فروش سوالات غیرممکن است

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ - ۰۲:۴۱:۵۰
کد خبر: ۱۹۰۵۱۴
فروش سوالات غیرممکن است

شناسایی 12 شبکه بزرگ تخلف کنکور

تعادل|

 هنوز حتی یک هفته هم از برگزاری کنکور نگذشته که مساله تقلب و لو رفتن سوال‌ها و البته خرید وفروش کلید پاسخ نامه‌ها به هیاهویی تازه برای کنکوری‌ها بدل شده است، کسانی که مدت‌های طولانی تلاش کرده‌اند تا بتوانند این سد ستبر را پشت سر بگذارند حالا با شرایطی رو به رو شده‌اند که ممکن است خیلی راحت از افرادی که گمان می‌رود با ابزار تقلب بر سر جلسه حاضر شده‌اند و سوالات کنکور را خریده و جواب‌ها را می‌دانستند، عقب بمانند و به آرزوهای دور و درازی که برای خود تدارک دیده بودند نرسند. به همین خاطر است که از روز شنبه بسیاری از افرادی که در کنکور 1401 شرکت کرده بودند با تجمع در مقابل سازمان سنجش به مساله تقلب و فروش سوال‌ها اعتراض داشتند. این در حالی بود که از صبح روز شنبه اخباری مبنی بر دستگیری باندهای مختلف فروش سوالات کنکور روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ اخباری که البته در تمام آنها یک نکته تکرار شده بود متخلفان اقدام به فروش سوالات تقلبی کنکور کرده بودند، سوالاتی که حتی تا مبلغ 40 تا 70 میلیون تومان هم به فروش رسیده بود و حالا مشخص شده بود تمام آن سوالات تقلبی بوده است. البته هیچ کس نمی‌تواند و سقم این ادعا را مشخص کند که آیا واقعا سوالات به فروش رفته تقلبی بوده‌اند یا سوالات اصلی اما آنچه که در این بین مشخص است ضایع شدن حق هزاران دانش‌آموزی است که مدت‌های طولانی زحمت کشیده‌اند تا بتوانند در کنکور نتیجه قابل قبولی را کسب کنند و نقشه آینده خود را با درس خواندن در دانشگاه و در رشته تحصیلی مورد علاقه شان تکمیل کرده بودند، اما ناگهان همه‌چیز بر خلاف خواسته آنها شکل دیگری به خود گرفت هر چند که رییس سازمان سنجش فروش سوالات کنکور را غیر ممکن می‌داند و مدعی سوالاتی که بیرون درز کرده در همان روز کنکور بوده و با اختلال در اینترنت مناطق محل برگزاری کنکور مانع از ارسال کلید پاسخ‌ها به داخل جلسات کنکور شده‌اند. 

     ۱۲ شبکه بزرگ تخلف کنکور شناسایی شد

رییس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی ۴۸۰ متخلف کنکور و 12 شبکه بزرگ تخلف کنکور خبر داد. عبدالرسول پورعباس گفت: در کنکور سه مرحله قبل، روز برگزاری و بعد از پایان آزمون را داریم که مرحله اول مرحله تولید سوال است که از بانک سوال استخراج می‌شود و دفترچه‌های متعدد را تشکیل می‌دهد. این مرحله یک فرآیند سنگینی است به‌طوری‌که افراد در قرنطینه‌های طولانی و سخت هستند و سوالات باید از دقت لازم برخوردار باشند. 

     قرنطینه افرادی که  از بانک سوال برمی‌دارند

او افزود: افراد حاضر در قرنطینه سوالات را تهیه می‌کنند و سپس این سوالات ممیزی می‌شوند و افرادی که از بانک سوال بر می‌دارند در قرنطینه قرار گرفته و متخصصان آزمونی هستند. ما یک دوره چاپ داریم که در آن افرادی به مدت ۶ ماه در قرنطینه هستند هم طراحی یعنی دفترچه‌سازی را بر عهده دارند و هم سوالات را استخراج و بسته‌بندی می‌کنند. امسال سه پاسخنامه و دفترچه داشتیم و ۴/۵ میلیون دفترچه تولید کردیم. این دفترچه‌ها با استفاده از نظام هوشمند باید به ۲۹۰۰ مرکز برسد. مجموعا ۱۲۴ هزار نفر در روند برگزاری آزمون حضور دارند. رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: بسته‌بندی اولیه سوالات برای شهرها ارسال می‌شود و بسته‌بندی ثانویه تحت نظارت نیروهای حفاظتی صبح آزمون باز می‌شود، بسته‌بندی سوم نیز در حوزه‌ها باز می‌شود که محتوای آن مشخص نیست و لایه نهایی بسته پیش روی داوطلب باز می‌شود. بنابراین تا لحظه‌ای که داوطلب بسته را باز می‌کند هیچ کس نمی‌تواند دفترچه را ببیند. امسال وزارتخانه‌ها و مراکز متعددی درگیر کنکور بودند؛ از وزارت کشور تا وزارت آموزش و پرورش و سایر مراکز امنیتی و حفاظتی و حتی شرکت‌های حمل و نقل کمک کردند. پورعباس گفت: مرحله بعد، قرنطینه دوم است و آن برای زمانی است که پاسخنامه‌ها قرائت می‌شوند. پاسخنامه‌ها امانت داوطلبان نزد ما است. ما امسال یک تصمیمی گرفتیم که هر فرد سه پاسخنامه داشته باشد. چند دستگاهی که داشتیم برای قرائت این تعداد پاسخنامه کافی نبود و به همین منظور دستگاه‌های جدید خریداری شد.

     افشای سوالات قبل از آزمون امکان ندارد

او در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال توضیح داد: تقلب در هر آزمونی ممکن است رخ دهد، اما تقلب به معنای افشای سوالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سوالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سوالات را ندیده است.در سال‌های اخیر روند تقلب به بعد از رسیدن سوالات به داوطلب رخ داده است. تقلبی که قبلا بوده است نگاه به چپ و راست بوده که در سال‌های اخیر تکنولوژی به این مساله وارد شده است. تقلب این است که داوطلب عکس سوالات را بیرون می‌فرستد و تقلب آنجا اتفاق می‌افتد که سوالات حل شوند و به وسیله کیت‌های الکترونیک پاسخ‌ها به داوطلب برسند که البته در آزمون‌های چهارشنبه و پنجشنبه اتفاق چندانی رخ نداد و فقط یک عکس مخابره شد. او تاکید کرد: دلیل حساسیت آزمون روز جمعه این بود که رشته پزشکی یکی از مشاغل مورد اقبال داوطلبان است، از طرفی امسال ۹۶۰۰ نفر ظرفیت برای رشته‌های پزشکی تعیین شده و برخی حاضرند میلیاردی خرج کنند حتی از مسیر ناصواب که به رشته‌های پزشکی برسند. به همین دلیل آزمون جمعه حساسیت ویژه‌ای داشت و انتظار داشتیم که عکس از جلسه آزمون بیرون بیاید. ابزار عکس گرفتن و ارسال آن خیلی پیچیده است و هنوز ابزاری نداریم که بتوانیم آن را کشف کنیم.

     سیگنال‌یابی ابزار تقلب

پورعباس گفت: ۱۲ شبکه بزرگ تخلف کنکور را شناسایی کردیم و تیم‌های حفاظت و امنیت توانستند آنها را بگیرند. یک مورد از این شبکه‌ها توانست بعد از آزمون عکس را بفرستد بیرون و سوالات را پخش کرد. البته ما انتظار داشتیم و تدبیری اندیشیدیم که پاسخنامه در زمان کمتری در دست داوطلب باشد که این شبکه‌ها نتوانند پاسخ‌ها را ارسال کنند. این ابزارهای تقلب الکترونیکی گاه به اندازه یک نخود یا اندازه پاک‌کن است. دراین راستا از ساعت ۱۰ تا ۱۲ تمام عوامل با سیگنال‌یاب در تمام حوزه‌ها درگیر بودند و تمام مشتریان متقلبان که می‌خواستند پاسخ را بگیرند را شناسایی کردیم و در این زمینه تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر را دستگیر کرده‌ایم. او با بیان اینکه اولین عکس از کنکور تجربی بعد از ساعت 9:30 روز آزمون بیرون آمد، افزود: عوامل بیرونی این متقلبین ساعت 9:45 دقیقه می‌خواستند سیگنال پاسخ را به داوطلبان ارسال کنند ولی از آن زمان هر چه تلاش کردند که پاسخ‌ها را ارسال کنند سیگنال‌یابی که ما استفاده کردیم توانست آنها را پیدا کند. این افراد ۱ تا ۱۰ سال از آزمون محروم می‌شوند. همه پاسخنامه‌ها قرائت می‌شود و اگر ارتباطی بین کلید تقلبی و پاسخنامه فردی مشاهده شود آن داوطلب هم شناسایی می‌شود. این کار به صورت مقایسه‌ای تکنیکی انجام می‌شود. ما تمام انرژی خود را گذاشتیم و تمام عوامل اجرایی ۱۵ شب نخوابیدند. قرائت پاسخنامه هم با پیشرفته‌ترین ماشین در دنیا انجام می‌شود و نمی‌گذاریم حتی یک مورد حقی ناحق شود.

      جلوگیری از مونتاژ دفترچه‌های سوال

رییس سازمان سنجش درباره انتشار دفترچه سوالات توضیح داد: در سال‌های گذشته دو دفترچه عمومی و دفترچه اختصاصی را طراحی کردیم که بعد از آزمون دفترچه‌ها را بارگذاری می‌کردیم. قصد داشتیم در کنکور ۱۴۰۱ نیز دفترچه‌ها را بارگذاری کنیم اما نیروهای حفاظتی امنیتی توصیه کردند با توجه به فعالیت ویژه که متقلبان برای گروه تجربی داشتند، دفترچه در سایت قرار نگیرد چون مونتاژ می‌شود. او اضافه کرد: ساعت 11:30 دقیقه دفترچه عمومی گروه علوم تجربی و ساعت ۱۱ و ۳۶ دقیقه دفترچه اختصاصی شماره دو و ساعت 12 و 45 دقیقه دفترچه اختصاصی شماره سه و ساعت13 و 15 دقیقه دفترچه بهیاری و در این فاصله دفترچه‌های گروه‌های هنر و ریاضی و انسانی را هم بارگذاری کردیم. چون بخش اصلی داوطلبان در سر جلسه بودند. چند ۱۰ میلیون بار دفترچه‌های کنکور دانلود شد و مورد استفاده قرار گرفت. پورعباس با بیان اینکه بیش از 7 هزار صحت‌سنجی موبایل انجام شده است چون ممکن بود برخی از داوطلبان فقط با نیت خاصی در آزمون شرکت کرده باشند و کار پیچیده و سنگینی انجام شد، گفت: وقتی طرح ارایه سه پاسخنامه را برای هر گروه آزمایشی اجرا کردیم، فرصت استفاده از ارسال پاسخ از بیرون را از متقلبان گرفتیم و در این زمینه سیگنال‌یاب هم بسیار بسیار کمک کرد. رییس سازمان سنجش با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت آزمون‌های الکترونیک گفت: آزمون الکترونیک به این شکل است که هر داوطلب برای هر پاسخ یک پاسخنامه خواهد داشت و در محیط تحت کنترل به سوالات پاسخ می‌دهد و آزمون به صورت ترکیبی از آنلاین و آفلاین خواهد بود و امکان حمله سایبری به آن وجود ندارد. این آزمون را طراحی کردیم و اولین آزمون ملی به شکل الکترونیک آزمون سنجش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی است که به زودی برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر