استیضاح وزیر بهداشت چقدر جدی است؟

۱۴۰۱/۰۵/۲۳ - ۰۲:۳۰:۳۱
کد خبر: ۱۹۱۵۹۲
استیضاح وزیر بهداشت چقدر جدی است؟

گویا نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که وزیر بهداشت و درمان به وعده‌های خود عمل نکرده و باید استیضاح شود. البته برخی از نمایندگان دلیل این استیضاح را کمبود پزشک در کشور دانسته‌اند، اما اگر بخواهیم منصفانه به این ماجرا نگاه کنیم شاید کمبود پزشک می‌تواند آخرین دلیل برای استیضاح وزیر بهداشت و درمان باشد. در حالی که بسیاری از مردم زیر بار هزینه‌های درمانی کمرشان خم شده و بسیاری دیگر پروسه درمان را به دلیل وضعیت بد اقتصادی ترک می‌کنند، وقتی پرستاران سال‌هاست که در انتظار بهبود وضعیت کاری و استخدامی خود هستند و در طی این یک سال گذشته وزیر بهداشت بارها و بارها وعده‌هایی در این زمینه داده که هیچ کدام عملی نشده است و البته وضعیت بد بیمارستان‌ها و کیفیت پایین خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی و... هر کدام به تنهایی می‌توانند دلیلی برای استیضاح وزیر بهداشت و درمان باشند. وزیری که در این مدت تنها به امر واکسیناسیون کرونا پرداخته و خود و وزارتخانه متبوعش را با این شعار که واکسیناسیون همگانی را به انجام رسانده در صدر اخبار نگه داشته در حالی که گوشه و کنار حوزه بهداشت درمان پر است از مشکلات ریز و درشتی که تمام بار آن بر دوش افرادی است که به عنوان بیمار به این حوزه مراجعه می‌کنند. 

   از کارانه پزشکان تا کارانه پرستاران

همین چند وقت پیش بود که وزارت بهداشت و مجلس با همکاری یکدیگر طرح غیرمنصفانه برداشتن سقف کارانه پزشکان را اجرایی کردند با این بهانه که این کار پزشکان را به طبابت در نقاط دور افتاده هم تشویق می‌کند. این در حالی است که پرستاران سال‌هاست برای افزایش کارانه در انتظار مانده‌اند و وزارت بهداشت و درمان در این باره هیچ کاری انجام نمی‌دهد. 

   کمبود پزشک و دندانپزشک؛ اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

در حالی نمایندگان به کمبود و پزشک و دندانپزشک در کشور اشاره دارند، که بارها و بارها اعلام شده خدمات دندانپزشکی تا زمانی که زیر پوشش بیمه‌ها قرار نگیرد نمی‌توان به عنوان یک خدمت همگانی که در دسترس تمامی افراد جامعه است به آن نگاه کرد.

وزیر بهداشت زیر تیغ استیضاح بر اساس آمار و اطلاعات مصوبات موجود و وضعیتی که در بین مردم مشاهده می‌کنیم، مشخص است که در کشور کمبود پزشک جدی است و علاوه بر این وجود این شرایط نشان‌دهنده این است که وزارت بهداشت به تعهدات خود عمل نکرده است. عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره علت اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مضمون افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی به «آبان‌نیوز» گفت: ما بارها درباره اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی تذکر دادیم و وزارت بهداشت موظف به اجرای قانون و نباید از اجرای آن تخطی کند. احمد نادری متذکر شد، با وزارت بهداشت به دلیل عدم اجرای این قانون برخورد جدی خواهیم کرد. هم‌اکنون هم بحث استیضاح وزیر بهداشت در مجلس مطرح است این رفتار‌ها هم می‌توانند در این استیضاح موثر باشد، اگر وزارت بهداشت این مصوبه را اجرایی نکند استیضاح وزیر جدی‌تر خواهد شد. ابزارهای دیگری نیز در اختیار مجلس است که در صورت عدم اجرایی‌سازی این مصوبه از آنها استفاده خواهیم کرد.

   در شهرستان‌ها  به صورت جدی کمبود پزشک داریم

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با «آبان‌نیوز» درباره علت اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی گفت: در حوزه پزشک در برخی از شهرستان‌ها و نقاط دورافتاده خارج از شهر، کمبود جدی پزشک را داریم ولی اینکه وزارت بهداشت این مصوبه را اجرایی نمی‌کند قابل بررسی و پیگیری است. وی در ادامه افزود: امروز ظرفیت دانشگاه‌های ما برای پذیرش دانشجویان رشته پزشکی خوب است و دلیل اینکه وزارت بهداشت این مصوبه را اجرایی نمی‌کند باید هر چه سریع‌تر مشخص شود.

   پذیرش دانشجوی پزشکی بدون کنکور

در حالی نمایندگان از اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی گلایه دارند که بسیاری از متخصصان این حوزه بر این باورند که اگر دانشجویان حوزه‌های پزشکی بدون کنکور وارد این رشته شده و ادامه تحصیل بدهند، معلوم نیست چه عاقبتی خواهند داشت و اصلا این افراد چقدر می‌توانند برای این رشته مفید باشند. در واقع مساله این است که تنها علاقه به رشته‌های پزشکی نمی‌تواند دلیل مناسبی برای تحصیل در این رشته باشد و بیش از هر چیز فرد باید تعهد داشته باشد.

   کیفیت نامطلوب خدمات درمانی

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه مجلس از بازوی نظارتی خودش در این زمینه استفاده خواهد کرد گفت: در بیشتر شهرستان‌های حوزه انتخابیه من با کمبود پزشک به‌ طور جدی مواجه هستیم. آصفری گفت: بعضا پزشکان در حوزه انتخابیه من در یک مرکز درمانی باید بیماران ۲۰ روستا را در یک روز ویزیت کنند. بی‌شک باید وقت کمتری برای بیماران می‌گذارند و این شرایط باعث می‌شود معالجه این بیماران از کیفیت خوبی برخوردار نباشد.

 

ارسال نظر