خانه‌نشینی ۱۰ هزار پرستار طرحی دوره کرونا

۱۴۰۱/۰۶/۲۲ - ۰۲:۳۳:۵۶
کد خبر: ۱۹۲۵۵۵
خانه‌نشینی ۱۰ هزار پرستار طرحی دوره کرونا

گلی ماندگار|

 سال‌هاست که وزارت بهداشت و درمان به وعده‌های خود در مورد پرستاران عمل نمی‌کند، سال‌هاست که این قشر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و تنها چیزی که شنیده‌اند وعده و وعیدهای بی‌پایه و اساس بوده است، آنها حتی در دوران کرونا هم مورد تکریم قرار نگرفتند، نگاه وزارت بهداشت به پرستاران به گونه‌ای بوده که انگار وظیفه دارند جانشان را کف دست بگیرند و از بیماران مراقبت کنند اما حق ندارند حق و حقوقشان را مطالبه کنند. همانطور که بعد از فرو کش کردن پاندمی کرونا بیش از 10 هزار پرستار که قراردادهای 89 روزه استخدام شده بودند، از بیمارستان‌ها تعدیل شدند و انگار نه انگار که اگر اینها نبودند رسیدگی به این همه بیمار کرونایی امکان پذیر نبود. سال‌هاست در مورد تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وعده می‌دهند و آن را اجرایی نمی‌کنند، حتی وقتی قرار شد از دی ماه سال گذشته این طرح به اجرا در بیاید هم تاکنون وزارت بهداشت و درمان از اجرایی کردن آن طفره رفته است. پرستاران با حقوقی اندک، کار سخت انجام می‌دهند و گذران زندگی و معیشت در این شرایط اقتصادی باعث شده تا چند شیفت کار بدون استراحت را بپذیرند تا بتوانند هزینه‌های زندگی‌شان را تامین کنند و همین امر به کاهش کیفیت خدماتی که ارایه می‌دهند، می‌انجامد. اما گویا هیچ‌کدام از این اتفاقات برای وزارتخانه‌ای که مسوول رسیدگی به وضعیت این قشر زحمتکش است، مهم نیست. مساله اینجاست که کسی نمی‌داند اعتبارهایی که در دوران کرونا به وزارت بهداشت و درمان داده شده در کجا هزینه شد که پرستاران سهمی از آن نداشتند. البته بسیاری از پرستاران انفعال سازمان نظام پرستاری در قبال بی‌مسوولیتی‌های وزارت بهداشت را هم یکی از دلایل بی‌توجهی این وزارتخانه به وضعیت خود می‌دانند، اینکه هر از گاهی رییس این سازمان درخواست‌هایی را مطرح می‌کند اما فشاری بر  وزارتخانه وارد نمی‌شود، باعث شده تا پرستاران همچنان احساس بی‌پناهی داشته باشند. 

    باید معوقه‌های تعرفه‌گذاری پرستاران  هم پرداخت شود

رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اعلام شد که از آخر شهریور پرداختی‌های ناشی از تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، انجام می‌شود، گفت: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از اول دی ماه ۱۴۰۰ خواهد بود و باید معوقه آن پرداخت شود. محمد میرزابیگی در نشستی خبری درباره قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بیان کرد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تقریبا به مرحله اجرا رسیده و در این زمینه به ویژه از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم. در رابطه با این قانون، جلساتی با شورای عالی بیمه و دولت‌های دوازدهم و سیزدهم داشتیم که منجر به تصویب آیین نامه اجرایی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شد. در این زمینه سه دستورالعمل باید در راستای اجرای آیین‌نامه انجام می‌شد. اول آیین نامه ثبت خدمات در HIS بیمارستانی بود. دیگری آیین نامه رسیدگی به اسناد برای ممیزی‌های بیمه‌ای است و بخش سوم آیین‌نامه بازتوزیع است که نوشته شد و به شکل آزمایشی در چند بیمارستان اجرایی شد. او افزود: نهایتا در تاریخ ۱۶ شهریور قرار شد که آیین نامه ابلاغ شود تا حداقل به مدت یک ماه اجرای آزمایشی آیین‌نامه بازتوزیع انجام شود تا بر این اساس میزان دریافتی کارانه پرستاران مشخص شود. آیین‌نامه HIS و آیین‌نامه رسیدگی به اسناد، ریل‌گذاری اجرای آیین نامه بازتوزیع است. ما معتقد به اجرای قانون هستیم. الان آیین‌نامه‌ها شفاف اعلام شده است و برای اولین‌بار در تاریخ پرستاری کشور ضریب K و ارزش نسبی خدمات پرستاری تعریف شد که برابر با سایر گروه‌های پروانه‌دار یا پزشکان غیر عضو هیات علمی است.میرزابیگی تاکید کرد: هیچ کدام از اینهایی که تاکنون ابلاغ شده است وحی مُنزل نیست و نظرات و انتقادات هم اعمال می‌شود و از صاحب‌نظران هم می‌خواهیم اگر می‌توانند طرح بهتری مبتنی بر قانون ارایه دهند، حتما به ما کمک کنند و طرح‌خود را ارایه دهند تا بهترین طرح اجرایی شود. هرگاه لازم باشد می‌توانیم قطار درحال حرکت را تعمیر کنیم. رییس کل سازمان نظام پرستاری، گفت: قانون به موضوع بسته‌های خدمتی تاکید کرده است و باید این اتفاق می‌افتاد. 

   معاونت توسعه وزارت بهداشت پاسخگو باشد

او در پاسخ به سوالی درباره زمان اولین واریزی وجه حاصل از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای پرستاران، گفت: این سوال را باید معاونت توسعه وزارت بهداشت پاسخ دهد. در روز خدمت مهر ماندگار اعلام شد که از آخر شهریور پرداختی‌ها انجام می‌شود اما اگر تاخیری صورت گیرد، بدقولی وزارت بهداشت است. ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه اجرای طرح در سال جاری است به علاوه‌ ۱۶۲۰ میلیارد هم منابع کارانه‌های قبلی است و برای سال قبل ۳ تا ۳۷۵ میلیارد تومان به ازای سه ماه درنظر گرفته شده است. مراقبت‌های پرستاری تا قبل از یکپارچه شدن به اسم مراقبت‌های پرستاری مشروعیتی نداشت و با اقدامات صورت گرفته، به این فعل مراقبت پرستاری مشروعیت بخشیده شد. در بعد خدمت استانداردها، نوع و هزینه خدمت و...تعریف شد و تکه‌های جدا افتاده از هم شامل شش درصد بخش هتلینگ، سهمی از ۲۷.۵ درصد جزو حرفه‌ای و... را تحت عنوان مراقبت پرستاری در سرانه از سال ۱۴۰۲ قرار می‌گیرد اما فعلا معادل این سرانه را بودجه گرفتیم. ما ادعا نداریم تبعیض کلا رفع می‌شود اما راهی برای رسیدن به رفع تبعیض تعریف شده است که در آینده نتایج آن مشخص می‌شود. میرزابیگی ادامه داد: در بخش خدمات روتین و غیر روتین داریم. بسته خدمتی به تعداد بیمار بستگی دارد که چند بیمار و چند بسته خدمتی داشته باشید اما اگر پرستاری خدمات غیرروتین انجام دهد هم محاسبه خواهد شد و بسته خدمتی تنها برای بخشی است که بیمار در آن بستری شده است. تعریف بسته خدمتی عین مُر قانون است که باید نوشته و اجرا می‌شد. تا مرحله ابلاغ قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری همکاری لازم را داشته‌ایم تا قانون ابلاغ شود. از لحظه ابلاغ قانون مادامی که پرستاران به حقوق خود برسند مطالبه‌گر هستیم و با کسی تعارف نداریم.

    به حاشیه‌سازی‌ها ورود نمی‌کنیم

او با تاکید بر اینکه دوره پنجم سازمان نظام پرستاری به حواشی کار ندارد، اظهار کرد: البته اگر مشورتی کمک‌کننده باشد حتما از آن استفاده خواهیم کرد، اما اگر قرار برحاشیه‌سازی باشد ما ورود نخواهیم کرد؛ چون کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. کرونا هم طی حدود دو سال و نیم فضایی ایجاد کرد و به قول برخی‌ها، کرونا یک شِبه قیامت بود. اما بازهم در این شرایط سخت جامعه پرستاری رسالت خود را انجام داد و حتی آغوش بازی برای بیمارن کرونایی در بدترین شرایط شدند و کار خود را تعطیل نکردند.

   پرستاران در دوران کرونا  سخت کار کردند

او ادامه داد: کار با ماسک‌های  n۹۵ و  n۹۹ آن هم در هنگام فعالیت بالا واقعا سخت است و این نشان از اوج وجدان کاری پرستاری دارد. در شرایط کرونایی کار پرستاران بیشتر شد و نه دورکاری داشتند و نه کاهش ساعت کاری. در کرونا موضوعی وجود داشت که برخی بزرگان کشور هم به آن اشاره کردند و آن امر احتمال وقوع بیوتروریسم بود. اگر چنین امری درست باشد و قرار باشد بازهم تکرار شود آنهم در شرایط زیرساخت‌های ما باید با دغدغه بیشتری به این امر ورود کرد. میرزابیگی تاکید کرد: کارکنان سلامت هم مدافع سلامت مردم هستند و باید زیرساخت‌های حوزه سلامت را نیز مانند نیروهای امنیتی چه در بُعد کمی و چه کیفی برنامه‌ریزی و تامین کنیم.

   پول‌های دوران کرونا  در کجا هزینه شده است؟

او با اشاره به خانه‌نشینی ۱۰ هزار نفر نیرو مدافع سلامت، گفت: اگر پولی در کرونا به بدنه وزارت بهداشت داده شد معلوم نیست در کجا هزینه شد. پول‌های کمک مقام معظم رهبری در دوره کرونا کجا رفت؟ قرار شد صرف انگیزه‌سازی نیروهای درگیر کرونا شود که در حوزه پرستاری در این زمینه هزینه خاصی نشد. هزینه درست برای کار درست انجام شود نه اینکه این هزینه تنها صرف ساخت و ساز شود. ما نمی‌گوییم پول‌ها را بردند یا خوردند اما در زمان درست، کمک‌ها مشمول نیروهایی که در حال خدمت بودند، نشد و این آمار را هر کسی خواست ارایه می‌دهیم که ببینند چقدر به پرستاران کمک شده است؟

   طرح خدمتی‌ها را  برای کرونا فرا خواندند و بعد بیکار کردند

او درباره حوزه استخدام‌های پرستاران، بیان کرد: حدود ۱۰ هزارنفر از جوانان تمدید طرحی دوره کرونا خانه‌نشین شدند. این پرستاران جوان قبل از کرونا طرح عادی خود را به اتمام رسانده بودند اما از آنها خواسته شد که چون درگیر جنگ هستیم صبر کنند و با همان حقوق طرحی خدمت کنند. حدود ۱۷ هزار نفر از پرستاران جوان تمدید طرح دوران کرونا شدند و مردانه پای کار آمدند و قبول کردند با حقوق طرحی مجددا خدمت کنند اما الان با فروکش کردن موج کرونا ۱۰ هزارنفر از این عزیزان را خانه‌نشین کردند. مگر اینها که طرحشان تمام شده بود نمی‌توانستند جان خود را بردارند به خانه بروند؟ اما تمدید طرح کردند و حالا کسی که در دوره کرونا خودش دورکاری کرده است، می‌آید و سرباز دوره کرونا را به خانه می‌فرستد. میرزابیگی افزود: اگر جلوی این روند گرفته نشود ممکن است تا ۱۷ هزارنفر ادامه داشته باشد. بخشی از این جوانان متاهل هستند. مطلقا نباید فرد متاهل را خانه‌نشین کرد اما چرا این جوان باید به خانه برود؟ باید از اینها به عنوان قهرمان ملی یاد می‌شد که فداکاری کردند. اگر این عزیزان به کار برنگردند بداخلاقی بدی با آنها شده است که اگر خدایی نکرده بحرانی مشابه رخ دهد، شاید دیگر انگیزه‌ای در نیروهای پرستاری نماند. این ۱۷ هزار نفر جنس‌شان جنس شرکت در آزمون نیست، آنها در آزمون سخت کرونا خود را اثبات کردند. چه کسی در دوره کرونا با حقوق طرحی کار می‌کند؟

 

ارسال نظر