دستگاه قضا به مافیای زباله ورود کند

۱۴۰۱/۰۶/۰۵ - ۰۴:۳۲:۲۹
کد خبر: ۱۹۱۹۹۵
دستگاه قضا به مافیای زباله ورود کند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زباله‌ها به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور مشکل‌ساز شده‌اند، گفت: زباله‌های سراوان سال‌ها روی هم انباشته شدند و به ارتفاع ۹۰ متر رسیده‌اند که شیرابه‌های آن جاری شده و مشکلاتی را به وجود آورده است که در تلاش برای ساماندهی آن هستیم.

    شکل‌گیری قرارگاه عملیاتی پسماند  برای مدیریت پسماند

علی سلاجقه درباره مساله پسماند زباله‌ها نیز گفت: زباله‌ها به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور مشکل‌ساز شده‌اند. به همین منظور قرارگاه عملیاتی پسماند در وزارت کشور شکل گرفت و همچنین ستاد ملی پسماند در سازمان حفاظت محیط زیست فعال است و هر هفته جلسه آن تشکیل می‌شود، بر این اساس ۱۲ رویکرد مناسب را برای قرارگاه تهیه کردیم. او اظهار کرد: به همین منظور اعتبار، بازه زمانی، روش کار و دستگاه‌های متولی مشخص شده‌اند، متاسفانه پسماند در کشور به باندهای مافیایی تبدیل شده است که برای مهار و کنترل آن باید دستگاه قضایی ورود کند تا بتوانیم آن را به ارزش افزوده برای تمام مردم تبدیل کنیم. رییس‌جمهور هم بر این مساله تاکید فراوان دارد. به گفته او، وزارت بهداشت، هم در زمینه پسماندهای خطرناک و ویژه کارهای خوبی انجام داده است.رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره پسماندهای آرادکوه نیز گفت: در زمینه آرادکوه تهران همیشه نماینده ویژه در جلسات پسماند سازمان محیط زیست حضور دارد تا خروجی جلسات را در قالب الگویی در مجموعه آرادکوه انجام دهد. او با اشاره به تولید روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران گفت: یک مساله مطرح است و آن اینکه کاش اصلا زباله تولید نمی‌شد، اما حالا که تولید می‌شود باید به مساله تفکیک از مبدا با جدیت ورود کنیم. در یکی از شهرهای کشور اسنپ برای این کار وجود دارد یعنی هر ساعت از شبانه‌روز زنگ بزنید به در منزل می‌آید و زباله‌ها را می‌برد. این زباله‌ها تفکیک و سپس به کفپوش تبدیل می‌شوند.

    شناسایی ۲۷۰ میلیون هکتار  کانون خارجی گرد و غبار

سلاجقه افزود: در زمینه گرد و خاک در داخل کشور اقدامات خوبی انجام شده است. ستاد مقابله با گردوغبار مستقر در سازمان محیط زیست، کانون‌های داخلی را شناسایی کرده است و در نشست‌های مختلف یک برنامه ۱۰ ساله برای کنترل کانون‌های داخلی تدوین و برای اجرا به دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، نفت، صمت و کشور داده شده تا عملیات میدانی آغاز شود. او درباره برنامه‌های مقابله با گردوغبار در کشورهای همسایه گفت: ۲۷۰ میلیون هکتار کانون خارجی گرد و غبار در شمال، شمال شرق، جنوب و جنوب شرق از کشورهای همسایه شناسایی شده که کشور ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مقابله با آنها را در قالب یک دیپلماسی فعال آغاز کردیم.

    نشست گلاسکو با محوریت تغییرات اقلیمی  و کاهش گازهای گلخانه‌ای

سلاجقه در ادامه درباره نشست گلاسکو گفت: این یک نشست با محوریت تغییر اقلیم و کاهش گازهای گلخانه‌ای برگزار شد که در آن بر صفر کردن میزان کربن تاکید شد. بر این اساس کشور آلمان پیشنهاد کرده بود که باید استفاده از زغال سنگ کاملا تعطیل شود. برخی کشورها مانند چین مخالفت کرده بودند. ما هم در کشور خودمان معادن خدادادی زیادی داریم که می‌توانیم به درستی از آنها استفاده کنیم. البته آلمان بر عدم استفاده از زغال سنگ تاکید کرد، اما اکنون می‌بینیم به علت شرایطی که پیش آمده آلمانی‌ها مجبورند حتی در خانه‌های خود برای گرمایش از زغال سنگ استفاده کنند. او اضافه کرد: در این نشست بحث تروریسم اقتصادی را مطرح کردم و گفتم که شما، ما را محصور کرده‌اید و حتی در بحث محیط زیست که یک مقوله یکپارچه و جهانی است ما را تحریم کرده‌اید، این کار تبعات محیط زیستی بسیاری دارد. در مجموع مسائل خودمان را مطرح کردیم. البته ما با اینکه هیچ تعهدی نداشتیم در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گام‌های خوبی برداشتیم، اما در قدم اول قرار بود چهار درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود بکاهیم که با اقدامات صورت گرفته از این عدد بسیار جلوتر هستیم.

    ضعف در قانون استفاده از سلاح  برای محیط‌بانان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درباره شهادت محیط‌بان «نجفی»، محیط‌بان کرمانشاهی در مقابل دادگاه اظهار کرد: سازمان محیط زیست درباره پرونده محیط‌بان نجفی با تمام قوا وارد شده بود و رای اعدام شکست، اما متاسفانه این اتفاق تلخ و دردناک رخ داد و ما محیط‌بان خود را از دست دادیم. او ادامه داد: متاسفانه در قانون استفاده از سلاحِ محیط‌بانان، ضعف وجود دارد. ما برای رفع آن، اصلاحیه این قانون را تهیه کردیم که امیدواریم هر چه زودتر تصویب شود. تلاش می‌کنیم بتوانیم محیط‌بانان را به جایگاه واقعی رسانده و تحکیم کنیم تا از لحاظ قانونی در حمل سلاح مانعی نداشته باشند. 

    محیط زیست، مساله جهانی‌ است  نه سیاسی

او در ادامه با بیان اینکه یکی از اهداف اساسی ما این است که محیط زیست را از اهداف سیاسی کنار بکشیم، گفت: محیط زیست چون تمام اجزای حیات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در عین حال توسعه هم در بستر محیط زیست انجام می‌شود چون برای زندگی بهتر به توسعه نیاز داریم، عقل هم حکم می‌کند که دانش و نوآوری داشته باشیم. درحال حاضر مردم از من که مسوول هستم بهتر مسائل محیط زیستی را درک می‌کنند و می‌دانند اگر آب، خاک و گیاه نباشد چه اتفاقی می‌افتد. 


 

ارسال نظر