تشکیل بیش از ۸۵۰۰ پرونده برای افراد فاقد شناسنامه

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۰۱:۵۵:۲۵
کد خبر: ۱۹۱۶۳۴
تشکیل بیش از ۸۵۰۰ پرونده برای افراد فاقد شناسنامه

معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ پرونده برای افراد فاقد شناسنامه تشکیل شده است که از این تعداد برای ۷ هزار و ۶۷۱ مورد شناسه تعریف و اخذ شده است. هاشم کارگر با بیان اینکه ثبت احوال هویت و موجودیت اشخاص را احراز، معرفی و از آن امانتداری می‌کند، افزود: هر چه در این مسیر دقیق‌تر، سریع‌تر و صحیح‌تر عمل کنیم شهروندان راحت‌تر، بهتر و با کیفیت مناسب‌تری به حقوق اجتماعی خود خواهند رسید، زیرا خدمات ثبت احوال، زیرساخت بسیاری از اقدامات سایر دستگاه‌های دیگر است و این نشان‌دهنده اهمیت بالای جایگاه این سازمان در کشور است. معاون وزیر کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه اطلاعات سازمان ثبت احوال مبنای بسیاری از فعالیت‌ها، خدمات و اقداماتی است که بخش‌های دولتی و خصوصی به آن می‌پردازند، ضرورت تحول در این سازمان بسیار مهم‌تر و اساسی‌تر خود را نشان می‌دهد.

  حرکت در مسیر هویت هوشمند

او هدف و برنامه اصلی سازمان ثبت احوال را حرکت به سمت هویت هوشمند و تحقق سازمانی تمام الکترونیک عنوان کرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه در دستور کار است و می‌توان با یک برنامه عملیاتی منسجم و با تلاش همه بخش‌های سازمان این مهم را محقق کرد.

  شناسایی و تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه

معاون وزیر کشور با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه در کشور تصریح کرد: براساس برنامه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم در جهت ساماندهی افراد فاقد شناسنامه ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شناسایی و ساماندهی این افراد، تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ پرونده برای فاقدین شناسنامه تشکیل شده است که از این تعداد برای ۷ هزار و ۶۷۱ مورد شناسه تعریف و اخذ شده است. تاکنون از ۸ هزار و ۵۰۰پرونده برای فاقدین شناسنامه تشکیل شده است که از این تعداد برای ۷ هزار و ۶۷۱ مورد شناسه تعریف و اخذ شده است.

  تاکید رییس‌جمهور  بر سامان دادن مدارک هویتی 

هاشم کارگر افزود: تعیین تکلیف هویت افراد یکی از نیازهای امروز کشور است که می‌تواند دولت انقلابی و مردمی را در جهت ارایه خدمات بهتر در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، رفاه شهروندان و ایجاد عدالت در خدماتی که دولت به آحاد جامعه ارایه می‌دهد، یاری کند. معاون وزیر کشور با بیان اینکه تعیین تکلیف تابعیت این افراد و سپس صدور شناسنامه برای آنان در دستور کار است، افزود: همه ایرانیان باید این سند هویتی را داشته باشند، از طرفی برخی افراد بالای ۱۸ سال به ادارات ثبت احوال مراجعه می‌کنند در حالی که فاقد شناسنامه یا سند هویتی هستند و ادعای ایرانی بودن دارند و تا زمان مراجعه به ثبت احوال به هر دلیل برای آنان سند هویتی تنظیم نشده است. او خاطرنشان کرد: در راستای تعیین تابعیت و اعطای شناسنامه، این افراد باید به ادارات ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کرده و درخواست شناسنامه یا تنظیم سند هویتی را ارایه کنند، اداره ثبت احوال مربوطه برای این افراد تشکیل پرونده می‌دهد و در صورت تکمیل شدن پرونده آنها در هیات پنج نفره اداره کل استان مربوطه یا شورای تامین شهرستان‌های محل سکونت جهت بررسی هویت و تابعیت آنها طرح می‌شود. کارگر با اشاره به اینکه پرونده‌های ارجاع شده در هیات پنج نفره بررسی و در صورت عدم تردید در تابعیت آنها و تکمیل بودن پرونده، مدیرکل استان مجوز لازم را برای تنظیم سند هویتی و صدور شناسنامه صادر می‌کند. او گفت: در صورت تردید در تابعیت فرد پرونده وی به شورای تامین استان ارجاع می‌شود و شورای تامین در صورت تکمیل بودن پرونده تابعیت متقاضی را بررسی و نظر خود را در خصوص تابعیت وی به اداره ثبت احوال مربوطه اعلام می‌کند و چنانچه شورای تامین تابعیت متقاضی را تایید کرد، اداره ثبت احوال مربوطه نسبت به تنظیم سند هویتی و صدور شناسنامه برای وی اقدام می‌کند و چنانچه شورای تامین تابعیت فرد را تایید نکرد، وی می‌تواند نسبت به رأی شورای تامین از طریق مراجع قضایی اعتراض کند. با توجه به ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی مختص افراد فاقد شناسنامه، کلیه اقدامات و مکاتبات در خصوص آنان ثبت و ضبط می‌شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در این سامانه برای این افراد شناسه‌ای اختصاصی تعریف شده و با اخذ اثر بیومتریک برای آنان کارت موقت مختص افراد فاقد شناسنامه صادر می‌شود. در این سامانه برای این افراد شناسه‌ای اختصاصی تعریف شده و با اخذ اثر بیومتریک برای آنان کارت موقت مختص افراد فاقد شناسنامه صادر می‌شودوی افزود: تا هنگامی که فرد در وضعیت فاقد شناسنامه و بررسی پرونده در شورای تامین یا هیات پنج نفره به سر می‌برد این کارت معتبر است و می‌تواند با استفاده از آن از مزایای اجتماعی بهره‌مند شود و پس از تایید یا رد تابعیت آنان این کارت و شناسه مربوطه ابطال می‌شود و سایر مراحل مربوطه طی خواهد شد. کارگر گفت: از تمامی افرادی که تابعیت آنان تعیین نشده و هم‌اکنون فاقد شناسنامه هستند، تقاضا داریم به ادارات ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کرده و نسبت به ارایه درخواست خود برای تعیین هویت و تابعیت اقدام کنند.

 

ارسال نظر