سرنوشت لایحه رتبه بندی معلمان؛ ابلاغ یا اصلاح

۱۴۰۱/۰۴/۱۲ - ۰۴:۴۱:۱۶
کد خبر: ۱۹۰۴۸۱
سرنوشت لایحه رتبه بندی معلمان؛ ابلاغ یا اصلاح

رتبه بندی معلمان قانونی است که سال‌هاست برای اجرایی شدن آن اما و اگرهای بسیاری وجود دارد و حالا دوباره این نمایندگان مجلس هستند که وعده اجرایی شدن آن طی روزهای آینده را می‌دهند، وعده‌ای که بارها و بارها داده شده اما از اجرا خبری نیست. بارها و بارها معلمان به این وضعیت اعتراض کرده‌اند و هر بار هم با وعده‌هایی مواجه شده‌اند که هیچ کدام به مرحله اجرا نرسیده است، اما حالا خبر ابلاغ 48 ساعته این قانون از سوی آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس منتشر شده است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در دیدار اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با وزیر آموزش و پرورش؛ روند اجرایی شدن سند تحول، آخرین مراحل ابلاغ آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و تامین و توزیع نیروی انسانی بررسی شد. یوسف نوری در دیدار اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش در ترازی که سند تحول بنیادین بیان کرده، نیست، لذا توجه بیش از پیش به این موضوع جزو نیازهای آموزش و پرورش است و به حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت نیاز دارد. نوری گفت: مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای نگهبان کمک کردند تا قانون رتبه‌بندی معلمان تصویب شود و وزارت آموزش و پرورش بر اساس تکلیف قانونی که بر عهده داشت، پیش از اتمام زمان قانونی، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان را آماده کرد و به هیات دولت فرستاد.

    حذف آزمون  از شرایط رتبه‌بندی معلمان

او افزود: در همراهی با سایر دستگاه‌های مشارکت‌کننده در آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و تامین نظرات آنها، این آیین‌نامه تا زمان آماده شدن به دولت، ۲۶ بار ویرایش شد و در کمیسیون اجتماعی دولت هم به آن بندهایی اضافه شد که با دستور رییس دولت و در جلسه هیات دولت آن بندها لغو شد که می‌توان به حذف آزمون از شرایط نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد. نوری اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، موضوع خدمات رفاهی و بیمه تکمیلی فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و تاکنون اقدامات در این زمینه صورت گرفته است که تغییر بیمه فرهنگیان از روش صندوقی به بیمه‌گری یکی از این موارد است. شایان‌ذکر است؛ در این نشست موضوعاتی مانند؛ اجرای سند تحول، نحوه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های اجرای سند تحول، کسری نیروی انسانی، آیین‌نامه اجرایی رتبه بندی معلمان و ...، طرح و موردبحث و بررسی قرار گرفت.

    ابلاغ رتبه بندی معلمان

از سوی دیگررییس کمیسیون آموزش مجلس از رفع گره قانون رتبه‌بندی معلمان خبر داد و اظهار داشت: آیین‌نامه منطبق با نظر مجلس و آموزش‌وپرورش تدوین و جهت ابلاغ به دفتر معاونت اول رییس‌جمهور ارسال شده است و امیدواریم آقای مخبر ظرف ۴۸ ساعت آتی آن را ابلاغ کنند. علیرضا منادی افزود: با اینکه قرار بود آیین‌نامه توسط آموزش‌وپرورش تدوین شود، در کمیسیون هیات دولت خلاف آن عمل کردند و از صاحب نظران وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان قانونی ناظر در کمیسیون دعوت نکردند و در آیین‌نامه نیز با اقداماتی همچون محدودسازی مشمولین، برگزاری آزمون و ارزیابی رتبه‌بندی توسط کارشناسان خارج از آموزش‌ و پرورش، آن را به بیراهه بردند، اما با ایستادگی مجلس و وزارت، این ایرادات رفع شد. او اظهار کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی ما برای اجرای این قانون بود که برای سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان آن در مجلس تصویب شد و مابقی مسائل مالی‌اش نیز پیش بینی شده است و در ادامه اجرا می‌شود. منادی افزود: ما در برابر اقدامات ناصواب ایستادیم و گفتیم اگر آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان مغایر با خواست مجلس و مصوبه‌اش باشد در کمیسیون تطبیق آن را رد می‌کنیم و همین امر در اصلاح ایرادات نقش اساسی داشت.

    بودجه و آمادگی کامل اجرای رتبه‌بندی معلمان را داریم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفت: در آخرین نشست بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی با حضور وزیر و برخی از اعضای هیأت دولت برای رفع ابهامات و اتخاذ تدابیر اجرایی برگزار شد و آیین نامه در مسیر ابلاغ قرار گرفت‌. صادق ستاری‌فرد افزود: وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه همراهی لازم و آمادگی کامل برای اجرای نظام رتبه بندی دارند.

    لایحه نظام رتبه بندی معلمان

لایحه «نظام رتبه بندی معلمان» ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ پس از تدوین در وزارت آموزش و پرورش و تصویب در هیات وزیران به مجلس یازدهم تقدیم شد تا اجرای بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده و ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمی و همچنین متناسب‌ سازی نظام پرداخت‌ها بر اساس شایستگی‌ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، فراهم شود. بر اساس این لایحه آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند؛ می‌توانند با افزایش شایستگی‌های خود که شامل صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر در حیطه دانش، نگرش و مهارت هستند؛ ارتقای شغلی و درآمدی داشته باشند.


 

ارسال نظر