آموزش و پرورش از موضع خود عقب‌نشینی کرد

۱۴۰۱/۰۵/۲۶ - ۰۱:۲۳:۰۸
کد خبر: ۱۹۱۶۸۸
آموزش و پرورش از موضع خود عقب‌نشینی کرد

یک بار برای همیشه بساط ملوک‌الطوایفی برچیده شود

تعادل|

 تنها یک روز از انتشار خبر حذف رشته موسیقی در هنرستان دخترانه شهید کامیاب شهر شیراز و اعتراض خانواده‌های این دانش‌آموزان گذشته بود که بسیاری از اهالی موسیقی اعلام آمادگی کردند تا هزینه تحصیلی این دختران را پرداخت کنند یا به‌طور رایگان به آنها آموزش دهند، چرا که آموزش و پرورش دلیل حذف این رشته تحصیلی را نبود بودجه برای تامین هزینه‌های جانبی این رشته اعلام کرده بود. دلیلی غیر قابل باور حداقل برای خانواده‌هایی که طی سال‌های گذشته هم تمامی هزینه‌های تحصیلی و البته فراهم آوردن سازها و دیگر هزینه‌های فرزندانشان را تقبل می‌کردند و در این بین هیچ هزینه اضافی بر دوش آموزش و پرورش نبود. اما جالب اینجاست که ماجرا ناگهان تغییر کرد. البته هنوز هم هیچ چیز در مورد تغییر تصمیم به صورت عملی مشخص نشده است. اما این خبر هر کسی را به یاد حذف رشته نمایش برای دختران در هنرستان‌های سوره می‌اندازد که قرار بود این اتفاق تنها برای یک سال و به دلیل بازبینی شرایط رخ بدهد اما دیگر هیچ خبری از ثبت نام مجدد دختران در رشته نمایش هنرستان‌های سوره منتشر نشد. مساله اینجاست که چنین تصمیم‌هایی آن هم در هر شهر و استان به صورت جداگانه تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند. مگر جامعه ما به صورت ملوک الطوایفی اداره می‌شود که هر استان برای خودش در هر زمینه تصمیمات جدا می‌گیرد؟ این همه از هم گسیختگی تا کی قرار است ادامه پیدا کند، یک بار برای همیشه کسی باید باشد تا به این وضعیت خاتمه بدهد و مشخص کند که هیچ استانی، اعم از مشهد، شیراز، خوزستان و ... جدا از ایران نیست و تمام کشور زیر سایه یک قانون اساسی مشخص و مدون باید اداره شود.

    عقب‌نشینی از تصمیمی اشتباه 

به محض اینکه خبر یاد شده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید و صدای هنرمندان عرصه موسیقی را بلند کرد و افرادی با نام‌های آشنا اعلام کمک کردند، معاون اداره کل آموزش و پرورش فارس ضمن تکذیب این خبر گفت: تأخیر در ابلاغ مجوز ثبت‌نام موجب به تعویق افتادن نام‌نویسی دانش‌آموزان در این رشته شده است که حداکثر در ۱۰ روز آینده رفع می‌شود. اخیرا شائبه‌ای مبنی بر عدم پذیرش دانش‌آموزان دختر در رشته موسیقی و منتفی شدن پذیرش دانش‌آموزان در این رشته ایجاد شد و انتشار این خبر موجب نگرانی دانش‌آموزان‌ علاقه‌مند به این رشته شد.

 

    باز هم تکذیب

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس ادامه داده است: این خبر صحت ندارد و تأخیر در ابلاغ مجوز از سوی وزارتخانه موجب به تعویق افتادن در ثبت‌نام دانش‌آموزان در این رشته شده است. مجوز برخی از رشته‌های موسیقی باید سالانه از وزارتخانه به ادارت کل آموزش و پرورش ابلاغ شود؛ ما برای دریافت این مجوز پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و قرار است مجوز آن به زودی به اداره کل ابلاغ شود. متأسفانه افرادی که از این موضوع اطلاع کافی نداشتند، اطلاعات نادرستی را در اختیار اولیای این دانش‌آموزان قرار دادند که موجب ایجاد این شائبه شد. این در حالی است تا زمانی که مجوز به ما ابلاغ نشود نمی‌توانیم به صورت رسمی و قانونی فرآیند ثبت نام را دنبال کنیم. لذا برای چند روز برنامه ثبت نام دانش‌آموزان در این رشته را به تعویق انداختیم.

    وزارت ارشاد خود را مبرا کرد

از آن طرف، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری با اشاره به اینکه در سال تحصیلی ۱۴۰1-۱۴۰2 رشته‌های هنری در هنرستان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه می‌یابند، عنوان کرد: در حال حاضر ۵۷ هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشور فعالیت دارند که بیش از ۶۰۰۰ هنرجوی دختر و پسر در رشته‌های موسیقی مثل نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز جهانی، تجسمی مانند نقاشی و گرافیک، نمایش، پویانمایی و سینما به تحصیل مشغولند. او افزود: در راستای سیاست توسعه عدالت فرهنگی و آموزشی، توسعه و تقویت این هنرستان‌ها در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی قرار دارد و از ابتدای دولت سیزدهم ۹ هنرستان جدید تاسیس و مقرر شده است که بر اساس سیاست، در هر استان ۲ هنرستان پیگیری و اجرایی شود. از دیگر برنامه‌های پیش رو توسعه و تقویت رشته‌های هنری در این هنرستان‌هاست که رشته‌های پنجگانه در تمام هنرستان‌ها راه‌اندازی شود که از سال تحصیلی جدید این برنامه در دستور کار قرار گرفته است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در پایان خاطرنشان کرد: اخباری که درباره تعطیلی رشته موسیقی در هنرستان‌های دولتی منتشر شده است هیچ ارتباطی به هنرستان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد و همانطور که اشاره شد سیاست وزارت ارشاد مبتنی بر قوانین و دستورالعمل‌های مصوب، توسعه و تقویت آموزش هنر است.

    اصل ماجرا از زبان اولیای دانش‌آموزان

پدر یکی از این دختران که صبح دیروز به اتفاق بقیه اولیاء به اداره کل آموزش و پروش شیراز مراجعه و اعتراض کرده‌اند، گفت: ما همه مراحل ثبت‌نام را طی کرده بودیم و فرزند من و ۶۰ نفر از اولیای دیگر با هزاران آرزو و با علاقه زیاد، چندین سال است که مشغول فعالیت و آموزش در این زمینه هستند و برنامه‌ریزی کرده‌اند که در رشته موسیقی ادامه تحصیل دهند اما بدون هیچ دلیل درست و منطقی اطلاع دادند که بیایید و پرونده فرزندان‌تان را بگیرید و در رشته‌ای دیگر ثبت‌نام کنید. او به نمایندگی از سایر اولیا تاکید دارد که این موضوع رسانه‌ای شود تا شاید دلیل واقعی آن مشخص شود و بتوان راه‌حلی پیدا کرد، خصوصا که امروز در مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش به آنها گفته شده باید از تهران مجوزی بیاید تا بتوانند ثبت‌نام کنند. به گفته او موضوع وقتی حساسیت‌برانگیز می‌شود که گویا ثبت‌نام از پسران در همین رشته در هنرستان پسرانه انجام شده و این حذف فقط برای دختران شیرازی اتفاق افتاده است. او افزود: همین چند وقت پیش که طالبان ورود دختران به مدارس را ممنوع کرد، ‌همه رسانه‌های ایرانی این خبر را کار کردند و بارها درباره‌اش گفته شد، چه کسی باید حذف دختران شیرازی از تحصیل در رشته موسیقی را پیگیری کند؟

    ما امیدواریم مساله حل شود

تا سال گذشته، در سراسر کشور ۴۹ هنرستان فعال بوده است که در مجموع ۵ هزار ۸۵۱ هنرجو در رشته‌های نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، نمایش، سینما، پویا نمایی و گرافیک در حال تحصیل بوده‌اند و از این تعداد ۳۰۷۳ نفر پسران و ۲۷۷۸ نفر را دختران تشکیل داده‌اند. در کل استان فارس هم همین یک هنرستان وجود دارد که امکان ثبت‌نام برای پایه دهم در رشته موسیقی را داشت. پیگیری از هنرستان شهید کامیاب شیراز به صحبت با یکی از مسوولان این مدرسه ختم می‌شود که ترجیح می‌دهد نامی از او برده نشود. او می‌گوید: چیزی که از سوی آموزش و پرورش به عنوان دلیل حذف ثبت‌نام دختران در رشته موسیقی عنوان شده عدم تامین منابع مالی است، البته قرار است به زودی جلسه‌ای تشکیل شود و موضوع بیشتر بررسی شود و خیلی امیدواریم که مساله کاملا حل شود.

    حذف رشته موسیقی  برای دختران دانش‌آموز در شیراز

به گفته این مسوول تاکنون اینگونه بوده که دروس عمومی به روال همه مدارس از سوی معلمان آموزش و پرورش به دانش‌آموزان این رشته تدریس می‌شده و برای دروس تخصصی موسیقی نیز، قراردادی از سوی آموزش و پرورش با آموزشگاه‌های موسیقی مورد تایید بسته می‌شد که هزینه آن را آموزش و پرورش شیراز پرداخت می‌کرده که از امسال قرار است این هزینه پرداخت نشود. درحال حاضر دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم رشته موسیقی در دبیرستان شهید کامیاب شیراز به همین روال مشغول تحصیل هستند اما برای ثبت‌نام پایه دهم چنین تدبیری اندیشه نشده است. حال سوال اینجاست که آیا موضوع فقط به تامین بودجه برمی‌گردد؟ آیا تامین بودجه برای تحصیل ۶۱ دانش‌آموز دختر علاقه‌مند به رشته موسیقی در شهر شیراز برای آموزش و پرورش هزینه بالایی محسوب می‌شود؟ این مسوول پاسخ دقیقی برای این سوالات ندارد اما وقتی این مسال مطرح می‌شود که با توجه به علاقه و پیگیری اولیا و دانش‌آموزان حتی می‌توان برای حل مشکل مالی روی کمک مالی خانواده‌ها نیز حساب کرد، می‌گوید: شنیده شده که مساله مالی یکی از دلایل حذف امکان ثبت‌نام دختران در این رشته‌هاست و همه علت آن مساله مالی نیست.

    حذف رشته نمایش برای دختران

سال گذشته، همین روزها خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری با واکنش‌های زیادی روبروشد و اگرچه روابط عمومی حوزه هنری این تصمیم را فقط برای یک سال و با هدف بازبینی و تقویت آموزشی عنوان کرد، اما بعدها خبری از بازگشت این رشته نیامد. در واقع سابقه تصمیم‌گیری‌هایی از این دست مانع می‌شود که بتوان به تغییرات اینگونه تصمیمات نادرست امیدوار بود. حالا هم با اتفاق مشابه در شیراز این نگرانی وجود دارد که حذف رشته موسیقی برای ۶۱ دختر پایه دهم رشته موسیقی در شیراز، بدون هیچ توضیح روشن و واکنشی به یک رویه تبدیل شود.

    یک خبر و چند واکنش

اما خبر حذف رشته موسیقی برای دختران اهل شیراز با واکنش جالب توجه هنرمندان روبرو شد. سهراب پورناظری در واکنش به این خبر نوشت: «گفته شده که دلیل این تصمیم نبود منابع مالی است. در اینکه تامین مالی وظیفه‌ دولت است هیچ شکی نیست اما بنده از همین رسانه اعلام می‌کنم تمامی هزینه‌های یک سال تحصیل این جوانان را متقبل می‌شوم تا دیگر بهانه‌ای نباشد.  از آن طرف «علی قمصری» نیز عنوان کرد که حاضر است به صورت رایگان و حضوری به دانش‌آموزان سه‌تار و تار درس دهد و بهنام ابوالقاسم نیز از تدریسِ رایگان پیانو گفت.

 

ارسال نظر