فرصت یک هفته‌ای دولت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۰۳:۴۵:۳۱
کد خبر: ۱۹۰۱۶۵
فرصت یک هفته‌ای دولت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان

وعده افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد ماه هم اجرایی نشد. در واقع دولت تنها افزایش 10 درصد حقوق مستمری‌بگیران را به تصویب رسانده که این مساله باعث شده تا انجمن‌های بازنشستگی به این موضوع اعتراض کنند و آن را تضاد آشکار با ماده 96 مصوبه هیات امنا و هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی بدانند. اینکه چرا دولت در شرایط اقتصادی کنونی حاضر به افزایش حقوق مستمری بگیران به میزانی که توسط سازمان تامین اجتماعی تصویب شد، نیست، سوالی است که هنوز کسی پاسخ روشن و واضحی برای آن ارایه نکرده است. بسیاری از بازنشستگان حتی توان کار کردن و افزایش درآمد را ندارند و زندگی کردن با حقوق‌های ماهیانه 3 میلیون و 600 هزار تومان و 4 میلیون تومان بیشتر شبیه یک شوخی است تا واقعیتی که بتوان به آن اتکا کرد. چطور ممکن است دولت از بازنشستگان انتظار داشته باشد، در حالی که خط فقر در سال گذشته از سوی نهادهای رسمی بیش از 11 میلیون تومان برآورد شده است و تورم امسال هم با آزاد‌سازی قیمت‌ها سر به فلک کشیده یک بازنشسته بتواند با این میزان حقوق معیشت خود را تامین کند. این در حالی است که بسیاری از بازنشستگان بیش از سه سال است که منتظر اجرایی شدن کامل قانون همسان‌سازی حقوق‌ها هستند و این اتفاق هنوز رخ نداده و بسیاری از آنها دیگر توان پرداخت هزینه‌های زندگی با درآمدهای فعلی را ندارند. اینکه بسیاری از بازنشستگان برای اینکه بتوانند هزینه زندگی شان را تامین کنند به شغل‌های کاذب رو آورده‌اند مساله‌ای است که باید مد نظر قرار بگیرد. دستفروشی، مسافرکشی با موتور و ... چطور می‌شود از فردی با 70 سال سن توقع داشت بعد از سال‌ها خدمت در حالی که باید در چنین سنی آرامش خاطر داشته باشد و استراحت کند هر روز برای تامین معیشت خود دست به کارهایی بزند که انجامش حتی برای افراد 50 ساله هم سخت است. سری به بازار بزنید و ببینید کسانی که در این محدوده باربری می‌کنند چه سن و سالی دارند. این وضعیت تا کی قرار است ادامه داشته باشد و بازنشستگان تا کی باید منتظر باشند تا دولت کاری برای آنها انجام دهد تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند؟

    افزایش 10 درصدی حقوق  در تضاد آشکار با قانون است

رییس کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: هیات دولت فرصت یک هفته‌ای دارد تا مصوبه افزایش حقوق را اصلاح کند در غیر این صورت نظر هیات تطبیق مقررات مجلس لازم الاجرا خواهد بود. علی اصغر بیات گفت: همان‌گونه که قبلاً نیز اعلام کرده بودیم مصوبه هیات دولت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق مستمری بگیران غیر حداقل بگیر در تضاد آشکار با ماده ۹۶، مصوبه هیات امنا و هیات‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی بود. لذا با پیگیری‌های زیادی که داشتیم در نهایت این مصوبه توسط هیات تطبیق مقررات مجلس باطل و جهت اصلاح به هیات دولت ارسال شد. او در ادامه افزود: کانون عالی در روزهای گذشته پس از ابلاغ مصوبه هیات دولت، نشست اضطراری با حضور روسای کانون‌های استانی برگزار کرد و در ادامه نیز با تشکیل جلسات رایزنی متعدد با نمایندگان مجلس به ویژه رییس و اعضای کمیسیون‌های اجتماعی و اقتصادی، مسوولان وزارتخانه و سازمان تأمین اجتماعی با حساسیت و جدیت این موضوع را که مطالبه‌ای عمومی و بحق بود دنبال کرد. در مکاتباتی هم که با مسوولان عالی کشور انجام شد، نسبت به تبعات منفی اقدام دولت هشدارهای لازم را دادیم. رییس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، برداشت‌های سلیقه‌ای و غیر کارشناسی از ماهیت و جایگاه سازمان تأمین اجتماعی را مسبب بروز چنین مشکلاتی دانست که متأسفانه زمان و هزینه زیادی را در ابعاد مختلف به کشور تحمیل کرد و نارضایتی‌های گسترده بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی را به همراه داشت. باید از اتفاقات اخیر درس و تجربه اندوخته شود.

    نباید به بهانه ملاحظات سیاسی  استقلال سازمان مورد تهدید قرار بگیرد

بیات استقلال اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی و قوانین حاکم بر آن را ضامن دوام و قوام سیاست‌های کلان کشور و امنیت خاطر میلیون‌ها بازنشسته دانست و گفت: یکی از ابعاد مهمی که به وضوح مشاهده شد، بدعت‌گذاری ناصواب در زمینه بی‌توجهی به قوانین، اعمال تغییر مصوبات شورای عالی کار، هیات امنا و هیات‌مدیره بود. ما معتقدیم به هیچ‌وجه نباید به بهانه ملاحظات سیاسی و گروهی استقلال سازمان تأمین اجتماعی مورد تهدید قرار گیرد. این سازمان مأمن و پناهگاه میلیون‌ها بیمه شده و بازنشسته است. رییس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: مسوولان کانون‌ها و تشکلات بازنشستگی در این مدت در کنار یکایک بازنشستگان و مستمری بگیران خون دل‌های زیادی خوردند، فشارهای بی‌سابقه‌ای متحمل شدند و شاهد هجمه‌های زیادی بودند. اما به فضل خدا با کار تشکیلاتی، گفت‌وگوها و رایزنی‌های گسترده‌ای که انجام شد، در نهایت توانستیم بازنشستگان و مستمری‌بگیران را به حقشان برسانیم و در این مسیر بیش از پیش مصمم هستیم.

 

ارسال نظر