لغو قرارداد بیمه‌های تکمیلی با بیمارستان‌های خصوصی چشم پزشکی

۱۴۰۱/۰۵/۲۳ - ۰۲:۲۹:۱۳
کد خبر: ۱۹۱۵۹۰
لغو قرارداد بیمه‌های تکمیلی 
با بیمارستان‌های خصوصی چشم پزشکی

خدمات چشم پزشکی هم لوکس می‌شود

گلی ماندگار|

 بعد از آنکه سال‌ها مردم چشم انتظار بودن تا خدمات دندانپزشکی زیر پوشش بیمه قرار بگیرد تا خیلی از مردم بتوانند از این خدمات استفاده کنند، حالا خبر از لغو قرارداد بیمه‌های تکمیلی با بیمارستان‌های خصوصی چشم پزشکی هم به یک معضل تازه برای مردم تبدل شده است. از آنجایی که طی تمام این سال‌ها بیمارستان‌های دولتی که خدمات چشم پزشکی انجام می‌دادند به دلیل ازدحام نوبت‌دهی آنها حتی ماه‌ها هم طول می‌کشید و در این بین افرادی بودند که نیاز فوری به درمان داشتند، بسیاری افراد با استفاده از بیمه‌های تکمیلی خود برای دریافت خدمات چشم پزشکی به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کردند، اما حالا این امکان برای همیشه از دسترس افرادی که توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی این بیمارستان‌ها را به صورت آزاد ندارند، خارج شده است. این در حالی است که طی دو سال گذشته افزایش هزینه‌های درمانی اعم از بستری، دارو، خدمات بیمارستانی و... به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است، بسیاری ازافراد حتی از خرید داروهایی که مجبور به مصرف آن به‌طور مداوم هستند، باز مانده‌اند، بسیاری از افراد چرخه درمان خود را نیمه کاره رها کرده‌اند چون دیگر توان پرداخت هزینه‌های درمانی را نداشته‌اند، در چنین شرایطی حذف بیمه از خدمات چشم پزشکی می‌تواند ضربه دیگر بر پیکر نحیف بهداشت و درمانی باشد که هر روز با مشکلات تازه‌ای مواجه است و مردم بیشتری به دلیل عدم توانایی مالی از دریافت خدمات آن محروم می‌شوند. مساله اینجاست که روابط مراکز درمانی با بیمه‌ها به ویژه بیمه‌های تکمیلی همیشه دارای چالش‌های مختلفی بوده و دود این چالش نیز به چشم بیماران می‌رود. اخیرا هم بین مراکز خصوصی چشم پزشکی و سندیکای بیمه‌‌گران و بیمه آتیه‌سازان چالشی به وجود آمده که موجب شده تا این مراکز درمانی قرارداد خود را با بیمه‌های تکمیلی تمدید نکنند. بر اساس نامه‌هایی که این مراکز به بیمه‌ها ارسال کرده‌اند دو موضوع پرداخت بدهی‌ها و عدم رعایت تعرفه‌های پزشکی دلیل اصلی اختلافات بین بیمه‌ها و مراکز درمانی چشم پزشکی خصوصی است.

    بازنشستگان و بیمه آتیه‌سازان

اما مساله اینجاست که یکی از بیمه‌هایی که این روزها در مورد عدم پرداخت به موقع هزینه‌های درمانی به افراد و همچنین به مراکز درمانی بیش از همه اسمش بر سر زبان‌هاست، بیمه آتیه‌سازان حافظ است، بیمه تکمیلی که مختص بازنشستگان است و آنها به امید اینکه این بیمه قسمت قابل توجهی از هزینه‌های درمانی‌شان را پوشش می‌دهد به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و تحت معالجه قرار می‌گیرند، اما تقریبا از دو سال پیش تاکنون بسیاری از بازنشستگان برای دریافت هزینه‌های درمانی خود از این بیمه تکمیلی با مشکل مواجه شده‌اند، پرداخت‌ها دیر به دیر انجام می‌شود و بسیاری از افراد باید بارها و بارها به مراکز بیمه مراجعه کنند تا مدارکشان مورد تایید قرار بگیرد. این در حالی است که مسوولان بیمه آتیه‌سازان حافظ مدعی‌اند مهم‌ترین هدف آن خدمت به جامعه بازنشستگان کشور است.  در این شرایط یکی از بیمه‌هایی که بیمارستان خصوصی چشم پزشکی قرارداد خود را با آنها تمدید نکرده همین بیمه تکمیلی آتیه‌سازان است، آن هم به دلیل عدم پرداخت به موقع و بی‌توجهی به تعرفه‌های پزشکی تعیین شده است. حال با این وضعیت بازنشستگان که این روزها برای دریافت حقوق خود نیز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند حالا باید برای دریافت خدمات چشم پزشکی هم در نوبت‌های چند ماهه بیمارستان‌های دولتی بمانند و در واقع فقط حق بیمه تکمیلی از حقوق آنها کسر می‌شود و خدماتی که به آنها ارایه می‌شود بسیار ناچیزتر از میزان پولی است که از آنها کسر می‌کنند. ناچیز بودن این خدمات فقط از لحاظ مادی سنجیده نمی‌شود، بلکه وقتی بازنشسته نمی‌تواند با خیال راحت از امکانات این بیمه‌های تکمیلی استفاده کند و به هر مرکز درمانی مراجعه می‌کند می‌گوید که با این مرکز قرارداد ندارند، نوع خدمات ارایه شده ناچیز به نظر می‌رسد.

    عدم پرداخت مطالبات کاهش کیفیت خدمات

مدیرعامل بیمارستان بینا نیز در این باره به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه بیمه‌های تکمیلی هیچ‌وقت به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، تعرفه‌های درمانی را رعایت نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا بسیاری از بیمارستان‌ها از تمدید قرارداد با آنها سر باز زنند. در این زمینه هم این مردم هستند که صدمه می‌بینند، آنها حق بیمه پرداخت می‌کنند و انتظار دارند که در زمان درمان بیمه‌ها از آنها حمایت کنند، اما در بسیاری از موارد آنها مجبورند هزینه‌های درمانی را از جیب خودشان پرداخت کنند و این امر باعث می‌شود، رنج بیماری دو چندان شود.  مصطفی نادری می‌افزاید: متاسفانه این روزها بر تعداد افرادی که به دلیل عدم تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های درمانی دیگر به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند بسیار زیاد شده است، افزایش هزینه‌های درمانی برای مردم یک معضل بزرگ است و بیمه‌های تکمیلی هم با عدم انجام تعهدات خود به این معضل دامن می‌زنند. از سوی دیگر بیمارستان‌ها هم برای این که بتوانند سرپا باشند و به مردم خدمات ارایه دهند باید دریافتی داشته باشند. وقتی بیمه‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، بیمارستان‌ها هم نمی‌توانند برای ارایه خدمات بهتر وسایل باکیفیت و به روز را تهیه کنند، همین چرخه معیوب باعث می‌شود تا هم کیفیت خدمات ارایه شده از سوی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند و هم مردم در رنج بیشتری قرار بگیرند. وقتی خدمات کیفیت مناسب نداشته باشد، درمان بیماران هم با کیفیت انجام نمی‌شود و ماجرا به همین شکل ادامه پیدا می‌کند. 

    بی‌توجهی به خواست جامعه پزشکی

ایرج خسرونیا، رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی نیز در این باره به «تعادل» می‌گوید: مساله فقط ارایه خدمات چشم پزشکی نیست، مساله این است که تا وقتی در کشور سرانه درمان واقعی نباشد، تعرفه‌ها واقعی نباشند ما با مشکلات بی‌شماری در این زمینه دست و پنجه نرم خواهیم کرد. معضل سال‌هاست که گریبان حوزه بهداشت و درمان را گرفته است، متاسفانه دولت‌ها هیچ‌وقت بهداشت و درمان را در اولویت قرار نداده‌اند و البته این اواخر وضعیت بغرنج‌تر شده است. در مورد بیمه‌های تکمیلی هم به همین شکل است وقتی بیمارستان‌ها و پزشکان با انبوهی از تعهدات عمل نشده از سوی بیمه‌ها مواجه می‌شوند ناچارند که قرارداد خود را تمدید نکنند این مساله هم باز به ضرر بیماران تمام می‌شود، مساله رها کردن درمان به دلیل مشکلات مالی است امروزه به یکی از چالش‌های بزرگ تبدیل شده است که باید هر چه سریع‌تر برای برطرف کردن آن چاره‌ای اندیشید.  او می‌افزاید: مساله فقط خدمات چشم پزشکی نیست، اما اگر این خدمات هم از گردونه بیمه خارج شوند مشکلات حوزه بهداشت و درمان چند برابر می‌شود، دولت اگر تعهدات خود به بیمه‌ها را اجرایی کند آن وقت بیمه‌ها هم می‌توانند تعهداتی را که به بیمارستان‌ها و پزشکان دارند عملی کنند و این چرخه به درستی کار خواهد کرد در غیر این صورت هر روز اوضاع بدتر خواهد شد.

     عدم پایبندی به تعرفه‌های مصوب

از سوی دیگر مدیرعامل بیمارستان چشم پزشکی نور، نیز با بیان اینکه بنابر روال هر سال اول تیرماه سررسید قراردادهای ما با بیمه‌هاست و از اول خردادماه به مذاکره در رابطه با تمدید قراردادها می‌پردازیم، به ایلنا می‌گوید: بیمه‌های تکمیلی عضو در سندیکای بیمه‌ها و بیمه آتیه‌سازان حافط حاضر به قبول تعرفه‌های مصوب دولت نیستند، این در حالی است که این تعرفه‌ها بسیار کمتر از قیمت تمام شده خدمات بوده، اما با توجه به اینکه قانون است ما هم به آن عمل می‌کنیم با این حال این بیمه‌ها می‌خواهند با رقمی زیر این تعرفه‌ها با مراکز چشم پزشکی خصوصی قرارداد ببندند. او افزود: شرایط اقتصادی برای مجموعه‌های درمانی چنان سخت شده است که به هیچ عنوان نمی‌توان فروش خدمت زیر تعرفه دولتی را پذیرفت. الزام قانونی ما هم دقیقا تعرفه دولتی است. با این حال ما حسن نیت نشان دادیم و به بیماران تحت پوشش این بیمه‌ها خدمات خود را ارایه دادیم و اگر امروز هم بیمه‌ها تعرفه‌های دولتی را بپذیرند، ما آماده همکاری با آنها هستیم. رضوان با بیان اینکه عدم قرارداد این بیمه‌های تکمیلی موجب کاهش مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های چشم پزشکی شده است، گفت: بیماران توقع دارند که بیمه‌های آنها به تعهدات خود عمل کرده و از آنها حمایت کنند اما این موضوع نارضایتی آنها را فراهم آورده است. همچنین در مورد مطالبات مراکز درمانی از بیمه‌ها نیز گفت: یکی از بیمه‌های تکمیلی مطالبات خود را با تأخیر بسیار زیادی به بیمارستان‌ها پرداخت می‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا مشکلاتی در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی به وجود‌اید. سایر بیمه‌ها نیز پرداخت به روزی ندارند با این حال بر اساس تعهد و قراردادی که دارند پرداخت خود را انجام می‌دهند.

 

ارسال نظر