13 مورد در کردستان شناسایی شد

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۰۳:۳۱:۳۰
کد خبر: ۱۹۰۲۳۹
13 مورد در کردستان شناسایی شد

وبا، بیماری خطرناکی که چند وقت یک‌بار شاهد شیوع آن هستیم. این بیماری تا به حال سه بار در کل دنیا به صورت اپیدمی در آمده و جان افراد زیادی را گرفته است. وبا بیماری ناشناخته‌ای نیست، اما اگر دیر تشخیص داده شود ممکن است به مرگ فرد بیمار بینجامد. طی روزهای گذشته اخباری از شناسایی مواردی از این بیماری در استان‌های غربی کشور به ویژه کردستان منتشر شده است. اخباری که می‌تواند زنگ هشداری برای جامعه باشد. در حالی که بیش از دو سال است با بیماری کرونا دست به گریبان هستیم همه‌گیری وبا می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. در حال حاضر مسوولان حوزه بهداشت و درمان وضعیت بیماران شناسایی شده را در حد مشکوک بودن می‌دانند اما اگر بیماری آنها تایید شود باید راه‌حلی برای جلوگیری از همه گیر شدن این بیماری اندیشیده شود. 

 

   13 بیمار مشکوک به وبا  در استان کردستان شناسایی شد 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شناسایی ۱۳ بیمار مشکوک به وبا در کردستان خبر داد و گفت: همه این افراد سابقه مسافرت و تردد به اقلیم کردستان عراق را داشته‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، فرزام بیدارپور از شناسایی 13 بیمار مشکوک به وبا در کردستان خبر داد و اظهار داشت: تاکنون یک بیمار در سنندج، یک بیمار در سقز، یک بیمار در کامیاران، یک بیمار در بانه و 9 بیمار در مریوان شناسایی و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. او افزود: نمونه‌های این افراد مشکوک جهت تأیید قطعی به آزمایشگاه مرجع کشور ارسال شده که پس از اعلام نتیجه قطعی اطلاع‌رسانی خواهد شد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه همه این افراد سابقه مسافرت و تردد به اقلیم کردستان عراق داشته و در حال حاضر این بیماری در آنجا شایع است، تصریح کرد: تمام اطرافیان و افرادی که با این موارد مشکوک در ارتباط بوده‌اند، تحت رصد قرار دارند. او ضمن تأکید به رعایت توصیه‌های مهم بهداشتی شامل شستشوی مرتب دست‌ها، سالم‌سازی سبزیجات و میوه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی اعلام کرد: شهروندان در صورت استفاده از منابع آب غیر از سیستم لوله‌کشی از جمله چشمه و چاه، حتماً نسبت به جوشاندن آن در حدود سه دقیقه اقدام کنند.

    مورد قطعی ابتلا به «وبا»  در استان کرمانشاه شناسایی نشده است

بیدارپور یادآور شد: شهروندان در صورت بروز علائم وبا که شامل اسهال حاد آبکی اغلب بدون دل درد ولی غالباً همزمان با استفراغ است، بلافاصله به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

    وبا چگونه منتقل می‌شود؟

وبا توسط باکتری ویبریو کلرا از طریق آب منتقل می‌شود. هنگامی که شما آب آلوده، ماهی نپخته و محصولاتی که با کود حیوانی پرورش یافته‌اند، را بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصرف کنید، همیشه در معرض ابتلا به وبا قرار دارید. در ایران بیشترین راه انتقال وبا از طریق سبزی‌هایی است که با کود انسانی پرورش پیدا می‌کنند.وبا ۷ بار در طول تاریخ به حالت اپیدمی درآمده و جان تعداد زیادی را گرفته است. در قرن نوزدهم در اروپا دیده شد و پس از آن بیشتر شاهد وبا در کشورهای جهان سوم هستیم که وضعیت بهداشت و آبرسانی، آنها هنوز مناسب نیست.

   علائم وبا

مهم‌ترین مشخصه وبا را می‌توان اسهال‌های به‌شدت آبکی، بدون درد و تب دانست این اسهال حاد به اسهال‌های آب برنجی معروف هستند که بیمار روزانه تا ۳۰ لیتر آب را از این طریق از دست می‌دهد که می‌تواند بیمار را دچار کم‌آبی کرده و حتی او را به اغما ببرد. بیماران بندرت تب دارند. گاهی همراه با اسهال، استفراغ هم دیده می‌شود، بعلت از دست دادن آب زیاد، بیمار مرتب احساس تشنگی دارد، درد بدن مخصوصاً درد در ناحیه پشت ساق پا، گود رفتن چشم، کاهش نبض و تنفس، کاهش یافتن حجم ادرار و رنگ زرد آن. البته ممکن است یک نفر که مبتلا به وبا می‌شود، همه علائم را نشان ندهد اما حالت اسهال حتماً در او دیده می‌شود. مدت زمان بروز وبا ممکن است بین ۳ تا ۵ روز متغیر باشد.

  کنترل بیماری وبا

برای کنترل کردن این بیماری، اولین قدم شناسایی بیماران است که با مشاهده علایم بالینی و آزمایشگاهی می‌توان آنها را شناسایی کرد. فرد بیمار باید سریعاً از افراد دیگر جدا شود، وسایل مورد استفاده بیمار، گندزدایی شوند، بیمار هیچگونه حق ملاقات نداشته باشد.

    درمان بیماری وبا

به بیمار با توجه به‌شدت اسهال و کم آبی بدن، آب و الکترولیت داده می‌شود. اگر اسهال خفیف باشد یعنی زیر ۵ درصد، ORS هم برای درمان می‌تواند کافی باشد. به همراه توصیه‌های تغذیه‌ای مانند لعاب برنج و نوشابه با نمک. اما اگر از دست دادن آب بدن شدید باشد، بیش از ۱۰ درصد، حتماً سرم درمانی لازم است تا بیمار به حالت اغماء نرود.

   آنتی‌بیوتیک

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین و داکسی سیکلین می‌تواند در روند درمان وبا مثبت عمل کند و شدت بیماری را کاهش دهد. البته در کودکان نالیدیکسیک اسید، فورازولیدون و ازیترومایسین تجویز می‌شود.

    واکسن وبا

واکسن باکتری‌های کشته‌شده وبا است که زیر پوست تزریق شده و مصونیتی حدوداً ۳ سال ایجاد می‌کنند و می‌توان گفت در ۵۰ درصد موارد هم موثر است اما زیاد توصیه نمی‌شود.

 

ارسال نظر