اعلام دلایل قطع بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۰۲:۰۰:۲۲
کد خبر: ۱۹۰۴۳۹
اعلام دلایل قطع بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی

اعلام دلایل قطع بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی توضیحاتی پیرامون چرایی قطع بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی ارایه کرد و گفت: در سال جاری حدود ۴۱۵۰ نفر مشمول این بیمه بودند که اگر قرار باشد بیمه‌شان را در سال ۱۴۰۱ تداوم دهیم رقمی بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. مهدی شکوری درباره مشکلات ایجاد شده برای بیمه فعالان صنایع دستی و علت قطع این بیمه از ابتدای سال ۱۴۰۱ توضیحاتی ارایه و اظهار کرد: فعالان صنایع دستی به دوگونه تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند. نخست پوشش بیمه قالیبافان و صنایع دستی است که از سال ۸۸ آغاز شد و در حال حاضر حدود ۲۵۲ هزار نفر بیمه شده قالیباف و فعالان صنایع دستی را داریم. وی افزود: تعداد کثیری نیز در سنوات گذشته بازنشسته و از این فهرست خارج شده‌اند.

    عدم پرداخت حق بیمه کارفرمایی دولت

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان سهم حق بیمه کارفرمایی دولت بابت این قشر پرداخت نشده و باقی مانده است گفت: طبق قانون از جمله ماده ۷۱ قانون احکام دایمی توسعه، اگر قرار باشد سرویس و خدماتی به بیمه‌شدگان ارایه شود که دولت بخشی از سهم حق بیمه را تقبل کرده باشد، باید حتما بودجه لازم برای آن در قوانین بودجه سنواتی درنظر گرفته شود. بر این اساس تا بار مالی تامین نشود اجرا برای صندوق‌های بازنشستگی، ممنوع است. شکوری ادامه داد: با این حال، این بیمه را کماکان ادامه می‌دهیم و افرادی که از گذشته بیمه ما بوده‌اند، مادامی که هفت درصد حق بیمه‌ سهم خودشان را پرداخت می‌کنند، ما آن ۲۰ درصد سهم دولت را کماکان به حساب دولت منظور می‌کنیم به هیچ‌وجه قطعی بیمه برای این افراد نداریم. او با اشاره به اینکه مشکلات ایجاد شده برای بیمه فعالان صنایع دستی، به بیمه راهنمایان گردشگری باز می‌گردد که شماری از فعالان صنایع دستی نیز از این محل تحت پوشش قرار گرفته‌اند گفت: در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی نیز پیگیر این موضوع است. سازمان هدفمندی یارانه‌ها ردیف بودجه‌ای را اعلام و ۸۷۵ میلیارد تومان تخصیص داده بودند؛ اما محل‌های هزینه‌کرد آن ردیف بودجه، در تبادل و موافقت با سازمان برنامه و بودجه مشخص می‌شود. مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: این ۸۷۵ میلیاردتومان را برای کارگاه‌های معافیت‌دار زیر پنج نفر، سربازی، ایثارگران و غیره که فصول و رئوس خدمات و مشمولینی که قرار است از این کمک استفاده کنند درنظر گرفته و در آنجا تعریف کرده‌اند. نامه‌ سازمان برنامه و بودجه مبین آن است که محل مصرف این بودجه کجا و برای چه کسانی باشد اما سازمانه هدفمندی، تفسیر دیگری داشت و گفته بود از محل این ردیف بودجه برای این گروه هم استفاده شود که خب نمی‌شود و امکان‌پذیر نیست.

    بودجه‌ای که محل اختلاف شد

او با بیان اینکه در واقع بحث میان دو سازمان هدفمندی و برنامه و بودجه است و ما وارد این موضوع که این اعتبار مربوط به کدام بخش و خدمات است نمی‌شویم گفت: چون این بودجه، محل اختلاف بود، به ریاست سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادیم که آنجا تصمیم‌گیری کنند و منتظر پاسخ شان هستیم که محل هزینه‌کرد را مشخص کنند. شکوری افزود: زیرا میان مبادله و توافقی که با تامین اجتماعی صورت گرفته با چیزی که وزارت میراث به دنبال آن است، به هیچ‌وجه همخوانی وجود ندارد و آن پول مصروف گروه‌های دیگری شده است که قبلا سازمان برنامه و بودجه مشخص کرده بود. مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ما گروه راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی را سال گذشته بیمه کرده بودیم، با تصور اینکه آن ۸۷۵ میلیارد تومان مختص حق بیمه این گروه است و بعد گفتند که خیر، اشتباه است و ما دیگر از ابتدای ۱۴۰۱ این بیمه را ادامه ندادیم گفت: همان سال قبل را هم که تقبل و پرداخت کردیم اکنون محل بحث و ابهام هست تا در سازمان برنامه و بودجه، تعیین تکلیف شود. او در پاسخ به اینکه تکلیف افرادی که 

بیمه شان قطع شده چیست و برای جلوگیری از قطع سوابق بیمه‌ای‌شان باید چه کنند؟ گفت: فعلا چون این موضوع بارمالی دارد اجازه تداوم بیمه‌پردازی را نداریم. در سال جاری حدود ۲۵۰۰ فعال صنایع دستی و ۱۰۰۰ و اندی راهنمای گردشگری که در مجموع ۴۱۵۰ نفر هستند مشمول بودند که اگر قرار باشد بیمه‌شان را در سال ۱۴۰۱ تداوم دهیم رقمی بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

شکوری افزود: برای اینکه در سوابق‌ این افراد وقفه ایجاد نشود توصیه ما این است که در قالب بیمه مشاغل آزاد خودشان را به شکل خویش‌فرما بیمه کنند؛ به محض اینکه این وضعیت در سازمان برنامه تعیین تکلیف شد، پیرو تصمیماتی که دولت می‌گیرد اقدام می‌کنیم. او در پاسخ به اینکه آیا در صورت خروج از این بیمه، امکان بازگشت و برقراری مجدد بیمه وجود دارد؟‌ گفت: این مورد در تفاهم با سازمان مربوط مشخص می‌شود و اولویت‌ها را آنها تشخیص می‌دهند و باید معرفی کنند که در این صورت آنها که محق بوده و تحت پوشش بودند در اولویت تداوم بیمه‌پردازی و برقراری مجدد خواهند بود.

 

ارسال نظر