حفاظت از محیط زیست بدون حضور مردم دست‌نیافتنی است

۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - ۰۲:۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۹۲۳۲۴
حفاظت از محیط زیست بدون حضور مردم دست‌نیافتنی است

مشکلات زیست محیطی در کشور یکی دو تا نیست و حالا به گفته رییس سازمان محیط زیست فائق آمدن بر این مشکلات بدون همکاری مردم نمی‌تواند ممکن شود. اما سوال اینجاست که آیا وضعیت کنونی محیط زیست ایران با توجه به خشکسالی و از بین رفتن اکثر تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور و در آستانه خشکی قرار گرفتن دریاچه ارومیه باز هم می‌توان با کمک مردم این وضعیت را سامان بخشید یا قبل از هر چیز باید سیاست‌های موجود در این زمینه تغییر کنند؟

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش مردم و سمن‌های محیط زیستی در حفظ و صیانت از محیط زیست کشور، گفت: حفاظت از محیط زیست بدون حضور مردم دست نیافتنی است. علی سلاجقه راه‌اندازی ۳۲ خانه محیط زیست در استان‌های مختلف را دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای دانست و گفت: حتما بخش‌های مختلف سازمان حفاظت محیط زیست از طرح‌های پژوهشی شما استقبال می‌کنند. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آغاز به کار مرکز آموزش محیط‌بانی بعد از چندسال، خاطرنشان کرد: اینک قانون محیط‌بانان در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که با تصویب آن، جایگاه محیط‌بانان ارتقاء می‌یابد. سلاجقه اظهار داشت: در حال حاضر محیط زیست ما در خیلی از مسائل در آستانه‌ها قرار گرفته و همه ما مکلفیم که این محیط زیست را حفظ کنیم. او با اشاره به تاکید رییس‌جمهوری بر ارتقای جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست و برخورد قاطع این سازمان با تخلفات محیط زیستی، تصریح کرد: رییس‌جمهوری همواره بر رفع گره‌های ذهنی مردم و نیز تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمامی که به استخوان لای زخم محیط زیست کشور تبدیل شده‌اند، تاکید دارد. معاون رییس‌جمهوری با بیان اینکه اکنون مردم در موضوعات زیست محیطی از مسوولان جلوترند، مباحثی چون کمبود آب، فرونشست دشت‌ها، ریزگردها، پوشش گیاهی و جانوری و پسماند را از جمله دغدغه‌های محیط زیستی مردم برشمرد.

   عزم دولت بر تکمیل  پروژه‌های طرح احیای دریاچه ارومیه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح احیای دریاچه ارومیه، گفت: در بحث احیای دریاچه ارومیه یک طرح کلان تعریف شد و سرمایه‌های بزرگی از کشور در آن صرف شد اما هنوز همه پروژه‌های آن به بهره‌برداری نرسیده است. او با تاکید بر عزم دولت بر تکمیل پروژه‌های طرح احیای دریاچه ارومیه، یادآور شد: الان تونل کانی سیب مشکل فنی دارد که باید اصلاح شود و تا این اتفاق نیفتد، امکان انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه وجود ندارد. سلاجقه با بیان اینکه در دولت سیزدهم، حقابه محیط زیست پس از آب شرب در اولویت دوم تخصیص آب قرار دارد، تصریح کرد: از وزارت نیرو خواسته‌ایم که حقابه تالاب‌ها را سر تالاب به ما تحویل دهد.

   ضرورت بازبینی در مرزبندی مناطق چهارگانه محیط زیست

معاون رییس‌جمهور متذکر شد: اگرچه ما به دنبال حفظ، ارتقاء و توسعه مناطق ۴ گانه محیط زیست و نیز حیات وحش این مناطق هستیم اما در بعضی از قسمت‌ها، مرزبندی مناطق حفاظت شده، معیشت مردم را با محدودیت مواجه کرده است که می‌بایست روی مرز این مناطق بازبینی‌هایی صورت بگیرد. همچنین بر برخورد جدی سازمان حفاظت محیط زیست با زمین خواری و دست اندازی به بیت المال تاکید کرد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طراحی نقشه مکان یابی آب شیرین کن‌ها از سوی این سازمان و ارسال آن به سازمان‌های مختلف گفت: تا پایان شهریور، نقشه‌های ارزشگذاری اقتصادی منابع محیط زیستی ۶ استان کشور آماده خواهد شد.

   استفاده از ظرفیت‌های صندوق ملی  محیط زیست برای همه موضوعات محیط‌زیستی

سلاجقه با بیان اینکه هم‌اکنون صندوق ملی محیط زیست در عرصه فعالیت‌های محیط زیستی همه استان‌های کشور قرار گرفته است، تصریح کرد: صندوق ملی محیط زیست مرتب با استانداران و صنایع مختلف کشور در حال تعامل است. او خاطرنشان کرد: این صندوق دامنه فعالیت خود را از صنایع آلاینده به ارایه خدمات آموزشی و مشارکتی و مباحث مربوط به مناطق ۴ گانه و حیات وحش گسترش داده است و از ظرفیت‌های آن برای همه موضوعات محیط زیستی استفاده می‌شود. رییس سازمان محیط زیست تعامل سمن‌های محیط زیستی با صندوق ملی محیط زیست را سازنده خواند و افزود: در حال حاضر صندوق ملی محیط زیست با یک تیم جوان و آینده نگر که در مسائل اقتصادی و نحوه ارتباط‌گیری بسیار توانمند هستند، اداره می‌شود که مشغول تعریف پروژه برای موضوعاتی هستند که کشور واقعا در آنها مشکل دارد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد زیرساخت‌های قوی و بنیادی برای این سازمان را از وظایف معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی دانست و تاکید کرد: اگر این پایه‌ها و پی سنگ‌ها به خوبی ایجاد شود، بخش‌های دیگر سازمان می‌توانند محکم و استوار بایستند.سلاجقه، محیط زیست را یکی از نقاط اتحادآفرین در کشور توصیف کرد و گفت: پروژه تکثیر یوز آسیایی در اسارت یک دستاورد بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران بود.

 

ارسال نظر