودن کشور باعث می‌شود که وضعیت همیشه همین گونه باقی بماند. گل علیزاده تاکید کرد: مساله و راهکار مشخص اما اجرا کردن آن دچار مشکل است. شعارها در این زمینه باید به تغییر رفتار مسوولان و مردم منجر شود تا وضعیت پیچیده‌تر از این نشود.

      اهمیت به آموزش در حوزه محیط‌زیست

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست آموزش را بسیار دارای اهمیت دانست و توضیح داد: آموزش بسیار موضوع مهمی است و نباید انتهای خط باشد بلکه باید ابتدا آموزش صورت بگیرد. محیط زیست تنها مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه به همه شهروندان ارتباط دارد. او با اشاره به موضوع نوسازی کلان‌شهرها افزود: در صورت نوسازی کلان‌شهرها دیگر نباید خودروهای دیزلی در شهرها وجود داشته باشند. خودروهای فرسوده باید جمع‌آوری شوند. به عنوان مثال از ۱۰۰۰ اتوبوس موجود باید تنها ۵۰۰ اتوبوس باقی بماند. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه تولید موتورهای کابراتوری ممنوع شده است اما هنوز با استفاده از آنها آلودگی بسیاری تولید می‌شود، گفت: در تهران منابع انتشار آلودگی بسیار بالاست، به همین علت استفاده از هر خودروی استاندارد و جدیدی موجب تشدید آلودگی می‌شود این در حالی است که هدف ما به حداقل رساندن آلودگی هوا است. گل علیزاده با اشاره به تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک اظهارکرد: بر اساس این تبصره آلودگی صنعتی و جلوگیری از ورود به مرحله بحران باید صورت بگیرد و محدودیت‌هایی اعمال شود. به گفته وی ستاد ملی مقابله با پدیده گردو غبار در مواقع بحران و اضطرار ناشی از مواجه شدن با گرد و غبار اقدامات لازم را انجام می‌دهد. 

      مدیریت یکپارچه شهری

گل‌علیزاده همچنین تهران را در معرض پدیده بیابان‌زایی دانست. او به راهکاری کلیدی اشاره کرد و گفت: بهترین راهکار مدیریت یکپارچه شهری است. گل علیزاده به توضیحی درباره قانون هوای پاک پرداخت و گفت: این قانون ۳۳ ماده دارد. برای ۱۷۶ تکلیف دستگاه احصا شده است. در ۱۰ سازمان اصلی و همچنین با ۲۳ دستگاه همکاری دارد. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مصرف مازوت در کلان‌شهرها بود که سعی در مدیریت آن داشتیم، توضیح داد: وزارت نیرو در بحث نیروگاه‌های بخاری، تامین حق‌آبه تالاب و توسعه نیروگاه تجدید پذیر اقداماتی انجام داده است. برای کاهش آلودگی هوا در کشور باید به سمت استفاده از نیروگاه‌های با انرژی تجدیدپذیر برویم. او با اشاره به موضوع مدیریت پسماند گفت: سلیقه مردم به سمت افزایش زباله رفته است در حالی که باید ابزار قانونی و تشویقی برای کاهش تولید پسماند وجود داشته باشد. در غیر این صورت منابع‌مان را از دست می‌دهیم. گل‌علیزاده ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ در ۲۷ شهر آلوده کشور با ۳۵ میلیون جمعیت، حدود ۲۱ هزار مرگ‌ و میر منتسب به آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق ۲.۵ میکرون در بزرگسالان گزارش شد که ۱۱.۳ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد کرده است. همچنین در تهران ۶۰۰۰ نفر جان خود را به این علت از دست داده‌اند. او تاکید کرد: زندگی در کلان‌شهرها پنج سال از عمر هر فرد را با توجه به چنین آلودگی‌هایی کم می‌کند باید ضمن توجه به امروز، برای آینده نیز راهکاری بیندیشیم که منجر به تشدید آلودگی نشود. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به مسائل محیط زیستی مانند فرونشست زمین و بحران آب اشاره و اظهار کرد: این مسائل بسیار جدی هستند حتی در سال ۹۸ جلسه‌ای برای چاره‌اندیشی نسبت به بحران آب برگزار شد اما با بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد کمی نگرانی‌ها برطرف شد. به‌طور کلی ما با هر تغییر اقلیم و بارش برف و باران مشکلات زیادی داریم همچنین در فرایند یخ زدایی در فصل زمستان که با استفاده از محلول شن و نمک صورت می‌گیرد، باعث آسیب به محیط زیست می‌شویم. به گفته گل‌علیزاده شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر دیگر نقاط جهان است.

 

ارسال نظر